Jump to content
PyroForum.nl

pyro-maniac

Recommended Posts

Een oude bac.kweek kast is ook handig ik zag die laatst nog ergens voor een paar tientjes.
Die kun je instellen op 30 35 graden, afzuigen en drogen maar.
Wel stylo zo'n kast , die van richard lijkt wel veel op een wiet droog kastje.

Link to comment
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een oude koelkast zou je ook kunnen gebruiken, als je de compressor laat zitten en de leidingen doorzaagt (op een verantwoorde wijze) en de inlaat in de kast maakt, gaten dichtmaken, hopsalakee ===> trek maar vacuum.

Dat electra spul in Richard zijn kast baart me wel zorgen, uiteindelijk zal die kast 1 groot stofnest worden.
Het allerbeste is nog steeds een waterloop systeem, net als de cv.

Link to comment

Poeders moet je ook met een warm-water systeem drogen, maar dan moet je de kast niet opentrekken, want met een warmwater systeem gaat het niet zo snel, dus alleen dingen die weinig vocht bevatten, of die je lang niet nodig hebt kun je het best met dat systeem doen.
Een poeder zou ik gewoon op de normale manier drogen, op een plaat verdelen en in de zon. Of als er geen zon is, op een olieradiatortje.

Link to comment

Voor een warm water systeem.

Tuinslang van x meter wat je langs alle "droogoppervlakten" krult, hier een waterpomp op aansluiten en in het vat waar het water in zit een aquariumthermometer hangen. Bovenin het hok maak je een roostertje voor luchtcirculatie en onderop ook. Op deze manier heb je geen stroom maar een in en uitgang van verse en vochtige lucht.

Kees.

Link to comment
Guest Richard

Poeders, poeders. Dat was een beetje misplaatst. Ik bedoel bijvoorbeeld KNO3, korrellig dus of bijvoorbeeld pulverone. De ventilator blaast over een afstand van 50cm niet meer met windkracht 10 he. :P.

@Piet, geen last van stof. Als jij er sterren in gooit, zeef je die eerst af (op grootte). Daardoor verlies je ook al je eventuele losse sas wat er nog aan zit. Als je sterren droog zijn en je hebt een goede compositie gebruikt met een goed bindmiddel zal daar niks meer vanaf vallen/schuren.

Ik heb er al kilo's sterren in gedroogd, maar hij is nog net zo wit als voorheen. ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo luitjes,

Ik heb mij laten inspireren door Richard zijn ontwerp en heb dit weekend ook even een droogkast in elkaar geschroefd. Zie hier het resultaat:




Ik moet het raam dat mijn fan op zijn plaats houd nog wel even schilderen en de deur er aan hangen. Nog een laatste likje verf voor de afwerking en dan kan ik hem gaan gebruiken. Uiteraard moet ik nog wel even wat ramen maken die ik er in kan schuiven.

Groeten,

Amateur

Link to comment

Ik zie dat dat niet is gebeurd (van de buiten kant te zien).
Je moet de kabels nog even vast zetten :)

@ Keesthemad Het is eigenlijk onzin wat jij verteld want als zij ontdekken dat je met vuurwerk hebt liggen spelen dan krijg je zowie zo niks van de versekering terug.
PS dit is niet om je af te zeiken !

groeten
Pyro-Brad :)

Link to comment
  • 3 weeks later...

K heb stars te drogen liggen met een infrarood lamp (15watt) langs de verwarming.

Maar ze worden niet droog, ze hebben vanaf vanmorgen 8 uur kunnen drogen.

Komt dit omdat ik mijn stars meteen heb geprimed? of misschien ligt het aan mijn weegschaal?

Link to comment

Je bent veel te ongeduldig. Sommige stars drogen veel sneller dan andere. Rode sterren met strontiumnitraat erin doen er bijvoorbeeld heel lang over om goed droog te worden en goed uit te harden. Zelfde met Chryanthemum. Mijne liggen al 2 dagen te drogen en zijn nog niet droog. Meestal zijn ze pas na een dag op 3, soms 4, pas helemaal uitgehard. Maar dit waren ook wel hele grote sterren moet ik zeggen.
Rolled D1 of Beter Pearl stars drogen meestal wel in 1 dagje, en dan nog een dag uitharden.

Geduld is een schone zaak zeggen ze vaak, en dit is zeker van toepassing in de Pyrotechniek denk ik.

Link to comment
  • 1 month later...

Vandaag even een droogkast gebouwd.

Fitting en 40watt lamp gehaald bij de gamma. totaal 2.10

Oud keukenkastje waar ronde gaten in zitten was gratis. Over de gaten heb ik stof gedaan en het stof vastgetaped. Volgens mn thermometer is de tempratuur 32 graden in het midden van het kastje.

Foto's komen eraan.

Link to comment

Temperatuur is inderdaad van belang. Maar daarbij komt ook luchtcirculatie. Heb je door ook iets op gevonden? Je zou bijvoorbeeld een 12v 120mm computer fan kunnen aansluiten met een geschikte adaptor. Zo koelt het wellicht af in je kast maar in theorie moet dit het drogen aanzienlijk versnellen.

Bovendien kan je de luchtvochtigheid beter controleren aangezien die bij het drogen hoger word. Nog een argument, misschien wat minder relevant, is dat het vocht niet in je kast trekt zodat je eventuele werking van je hout beperkt en de kans op schimmel minimaliseert.

Voor niet al te veel centen kan je een redelijke digitale thermometer kopen met een hygrometer. Die zou je aan de buitenkant van je kast kunnen plakken met de sensor binnen in. Kun je in een oogopslag alle noodzakelijke informatie aflezen.


Groet.

Link to comment

Hey,

Ik doe eerst er 2x een 120mm fan inbouwen. Die kosten hier nieuw 3 euro per stuk.
Ik heb een accu dus sluit ik ze daar op aan. Ik ga ook eens langs de gamma om te kijken hoeveel die verf/lak kost.


Die thermometer heb ik al misschien. Anders bij de electronica zaak kijken.

Edited by cojonesm
Link to comment

Ik heb mijn kast geverfd met hema wit acryl verf van 6,60 de pot. Moest wel 3x verven op MDF. Ik heb trouwens nog een tip mocht je nog een thermo/hygro meter willen "klik"

Ik had gedacht om met een electrisch kacheltje met ventilator mijn kast warm te stoken maar neig nu meer naar een los element dat dmv een thermostaat instelbaar is... Lcd schermpje met de nodige knopjes als regelunit... Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Jammer dat ik van programmeren geen kaas heb gegeten. Je kunt losse sensoren voor niet al te veel geld kopen, kan je werkelijk een heel controle paneel inbouwen met touchscreen :blush:

Link to comment
  • 1 month later...

Idd Amateur :lol:

Dat wil ik nog wel eens doen ja.
Overal temperatuur sensoren en dan zou je ook nog sensoren kunnen plaatsen voor de lucht circulatie.

Dat allemaal mooi op een display krijgen, en dan zo instellen dat het allemaal automatisch gaat.
komt die onder de 40 graden gaat het verwarmings element harder werken, is de lucht circulatie niet goed gaan de ventilatoren harder draaien enz. enz.

Maar dat zal ik pas een beetje kunnen na mijn studie helaas. :)

Maar is idd heel mooi idee van je. :)
Dan zou je het ook nog als echt product kunnen verkopen,
'droog kast voor de Pyro €24,99 (volgedig automatiche)' :blush:

Link to comment
Voor 25 euro kan je lid worden van passfire, daar staat wel beschreven hoe deze "Drying Box" gemaakt moet worden. :blush:

Dan heb je geen materialen ed...., laat maar ik snap al hoe je het bedoeld.


Overigens doet mijn keukenkastje met lamp en fitting het nog gewoon perfect...

Kun je stars beter in de schaduw laten drogen? Edited by cojonesm
Link to comment
  • 6 months later...

Wat is eigenlijk de beste droog temperatuur? En is het erg als er een ventilator met "warme computer lucht" op staat te blazen? Het scheelt mij namelijk dan een droog kast bouwen, niet dat ik dat erg zou vinden. Maar gemak dient de mens ofzo...

Er staat momenteel een Quad core met een SLI grafikaart systeem in mijn computer kast te stoken ;) . Tijdens crysis word de kast zo rond de 35 graden. Als het te warm word zet ik even het kast deurtje open.

Link to comment
En is het erg als er een ventilator met "warme computer lucht" op staat te blazen? Het scheelt mij namelijk dan een droog kast bouwen, niet dat ik dat erg zou vinden.
Ja dat is erg. Daarmee sluit je het vocht in de ster in, omdat de buitenste laag dan te snel droogt en slechter tot niet doorlaatbaar wordt. Het drogen duurt dan dus langer, en dat kan zelfs zo erg worden dat je maanden moet wachten voor je sterren enigszins bruikbaar zijn. Warme lucht zonder sterke stroming in een grotendeels afgesloten doos is dan weer wel prima, zolang de luchtvochtigheid niet te laag wordt.
Link to comment

×
×
  • Create New...