Jump to content
PyroForum.nl

Pulverone


-.B.-

Recommended Posts

Zo doe ik het ook altijd hoor. En ik heb al zo gigantisch vaak zo'n hoopje aangestoken dat ik precies weet wanneer het snel genoeg is en wanneer niet.
Als je het verschil wil zien tussen super snellere pulverone soorten zou ik gewoon een lijntje leggen, hoe langer hoe beter.

Link to comment
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Iemand met het geoefende oog die steeds dezelfde batches in dezelfde settings test levert misschien nog iets op, maar verschillende filpmjes op internet van verschillende videokwaliteit, andere belichting, en andere manier van ontsteken maakt het zeer lastig om te vergelijken. Het grootste probleem bij een dergelijke methode is dat de druk een je kamer erg veel invloed heeft op de brandsnelheid van een O/F mix. Meal brand bijvoorbeeld los vrij traag, maar onder druk in bijvoorbeeld een raketje kan het opeens stukken sneller branden. De beste methode om iets op het oog te vergelijken is IMO om hoopjes meal in een zelfde setting, met dezelfde camera steeds op te nemen, en dan de slowmotion te bekijken.

Een van de methodes die in de USA gebruikt word is het liften van golfballen. OOk tennisballen zijn een optie (right Miech? :blush: ), maar hiervoor heb je wel wat meer meal nodig. Dit schieten word dan 10 keer per batch meal herhaalt, en dan worden de gemiddelde hoogtes van de golfballen berekend en vergeleken.
Een andere methode die ik wel eens heb gezien is het meten van de inslag van een loden kogel gevuurt uit een buskruitgeweer. Door hiermee wederom verschillende batches >10x te testen en de gemiddelde inslag te meten kun je zo ook wel goed vergelijken. Bij elke van zulke vergelijkbare methodes zul je in ieder geval zo min mogelijk variabelen moeten proberen te creeren, en zo vaak mogelijk testen, om zo tot een objectief resultaat te komen.

Link to comment
Meal brand bijvoorbeeld los vrij traag, maar onder druk in bijvoorbeeld een raketje kan het opeens stukken sneller branden.
Ja, dat was nog een alleraardigste dreun :blush: . Uiteraard had ik hem liever naar 300 meter hoogte zien stijgen, dat had best moeten kunnen met die meal.

OOk tennisballen zijn een optie (right Miech? :lol: ), maar hiervoor heb je wel wat meer meal nodig. Dit schieten word dan 10 keer per batch meal herhaalt, en dan worden de gemiddelde hoogtes van de golfballen berekend en vergeleken.
Heheh, hij paste gewoon zo mooi in een 2,5" mortier.

Zelf test ik meer op de gok dan echt kwalitatief. Als een gram op een bepaald lepeltje merkbare neerwaartse kracht genereert als het ontstoken wordt zit het ruimschoots goed. Met wilgen heb je dat al heel snel trouwens, dat is echt een aanrader met red gum als binder.
Link to comment
  • 1 month later...

Dat valt niet zo makkelijk te verklaren. Er zijn veel meer factoren van invloed op de kwaliteit van je pulverone dan wat voor zeef je gebruikt. Denk daarbij aan vochtigheid, gebruikte kwaliteit meal, korrelgrootte en vorm, oppervlakte en dergelijken. Overigens kun je met kwalitatief slechte pulverone nog makkelijk shells liften. Zo heb ik een keer 8 shells gelift met pulverone waar maar 2/3 van de bedoelde hoeveelheid houtskool in zat, en dat ging uitstekend.

Link to comment
  • 9 months later...
Guest Goner

Wat doet een zeef? Juist, deeltjes scheiden op basis van grootte. Maar ik snap echt niet hoe je dat met een kit spuit wil doen...

Edited by lennard
Link to comment
Mischien een idee voor degene die geen zeef heeft/hebben. Is het niet mogelijk om in een gebruikte(lees: lege) kitspuit de dextrine buskruit mix en dan op een krant of iets anders.


Ik neem aan dat je strookjes wilt persen en dit verkruimelen. Dit gaat helaas niet. Je perst het vocht richting de opening en daar is de sas nog een beetje zacht, maar als de sas iets aangeperst is lijft het best vast zitten. Als je dan echt geen zeef hebt kun je het beste de sas nat maken, laten drogen en verkruimelen.
Link to comment

oh... oke: Ik dacht dit omdat mij lijkt als je iets door een zeef doet dat nat is dat je dan sliertjes krijgt die aan de zeef blijven plakken. En als je die er dan af wil halen dan knijp je ze samen. Zoiets dacht ik maar dat valt dus schijnbaar mee.

Link to comment

Als je pulver sliertjes worden door de zeef is het te nat. Je moet het tot een stevige bal kunnen drukken met je handen. Gewoon even stevig aandrukken met je handen en als dit dan goed in vorm blijft zitten en leker stevig is, kun je het gebruiken. Als die stevige klomp afbrokkelt is het goed. Vaak is 10% water:spiritus (50:50) wel genoeg.

Link to comment
Guest Goner

Hmmm apart dat jij daar 10% geeft, ik was donderdag pulverone aan het maken met 1% dextrine en had daarvoor bijna 80% 50:50 water:spiritus voor nodig, hoe komt dit?

Link to comment
Guest Goner

Ja idd het is ook erg veel, dacht dat het juist aan het lage percentage dextrine kon liggen ofzo. Normaal heb juist echt absurd weinig water/spiritus nodig!

Link to comment

Hoeveel mesh is jullie pulverone?

Ik gebruik(te) altijd een keukenzeef, hiervan krijg je koreltjes van ongeveer 1mm.
Alleen deze zeef is versleten dus heb ik een nieuwe zeef gekocht van 6 mesh omdat
dit mij aangeraden werd, alleen deze gaten lijken mij wel een groot.

Link to comment

Als je het daarna niet meer door verschillende zeven haalt krijg je korrels die net iets groter zijn dan #6 en de rest is allemaal kleiner, dat is gewoon goed bruikbaar voor pulverone :D. Je krijgt dan ook niet zoveel kleine rommel waar je niets mee kan :D!

Zelf zou ik iets van #6-#15 gebruiken voor te liften van je shell's en #15-40 ongeveer voor het schieten van inserts voor cake's bijv. Grotere korrels kun je bewaren voor als je grotere shell's gaat schieten en kleinere korrels kun je gebruiken voor vuurpijlen of andere 'rommel' :D. Je kan het ook gewoon opnieuwe bevochtigen en opnieuw door je zeef drukken zodat je er weer grotere korrels van maakt.

Edit: @ diegene die een keukenzeef gebruiken, ik deed dat ook altijd.. Maar als je met grotere batches wilt gaan werken dan is zo'n grotere zeef toch echt wel een must. Scheelt je een hoop irritatie én tijd bij 't pulverone maken.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
  • 7 months later...

Maar mag ik eigenlijk vragen waarom je voor de arabische gom gaat? Dextrine is toch veel goedkoper of zijn er nog meer voordelen bij het gebruik van arabische gom?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...