Jump to content
PyroForum.nl

Silicagel Om Te Drogen?


Recommended Posts

Hallo,

is silacagel (van die silicaatkristallen) meer hygroscopisch dan Kaliumnitraat? Ik lees vanalles over drogen van poeders. Droogkasten, op de verwarming, lucht door blazen, uispreiden in de zon, maar ik geloof niet dat er hier al een topic over bestaat.
Mijn probleem is het volgende. Ik heb een zak van 35kg technical grade 99.3% Kaliumnitraat. Ik heb deze gekregen van iemand, maar de zak was open geweest en het poeder klontert. Ik heb op dit forum gelezen dat het bij verbranding een paarse vlam moet geven en dat is bij mij niet het geval. Dus dacht ik dat het misschien zou komen omdat er vocht in zit. Is dit zo?
Ik wou het sowieso al drogen, maar liefst alles in 1 of 2 keer. Verwarming is niet echt haalbaar, noch is de droogkast of zon-methode. Dus ik dacht aan Silicakristallen, tenminste als ze hygroscopischer zijn.
Is dit zo?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand anders een beter idee?

Groeten

Link to comment

Is er niet al een topic over het drogen van stoffen ?

Kaliumnitraat is helemaal niet zo hygroscopisch.En het grote verschil met silica is dat het kristalwater vormt in tegenstelling tot Kaliumnitraat.
En het lijkt me niet echt een handige optie, daarbij ook economisch gezien oninteresant.

En dat paarse vlam verhaal gaat niet op omdat het water allang verdreven is voordat het verbrand.

Tja, om die hoeveelheden te drogen lijkt me een beetje lastig.
Ik zou zeggen droog per kilo in de oven op 200 graden dat zou bestwel redelijk moeten gaan aangezien het pas ontleed bij 400 graden.


Grtz user1

Edited by User1
Link to comment

Mocht je die 35 Kg willen drogen met silica gel heb je wel een HEEELE grote excicator nodig. :blush:
Dus dat lijkt me zeker geen optie.
Zoals hierboven genoemd, gewoon in porties in de oven. Ik doe het meestal een aantal uur bij 110 graden.
Mocht je echt die 35 Kg in 1 keer willen doen zit er imo niets anders op als het, op een groot stuk plastic, met lekker weer, uitspreiden in de tuin.

Link to comment
×
×
  • Create New...