Jump to content
PyroForum.nl

Pulverone


-.B.-

Recommended Posts

Ik open hier een topic over pulverone omdat die er volgens mij nog niet was. Tenzij het natuurlijk onder Bp valt maar dat is eigelijk wat anders...

Hoe maken jullie pulverone, ik ben een aantal methodes tegen gekomen waaronder een meal/dex mix door een grove zeef drukken en de methode door er plakken van te 'persen' en verkruimelen.

Nou lukte de zeef methode bij mij niet goed, doordat de sliertjes die uit de zeef kwamen aan elkaar gingen en ik aan het einde een klomp harde meal had wat voor geen meter branden, laat staan geschikt voor stijglading. Ik ben van plan om nu te gaan persen en verkruimelen. En dit keer niet te veel dextrine te gebruiken. :P

-B.

Link to comment
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Persen en verkruimelen geeft BP, geen pulverone. Pulverone maak je zoals jij al aangeeft, door je compositie met een paar % bindmiddel door een zeef te drukken. Een keukenzeef is misschien ook veel te fijn voor zulk soort toepassingen. Je zou op zoek kunnen gaan naar erg fijn 'kippengaas'.

De uiteindelijke brandsnelheid heeft ook te maken met de herkristalisatie van je kaliumnitraat. Waneer je toeveel water toevoegt, of de compositie langzaam laat opdrogen heeft de kaliumnitraat de kans om kristallen te vormen, waarmee het reactieoppervlak tussen de oxidator en reductoren opeens stukken minder is. Dit geld overigens ook voor BP. Denk hieraan!

Als je echt de max prestatie uit je meal wilt halen kun je het beste nog gecoate graanvliesjes maken, dit brand bliksemsnel, en het contactoppervlak voor de vlam is velen malen groter dan bij buskruit korrels of pulverone, waardoor het erg snel brand! :P

Link to comment

Ik maak pulverone door meal met 5% dextrine zeer licht vochtig te maken en door een zeef te wrijven. Door niet gewoon te drukken maar het te wrijven krijg je korreltjes die over het algemeen snel drogen en onregelmatig gevormd zijn. Door de vele uitsteekseltjes vat het makkelijk vlam en brandt het behoorlijk snel. Drogen doe ik gewoon bij kamertemperatuur op een glazen plaat, en de korreltjes liggen dan ongeveer in een 3 mm dikke laag.

Link to comment

Same as miech. Een paar belangrijke punten op een rijtje:

- Niet te nat!! Het moet kneedbaar zijn, maar niet plakkerig! Ik wrijf het met mijn handen door de zeef, en er blijft alleen wat zwart van het houtskool op mijn handen achter. Geen meal prut.
- Regelmatig aftikken! Als je een beetje deeg erdoor gewreven hebt, tik dan goed de zeef uit boven je vel papier. Daarna kun je verder gaan met deeg wrijven. :P
- Zorg dat er niet teveel op elkaar valt, dan droogt het slecht, of blijft het in het ergste geval aan elkaar zitten.
- Droog het GOED.

En een tip, gooi je dextrine er alvast bij vóór het millen. Dan zit het er veel mooier doorheen gemengd en krijg je sneller een stevig deegje.

Link to comment
Als je echt de max prestatie uit je meal wilt halen kun je het beste nog gecoate graanvliesjes maken, dit brand bliksemsnel, en het contactoppervlak voor de vlam is velen malen groter dan bij buskruit korrels of pulverone, waardoor het erg snel brand! :P


Dit werkt ook wel goed ja maar meestal als lift is dit te sloom... Ik heb het al een aantal keer geprobeert als lift. Op pyroguide staat dat je 16 gr tegen 84 gr meal moet nemen maar als ik dan dit verbrand (nog niet gecoat) is dit ook zeer sloom. Meestal gebruik ik iets van 4 - 5% voor dit.
En ik denk dat ik te veel dextrine had gebruikt voor die pulverone eerst, nu ga ik het nog eens proberen met minder, en minder water gebruiken.

Heeft iemand misschien een foto van het uiteindelijke pulverone?

Alsnog bedankt, -B.
Link to comment

Ik gebruik altijd coated rice huls dit brand namelijk zeer snel en neemt lekker veel ruimte in (goed voor het breaken van shells). Voor die foto moet je denk ik even bij yellowcard zijn die heeft er een hele tutorial van.


Yellow was me net voor. :P

Edited by breezer
Link to comment
Hier de tutorial waar ik het over had. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Ook nog een filmpje waarin je érg duidelijk het verschil kunt zien tussen meal en pulverone.


Oke bedankt, ik ga denk ik morgen eens testen, maar is die meal niet wat te nat uit je tut yellow? Mr. stijntje zegt dat er alleen wat koolstof op je handen hoort achter te blijven, en het lijkt bij jou wel of je hele hand eronder zit. Dit kan ik ook mis hebben hoor. :P

-B.
Link to comment
Oke bedankt, ik ga denk ik morgen eens testen, maar is die meal niet wat te nat uit je tut yellow? Mr. stijntje zegt dat er alleen wat koolstof op je handen hoort achter te blijven, en het lijkt bij jou wel of je hele hand eronder zit. Dit kan ik ook mis hebben hoor. :P

-B.


Dat gebeurt doordat je moet kneden vandaar dus die hele hand zwart, stijntje doet mischien met een lepel ofzo (ik zeg ook maar wat hoor).
Link to comment

Ik maak het gewoon door de sas te bevochtigen, maar ook echt maar een klein beetje, geeneens kneedbaar, gewoon bijna dat het al uit elkaar valt(wel goed mengen, en niet TE droog naturlich), en dan door een zeef doen over een groot oppervlakte zodat niks van de pulverone aan elkaar blijft plakken...

Lttrrzz

Link to comment

Dextrine stars worden IIG met spiritus lang niet zo hard als met water. Dus ik denk dat dextrine niet echt oplost in alcohol. 50/50 gebruik ik dan vaak omdat de oppervlaktespaning lager is en het sneller droogt, maar nog steeds zo hard wordt als met water alleen.

Dat geldt dus voor stars, want met pulverone ligt het nog simpeler. Gebruik gewoon water, da's binnen een paar uur PRIMA droog. De oppervlakte waarover het kan verdampen is groot zat.
Ik heb altijd puur water gebruikt in pulverone, en ik kon het altijd diezelfde avond al in een shell stoppen. :P

Link to comment

Ik gebruik een verhouding van water:isopropyl-alcohol [15:35].
Iso-alcohol verdampt snel, en je hebt maar een beetje water nodig om je dextrine te laten binden.
Demi-water is het best om te gebruiken, hierin zitten namelijk geen verontreinigende ionen (zoals Na-ionen), deze kunnen misschien bij de pulverone niet veel verschil maken, maar bij kleurencompo's kan het enige afwijking geven.

Link to comment

De concentratie verontreinigingen van natrium, calcium en andere zouten zijn vele maten groter in je kaliumnitraat en ook een beetje in je koolstof. Demiwater heeft alleen zin als je ook tegelijkertijd 99.999% analitical grade KNO3 en grafiet gebruikt. :P De concentratie zouten in kraanwater (afhankelijk van de regio waar je in woont) is over het algemeen niet meer dan een tiental promille.

Link to comment

isopropyl alcohol is, zoals ik altijd hebt gehoort, volgens mij super fijn spul. Lijkt me super om mee te werken, alhoewel spiritus ook wel goed werkt.
Verder heb ik altijd gewoon water gebruikt, omdat er toch vanalles door je chems zit, ook al is het vrij zuiver. Maar toch, demi water is wel beter.

Link to comment

Ja het zal inderdaad niet veel zijn, maar ik had gelezen dat de kleinste hoeveelheid natrium je kleuren al doet 'vergelen'.
Ik probeer altijd alles zo schoon mogelijk te houden.
Bij bariumnitraat bereiding gebruik ik ook ammonia (ooit een keer een tip van Stijn) ipv natriumcarbonaat om de vloeistof te ontzuren, maar dat leek me ook wel logisch.. :P

Link to comment

Net Pulverone gemaakt. Het is aardig gelukt, ik heb namelijk allemaal korreltjes van 1mm en kleiner.
Volgens mij gaf mr.stijntje deze tip ; Je moet je mix niet door de zeef heen drukken maar draaien. En dan de korreltjes er af tikken.
Dit werkt echt super, veel beter als dat je het er alleen doorheen drukt. Alleen mijn korreltjes bleven nog wel een beetje aan elkaar kleven.
Het is nu al een stuk drogen en kan de grotere stukken uit elkaar brokkelen. Ik heb ook nog een paar balletjes gemaakt om te kijken of het werkt voor stars.
Morge maar even een brand testje doen.

Link to comment
Guest Richard

Tip: Gebruik een grote eetlepel. Hiermee plamuur je het als het ware door het zeef heen. Dit werkt veel prettiger en sneller dan met de hand. Zeker als er eventueel glassplintertjes van je media (knikkers/glas) in zitten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...