Jump to content
PyroForum.nl

Stakingen Op Nederlandse Scholen


Treelover

Recommended Posts

Het zal niemand ontgaan zijn dat er vandaag wat mis was op de middelbare scholen in Nederland.
Hier in Purmerend werden schoolhekken gesloopt en werd de politie bekogeld.

De staking was oorspronkelijk bedoeld om te protesteren tegen het 1040-uren beleid, maar hier was het niet te onderscheiden van een ordinaire voetbalrel. Een stel laagopgeleide teringjochies dat al "Joduh!!" roepende op auto's klom en de weg blokkeerde. Als klap op de vuurpijl kreeg dit tuig van onze school als "beloning" voor hun gedrag de rest van de dag vrij. Ik ben helaas bang dat de politiek niet zo coulant zal reageren op deze "demonstraties" en juist zal verharden in haar standpunt.

Eerstvolgende week maandag is er (naar horen zeggen) weer een dergelijk opstootje gepland, en ik wilde hierbij even een oproep doen.

Waar staken de scholieren voor? De minister van onderwijs heeft besloten dat alle scholen die de opgegeven 1040 uur niet halen een fikse boete krijgen (naar horen zeggen 6E de leerling per niet gehaald uur), dit is natuurlijk een belachelijke regeling omdat zo de scholen aangezet worden tot het leveren van kwantiteit (lesuren) in plaats van kwaliteit. Hier is dat te merken in de zogenaamde zelfstandigheidsuren, je zit achter een pc en zoekt maar uit wat je doet, en een of andere incompetente stage-troela moet er op toezien dat je geen dingen doet die niks met school te maken hebben.
Het probleem bij mij is dat ik geen bal te doen heb op school (huiswerk dat ik te makkelijk vind maak ik niet, vrijwel alles dus :rolleyes:), wat resulteert in een 2 uur lang potje CS 1.6 in de mediatheek, heel leuk natuurlijk, maar dat kan ik thuis ook, net als m'n huiswerk.

Wat zou dan een goede manier zijn om deze onzin duidelijk te maken zonder eigendommen van de school te slopen (en dus ook jezelf in de vingers te snijden)? Ga met je hele klas buiten het schoolterrein zitten en ga huiswerk maken, symbolisch, zo van "buiten school kan ik ook werken".

Ik hoop dat dit de manier zal zijn waarop het er maandag aan toe zal gaan, anders wordt het maandag een leuk dagje VMBO-beuken. Dat zal ze leren: Staakt het staken!!

Edited by Treelover
Link to comment

Die pc's van jou trekken CS 1.6 niet man :rolleyes:.

Ik vind het ook absurd inderdaad dat staken, maar ik vind het idee van de overheid belachelijker. Het probleem is dat jongeren tegenwoordig graag de boel verneuken, en dan is zoiets een goede reden. Vraag 90% van die kontneukers wat ze aan het doen zijn, dan zeggen ze; demonsteren, ohja tegen wie ?! Dat weten ze dan al niet...

"Ja iets, hou je bek waar bemoei je je mee."

Zoiets. Maar goed.

Kees.

Link to comment

CS in de Mediatheek: dan heb jij 't nog goed! :o
Bij mij op school kunnen we helemaal niks meer. (geen .exe bestanden, geen 'uitvoeren', geen MSN)
(komt vast omdat het NetSend een beetje uit de hand liep... :rolleyes:)

Anyway: 't aantal uren mag van mij ook wel wat worden teruggebracht.
Ik heb hier nu 21 uur per week les, en daarbij ook nog verplicht 5 uur in 't Studiehuis.
't Ging zelfs zo ver dat we de twee weken waarin de toetsweek viel, 10 uur studiehuis moesten :) (omdat we met 3 toetsen op een dag anders te weinig uren zouden maken)

Edited by morpheus
Link to comment

Van mij mag het ook wel wat minder worden, ik heb gvd 27 uur les, 3 kwt uren en nog 7 tussenuren :rolleyes: ! Bij mij mogen ze wel wat tussenuren opvullen als ze vinden dat er te weinig les word gegeven. En als ze nog een 10e uur erbij willen doen, dan ben ik om 17.45 uit :)

Link to comment

Al die vernieuwingen in het middelbaar onderwijs hebben tot niets geleid.
Sterker nog de kennis is er gigantisch op achteruit gegaan.
Ik kwam op het HBO met de eerste lichting van de 2e fase, die gasten wisten echt totaal niks.

Hoe kan je van een 16 jarige vragen om zelfstandig iets te gaan doen?!
Simpelweg een minimum aantal lesuren proberen te handhaven is veels te kortzichtig.
Van mij mogen ze het studiehuis en basisvorming en vmbo meteen afschaffen.

Laat de politiek maar een beetje naar de leraaren luisteren in plaats van zelf blindelings dingen te gaan verzinnen.

Link to comment

Tjah, ik vind het staken grotendeels bullshit. Op zich vind ik de 0e en 9e uren ook slecht geregeld, en al die zooi dat mensen op school zitten te niksen. En staken is op zich zo'n slecht middel nog niet. Maar ze verneuken alles gelijk door rellen te gaan schoppen. En bij ons in de scholengemeenschap hebben we nieteens die stomme maatregelen om die uren te halen, maar toch waren ze op een school in onze scholengemeenschap aan het staken, das dus puur staken om te staken (gelukkig werd er bij ons op school niet gestaakt, maar wij hebben dan ook geen VMBO, dat bespaart al een hoop gedoe).

Over beveiliging van pc's:
Bij ons op school denken ze alles beveiligd te hebben, en de meeste mensen kunnen ook vrijwel niks meer doen op de pc's op school, je kunt nog niet eens een nieuw venster aanmaken in internet explorer... Maar dat de basisfuncties uitgeschakeld zijn betekend niet dat de dingen ook echt beveiligd zijn, met wat extra software op een USB-stick kom je al een heel eind :rolleyes: Door een appart programma te gebruiken dat windows verkenner kom ik bijvoorbeeld in allerlei directories waar ik eigenlijk niet zou mogen komen, en dat komt gewoon doordat ze het niet beveiligd hebben onder het motto van, bijna alle functionaliteit van windows verkenner is toch uitgeschakeld, zo kan ik brieven van docenten aan directie bekijken, statistieken van uitval, een lijst met alle chems op school + hoeveelheden, entreebewijzen, sommige proefwerken, enz.

Edited by RSDZ
Link to comment

Hier een letterlijke kopie van een net ontvangen e-mail:

ik zie dit weer miniter van Onderwijs zegt dat het staken van leerlingen geen enkele invloed zal hebben op zijn voorstel van de 1040-uren norm. Er wordt nu een tweede stakiing gepland voor maandag 26 november rond 10/11 uur (kleine pauze). Wij van het LAKS rekenen op jullie steun. Stuur dit door naar IEDEREEN in je msn lijst en zorg ervoor dat heel Nederland eraan mee

Als dat idd geen VMBO is... :rolleyes:
Daarnaast is het LAKS tegen verdere stakingen, omdat ze één of andere tweede-kamer-shit afwachten ofzo. Dus het is just another doorstuurmail.
Link to comment

Ik ben het ook niet eens met de manier van staken, maar al helemaal niet met de 1040 regel...
Dit resulteert inderdaad in onnuttige uren, waar in principe niemand wat aan heeft.

Bij mij op school hebben we de zogenaamde 'keuzen-uren', alleen het rare is dat we nu bijna meer van dit soort uren hebben dan normale les uren, en dit in een examen jaar? :rolleyes:
En de oorzaak is niet dat er niet genoeg leraren zijn, want van elk vak loopt er een docent rond en dit voor 4 klassen.

Maar het is in deze uren ook altijd wel gezellig, even CoD op je ipod zetten en dan maar mass-lannen met de halve school. :)

-B.

Link to comment

Oh ja wij spelen meestal UT1, dat draait ook welk okee op school...

Nee ik heb negentien klokuren in de week, geen luizenrooster hoor, ik doe nog altijd N&T en er moet behoorlijk hard gewerkt worden.

Wat meer les? Graag! Een uurtje extra scheikunde of informatica in de week mag er makkelijk bij! Maar nee, dat past niet in de roosters, dus moet ik maar zeven klokuren per week in de mediatheek of op het studieterras doorbrengen! Nou tegen die tijd heb ook ik écht mijn huiswerk wel af hoor!

Nee ik vind die regeling maar niks. Het aantal lesuren zegt helemaal niets over de hoeveelheid behandelde stof, aangezien er toch niet genoeg leraren zijn om die uren te vullen.

Als laatste heb ik van de staking niks gemerkt, maar volgens het plaatselijke krantje is het op de VMBO locatie van mijn school wel flink tekeer gegaan. Typisch hè?

Link to comment

Ik heb 22,5 klokuur per week, waarvan 6,25 klokuur bestaat uit zogenaamd zelfstandig huiswerk maken. Ik zou liever meer les hebben, in plaats van uren om zelfstandig bij een docent die niks weet van jouw vakken huiswerk maken. De grap is dat die studie uren voortkomen uit geldgebrek, waardoor de urennorm niet gehaald werd. Daarom geeft men minder les en neemt men aan dat er door een lesuur lang te Youtuben de kennis vergroot wordt...

Op zich ben ik voor een verbetering van het onderwijs, maar de stakingen vind ik een beetje vreemd/ongepast middel om dit te bereiken. Ik denk dat dit eerder averechts zal werken. Gelukkig doe ik geen VMBO, dus kon ik vrijdag wèl normaal lessen volgen en mijn tijd enigszins nuttig besteden.

Link to comment

hallo.

Ik zit op op 4vmbo tl maar ik heb vrijdag nergens last van gehad, sterker nog ik wist niet eens dat er problemen waren, Tot ik zaterdag naar de radio luisterde.

Ik weet eigenlijk niet of ik nou voor of tegen staken ben, maar over één ding ben ik het wel eens: te veel tussenuren, te veel "doe het zelf uren" (die bij ons Z-uren heten, waarvan het zo'n 4:30 klokuren, beslag neemt in mijn rooster) te veel uitval en het 1040 uur beleid zuicht.

het probleem is dat de overheid wil dat er veel uren worden gemaakt terwijl ik het gevoel heb dat de kwaliteit er alleen maar op achter uit gaat.
De docenten zijn meer bezig om de uren vol te krijgen.

Op school werken we nu met blokuren om het aantal tussenuren sterk te verminderen maar als er een docent ziek is of gewoon uitvalt hebben we meteen 2 tussenuren achter elkaar. :rolleyes:

Edited by pyrobass
Link to comment
Maargoed aan de anderekant "relletjes" zijn altijd wel leuk om aan mee te doen. Ik zag beelden op tv, soms vallen er echt rake klappen. :o


Haha, ja echt hilarisch :rolleyes: . Daarom doet de meerderheid van die leerlingen ook mee; om de lol, een beetje met eieren gooien en stennis schoppen. Ik ben het op zich ermee eens dat de kwaliteit boven de kwantiteit gaat, maar dan moeten ze niet (zoals bij ons op school gebeurde) allerlei dingen gaan slopen, omdat het principe 'staken' leuk is. Daarom heb ik niet meegedaan aan deze 'staking'. Het waren gewoon een stel halve-tammen die op chaos uit waren (Niet specifiek het VMBO trouwens; van mijn school, een gymnasium, deed ook een behoorlijk aantal mee).
Ik denk ook dat het 'en masse' optreden van de politie op bepaalde plekken juist tot relletjes heeft geleid. Hier was het hele politiekorps zowat van de partij, ze hadden zelfs een helikopter ingezet. De 'woede' richtte zich dus ook op de politie, die dit dacht op te lossen door erop los te slaan :) . Al met al roep ik de mensen op morgen NIET te gaan staken.

Gr.
IM
Link to comment

Het meerdeel van de VMBO scholieren gebruikt idd. de staking als een aanleiding om puur te boel te slopen.
Overigens geef ik ze geen ongelijk om te gaan staken aangezien die nieuwe lesuren norm natuurlijk onzin is omdat er gewoon niet genoeg leraren zijn..

Maargoed ik ben allang blij dat ik van VMBO af ben aangezien ik toen der tijd al super veel tussenuren had.

Link to comment

[Nietvoorhumorlozemensen]
Ik vind deze staking een prachtig concept en wel met de volgende reden: Een grote groep boze VMBO-ers en mijn bordje "TNT te huur per uur, goedkoop en niet duur" lossen zomaar boempats alle finaciële problemen van mijn hobby op.
[/nietvoorhumorlozemensen]

Edited by Pjee
Link to comment

Teminste als ze weten, waarom ze gaan staken. Niet om relletjes te schoppen. Ze hebben zich best misdragen. Eirenen en vuurwerk gooien en auto's vernielen. Kansloos.

Als ik ergens heen ga om te demonsteren weet ik heel goed waar tegen ik ben en zorg ik ook wel dat ik niet herkenbaar in beeld kom. Ik heb geen zin om met mijn kop in de krant of het nieuws te komen. Agenten in burger is niets nieuws voor mij. Wisten jullie ook dat de politie vaak in de groep is, om mensen te filmen.

Link to comment

Vandaag was onze school ook lekker dom bezig. We zaten in de klas toen ze in iedere klas een briefje kwamen brengen waarop stond dat we niet mochten gaan staken. En ja wat dachten die domme 3e klassertjes? Juist, ze gaan een staking organiseren. Je moet als school vooral zeggen dat je iets niet moet doen.

Link to comment

Vandaag inderdaad weer een staking, maar onze school is voor het grootste deel toch wel gebleven(categoraal gymnasium, had ook niet anders verwacht :rolleyes: )

En over de 1040 kwestie; ik ben het er niet mee eens dat ze het willen verhogen, ook al houdt onze school zich toch niet aan die regels, we hebben beloofd gekregen dat we niet meer dan 990 uur zullen krijgen. Ik vind dat de kwaliteit omhoog moet, niet de kwantiteit. Verder heb ik het wel redelijk druk met school maarja, wie geld wil verdienen moet werken :)

Link to comment

Ik vond het zeker wel lol! Wat Stijntje zegt; Heerlijk rustig :rolleyes:
Maarja, bij onze school. Er werd vuurwerk gegooid. 3 keer het brandalarm. Brandweer heeft school aangeklaagd(dat is wat ik heb begrepen heb). Ze kwamen dan wel 3 keer. Maar het gekke is, alle deuren waren bij ons op slot gegaan/of je mocht er niet door. Toen het brandalarm ging, mochten we ook niet naar buiten. STEL, er is echt brand. Dan zijn wij echt de lul. School nog meer.

Ohja, weetje wat het domme is. het blijft gewoon 1000uur. Ze gaan die 40uur per jaar vrijwillig doen.

Edited by onno123
Link to comment

Vandaag bij ons op school ook een staking om 11 uur... Er werd ook al gemeld dat het niet mocht, en gek genoeg ging bijna iedereen van het VMBO en van de HAVO en VWO bijna niemand.

En als ik aan iemand vraag waarom ze nou eigelijk staken en tegen wie staan ze met een mond vol tanden want wat weten ze eigelijk niet. De een denk dat het over minder studieuren gaat en de ander denk dat het over meer uren gaat. :rolleyes:

Ik wil nog wel eens zien wat de overheid gaat doen, en of ze uberhoubt wel wat gaan veranderen.

-B.

EDIT: Ik vind dat ze niet het aantal uren moeten aanpassen maar het aantal studie uren. Ik vind dat wij veel te weinig 'normale' les uren krijgen en te veel keuze uren. En het argument dat er te weinig leraren zijn is ook niet waar want op onze school tijdens zo'n keuze uur zitten we met 4 klassen, en lopen er 5 leraren rond... Elke leerling en elke leraar zegt dat het niet werkt, het zelfstandig werken, maar toch blijft dit zo?

Edited by -.B.-
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...