Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb die methode met de KCl gevolgd, ik heb de fles (zonder dop :)) met KCl + KAS oplossing zonder dat zanderige spul 10 min in de diepvries gedaan, en er ligt wit poeder op de bodem van de fles.

Is die KNO3 of een overmaat Lo-Salt (NaCl/KCl)?

Btw hoelang zou het in de diepvries moeten? Thx alvast!

Link to comment

Zou je niet eerst zelf wat onderzoek doen voor je dat soort vragen stelt!?
Tevens zitten we op een forum en daar wordt informatie openlijk besproken, dus we mailen helemaal niks.
Als je het topic doorleest kan je al een idee krijgen waar het te verkrijgen moet zijn.
We zitten hier om informatie met elkaar te bespreken, niet om het op een zilveren dienblaadje toe te reiken aan iedereen die langskomt en wat moet weten.

Link to comment

heej ik heb het geprobeert maar kreeg wel kristallen maar toen ik het ging drogen smolten ze tot gewoon een op lossing... wat doe ik fout?? ik heb het niet met 1 liter gedaan. maar gewoon kas op lossen tot er niks meer oplost. daar best veel zout bij gedaan. en in de vriezer gelegd....

grz

Link to comment
  • 2 months later...

Besten,

het is lang geleden dat in dit topic de laatste post is gepost,
maar toch post ik weer. Ik heb het ook geprobeerd,
om met Lo-Salt (66% KCl - 33% NaCl) kaliumnitraat te maken.
Ik heb keurig zoveel KAS toegevoegd aan het water als mogelijk is,
daar flink wat Lo-Salt bij gedaan, in de vriezer gezet (ongeveer anderhalf tot twee uur) en er vormden zich kristallen. Deze kristallen waren gewoon ijs want toen ik ze liet drogen bleef er geen wit poeder achter. De overgebleven vloeistof was ook zout en bijtend, dat betekent dat de ammoniumnitraat en KCl en NaCl gewoon achter zijn gebleven.

Ligt het aan de verhouding?
Moet ik het mengsel wel in de vriezer doen of moet ik het mengsel indampen?

BvD, Mrrt.

Link to comment

Sorry,

Een binas heb ik niet en ik zou ook niet weten hoe ik eraan zou moeten komen, en van scheikunde weet ik amper iets af, maar daarom wil ik het ook leren. Ik weet dat jullie het antwoord op mijn vraag weten,
maar jullie willen dat ik moeite doe. Dat wil ik best, maar kan ik niet.

Dus als jullie de reactie tussen ammoniumnitraat en kaliumchloride+natriumchloride aan mij uitleggen, weet ik misschien wat ik fout doe.

Bvd,

Riccardo.

Link to comment

nou..
ik weet nie of ik jou nou begrijp, maar:

je begint met KCl, NaCl en NH4NO3

je wil overhouden: KNO3

verder heb je dan nog NaCl over (Na+ en Cl- zal wel weer binden)
ook blijven er wat Cl- opgelost blijven in je water
en Ammoniak, dit zal ook wel grotendeels opgelost blijven toch?
en anders gaat het een beetje naar ammoniak ruiken..

het punt is dat tussen je kristallen ook NaCl zal zitten...

Link to comment

×
×
  • Create New...