Jump to content
PyroForum.nl

H2 ballon


Tyneman

Recommended Posts

Volgens mij had ik deze nog niet eerder gepost.

Vanmiddag twee aardige dames uit 5A in het lokaal met een mooie discussie over REDOX reacties. Er bleek waterstof te ontstaan. "Dat was toch van die ballon meneer? Die willen we nog eens zien."

Dus dat was weer een goede gelegenheid voor een mooie dreun door de school. B)

Geniet u van het resultaat.

H2Ballon.wmv

Gr33tZ

Link to comment
  • 2 weeks later...

Het is natuurlijk helemaal leuk om een ballon te vullen met knalgas (dus ook met zuurstof) en deze vervolgens in de avond omhoog te laten, geeft toch net dat extra beetje herrie.
De vraag is natuurlijk of zo'n ballon nog voldoende stijgkracht heeft?

Voor het vullen de ballon even spoelen met water, zodat hij van binnen nat is en er geen kans is op electrische ontladingen.

Link to comment

Leuk gedaan, lekker creatief met die kaars XD.


Ik heb ook geprobeerd H2 te maken (H2SO4+Fe)
samen in een fles met een ballon eroverheen. Het lukte
niet B), ik denk dat ik wat zuinig met mijn H2SO4
ben geweest maar het is dan ook niet goedkoop.

De methode met zink lijkt me een stuk
goedkoper (5L HCL voor 10 euro) maar is er ook een
practische toespassing voor puur zink? Oftewel kan ik
het ergens vinden verstopt in puntenslijpers (of dergelijke)?

Link to comment

Ik heb het ook een keer gedaan, alleen dan met Hcl en aluminium folie in een fles.
Ballonetje erover, dichtgeknoopt, zakje kruit en lontje eraan.
Steeg helaas niet op.(zakje kruit was waarschijnlijk al te zwaar)

Gaf wel een grappig soort knal, ik zag alleen niet zoveel vlammen als bij tyneman.



Lttrz

Link to comment

Ik heb dus net ook loog + water + Al propjes in een glazen potje gedaan.
Werd ten eerste egt verdomt heet. Ballon er op gedaan en vol laten lopen.
Aangestoken flinke doffe knal. Maar toen ik in dat glazen potje keek zag ik heel fijn donker poeder.
Lijkt mij toch dat dit Al poeder is ?
Als dat zo is is dit een zeer makelijke manier om Al poeder te maken B)

Link to comment

[OFF-TOPIC]Iirc is er onlangs nog een andere koolstofstructuur ontdekt (iets met een regelmatige 8 hoek ofzoiets) die nog sterker zou zijn dan diamant. Alleen is deze structuur zeer moeilijk te bekomen, ik zal het nog eens opzoeken als ik tijd heb.[/OFF-TOPIC]

Als je btw H2 wilt genereren m.b.v. loog, dan zorg je best voor wat koeling. Ik heb al nare ongelukjes zien gebeuren met mensen die de reactie onderschatte.

Link to comment
  • 4 months later...

Ja, ik weet dat dit ook een topic-bump is.
Maar toch wou ik jullie dit filmpje niet onthouden.
De verbeterde (Lees grotere) versie van het ballonnetje. Nu zo'n grote ballon met een elastiek waar je rijst in kan doen. Met van die dikke ribbels. Gevuld met een paar liter (ong. 3) H2 . Mijn ex-collega die hem, ter afsluiting van een avond proefjes, afstak schrok een beetje.
Afstand tussen zijn hand en de ontsteking was meer als een meter, en toch wastie zn haartjes kwijt. :(

Komtie:
WoooW_FOK.wmv

Gr33tZ

Link to comment
  • 3 years later...
×
×
  • Create New...