Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Groene Star
Ba(NO3)2....65
PVC.........20
Al..........10
S...........5
Ik had deze een lange tijd geleden zien staan op het forum. Yellowcard had hem gepost denk ik. Ik had het zo in mijn persoonlijke database staan, en ik verbaas me dat er Al in zit. Ik geloof me te herinneren dat het een degelijke prime nodig had..
Geen ervaring met deze comp overigens.

Groene Star#2
KClO4.........47.2
Ba(NO3)2....28.3
Parlon.........4.7
Red Gum.....14.2
Dextrine.......5.6

Parlon kan je vervangen door PVC. Misschien 1% meer gebruiken dan.
Red gum kan je misschien vervangen door een andere brandstof, zoals shellack ofzo (shellack is heeel makkelijk te krijgen). Het zal de kleur wel een beetje beinvloeden denk ik, maar dat maakt niet zo uit.
Ik heb deze comp zelf niet gemaakt, omdat ik mijn Ba(NO3)2 fijner moet krijgen. En hier heb ik een ballmill voor nodig, wat ik nog niet heb. Met vijzel duurt het erg lang voordat je een beetje fijn poeder krijgt..

Nogmaals ik kan je niet verzekeren of deze (goed) werken. Ze zullen waarschijnlijk wel groen oplichten, maar of het goed is kan ik je niet garanderen.

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Richard

Het feit dat groen vaak wit oogt is hetzelfde als met de meeste glitters. Je zult ze echt als ster in de lucht moeten testen. Sommige sassen branden gewoon als poeder al groen, terwijl anderen spierwit zijn. Wordt niet direct wanhopig als je 500gram sas hebt aangemaakt en hij geeft niet de gewenste kleur. Draai/pomp er eerst een paar sterren van en test ze in de lucht!

Link to comment

En weer een vraagje van mijn kant.
In veel kleuren composities word magnesium gebruikt, als het goed is zorgt magnesium er voor om de temperatuur omhoog te gooien. Maar waarom dan juist magnesium ik bedoel aluminium brand toch net zo heet alleen is veel goedkoper. Dus waarom geen aluminium ipv van magnesium in kleuren composities?

Link to comment

Omdat Magnesium er voor zorgt dat je kleuren beter tot z'n recht komen , helderder . Ook ontbrand magnesium veel makkelijker dan aluminium ,dat nog wel eens niet geheel verbrand door te grove deeltjes.

aluminium kan ook wel in kleuren composities ,maar dan zul je echt zeer fijn poeder moeten gebruiken.
Uiteraard is magnalium ook nog een optie , "the best from both worlds"

Ik heb ook een vraagje heeft iemand hier ervaring met bariumnitraat om groene kleuren te maken?
Omdat ik vaak lees zie dat barium meer een witte vlam geeft dan groen dus heeft iemand een compo voor een groene star die ook daadwerkelijk groen is en niet wit.

deze ken ik al alleen heb ik geen magnalium en ook geen parlon.


heb met bariumnitraat gewerkt ja , ook voor groen echt een enorm goede oxidator met een zeer hoog zuurstof percentage . Hierdoor zou een ster te snel kunnen gaan branden en wit licht geven in plaats van groen . Groen maken ging bij mij goed in ieder geval . Een voordeel ervan is ook dat het weinig hygroscopisch is vergeleken met bv strontiumnitraat .

Ik gebruik wel Parlon ,hoe het met PVC brand weet ik niet . Soms gebruik ik ook PU lijm als binder en chloor donor . Edited by Atmosphere1
Link to comment
Ik vond laatst een oud zakje stars van exact deze compositie (ook #250 aluminium, atomized, spherical), dus ik testte er een om te kijken hoe dat eruit zou gaan zien. Het resultaat was een oranje bolletje gloeiende zooi wat opeens uit elkaar klapt in spetters gesmolten en brandend aluminium.


Dit had ik dus vandaag ook met een dergelijke star met aluminium en kaliumnitraat. De star was uitgebrand en er lag een oranje gloeiende bol die ineens iets begon te vonken en toen met een soort flits uit elkaar klapte.
Link to comment
Dit had ik dus vandaag ook met een dergelijke star met aluminium en kaliumnitraat. De star was uitgebrand en er lag een oranje gloeiende bol die ineens iets begon te vonken en toen met een soort flits uit elkaar klapte.

Dat heb ik ook altijd bij KNO3 flash sterren of D1 glitter als ik ze op de grond test. Daarvoor je sterren ook niet op de grond testen, maar in de lucht. D1 geeft bij mij dan wel een glitter tail, en KNO3 flash gewoon een wit licht. Hebben jullie op de grond getest ofzo?
Link to comment

Vraag je dat omdat het niet verstandig is om met water te werken als solvent, omdat er GD-alu in zit? Of is het gewoon een hele domme vraag..?
Ik denk dat boorzuur niet werkt, omdat dit voor combinaties is met Al en NO3-groepen. Verder weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat.

Link to comment
Dat heb ik ook altijd bij KNO3 flash sterren of D1 glitter als ik ze op de grond test. Daarvoor je sterren ook niet op de grond testen, maar in de lucht. D1 geeft bij mij dan wel een glitter tail, en KNO3 flash gewoon een wit licht. Hebben jullie op de grond getest ofzo?
De lucht in gejaagd uit een kleine starmine. D1 geeft bij mij geen problemen, behalve dat de staartlengte van de brandende star inconsistent is tussen verschillende batches.
Link to comment
Murtali, je bindt het gewoon met water.



Omdat er zoveel dextrine in zit... dan wordt verwerken (rollen) rollen erg moeilijk. Ik vraag het dus puur uit nieuwsgierigheid naar wat breezer met deze compositie doet, niet omdat ik geen idee heb waarmee hij hem mee bindt. Nogal wiedes natuurlijk met 20% dextrine.
@ Tornadox: ....domme vraag? nou kan 'ie wel weer he, boorzuur toevoegen is niet erg logisch nee bij een sasje zonder nitraten. ;) Dat zijn met het oog op de veiligheid wel 1 van de basisregels in de pyrotechniek... en die regels trek ik bij mezelf niet in twijfel.
Link to comment

Ow op die fiets, ik dacht dat je het niet begreep ofzo.. ik dacht al.. ;)
Als je het volgende doet waarbij x+y = 100:

Kaliumperchloraat....... x
Aluminium.................. y
Dextrine..................... +5%

Dan:
x:y [50:50] --> Een lange staart van vonken maar de star heeft een vrij snelle verbranding.
x:y [35:65] --> Een vlam met gelige vonken, maar de star brand veel langer.
Aluminium is geen dark aluminium, dat moet je voor flash ofzo gebruiken. Voor stars gebruik je flake aluminium en dergelijke.

Bron: Takeo Shimizu

Edited by Duvel
Link to comment

Ik heb deze star vanmiddag even gemaakt. En het is werkelijk een (..)-star. Het brandt veel te snel op en het is zeer vervelend werken met het vele dextrine. Ik had hem trouwens gepumped, en afgeschoten uit een buis met 1mm speling.
Ik denk persoonlijk dat je als je een ster wilt hebben die een felle witte vlam heeft Reeper Silver of een andere silver comp met de grove Al vervangen door GD. Dit zal dan waars ook snel branden, maar minder.
En van dat "domme vraag" gedoe. Het was gewoon je vraagstelling die vaag was, alsof je een zware kewl was. Dat boorzuur was idd dom van me, maar ik heb eens gehad met het wassen van mijn lepel waarmee ik met Mg had gewerkt dat het opeens ontbrandde. Dus had ik zo het idee dat het met GD alu ook niet zo geweldig goed is, maar Mg is ook iets anders dan Al.. Maarja no offence ;)
Maar je kan beter C als fuel toevoegen om je star langzamer te laten branden dus. Een lange tail zal je niet krijgen als je met airfloat werkt.

Ook iets heel anders: Als je parlon wilt vervangen door PVC, is het dan het beste om 2% meer PVC en 2% meer oxidator te gebruiken? En van je kleurdonor iets afhalen?
Of is het in het algemeen niet handig om deze te vervangen?

Link to comment

Je moet ervan uitgaan dat Parlon alleen wordt gebruikt als chlorine donor, en PVC als chlorine donor EN brandstof.
Dus als je van PVC naar Parlon gaat, moet je er theoretisch gezien iets meer brandstof bij doen.

Je kan inderdaad wat Lampblack erbij doen, maar dan moet het ook ècht fijn zijn, anders kan de houtskool de vlam van de aluminium verpesten. Verhoog gewoon het aluminium gehalte.

Link to comment
Maar je kan beter C als fuel toevoegen om je star langzamer te laten branden dus. Een lange tail zal je niet krijgen als je met airfloat werkt.

Ook iets heel anders: Als je parlon wilt vervangen door PVC, is het dan het beste om 2% meer PVC en 2% meer oxidator te gebruiken? En van je kleurdonor iets afhalen?
Of is het in het algemeen niet handig om deze te vervangen?



Voor een mooie witte staart is het wenselijk om twee verschillende groftes aluminium in je ster te hebben. Een fijne voor de verbrandingsreactie en een grove voor vonken, stukjes dus die aan de lucht verbranden.
Wat ik doe, is een mengverhouding van 60/40 flake/dark voor deze sterren. Belangrijk is een hoeveelheid houtskool, voor de ontsteking.

Als je PVC gebruikt is het verstandig om 2% meer te gebruiken. Kleurdonor zo laten, oxidator ook.
Link to comment

Ok,
Vandaag heb ik dus een probleem gehad:
ik nam 9.75g d1 glitter mix en 0.25g dextrine(dacht ik, ze was lichtbruin -goud) ik mengde het met wat water en kneede er stars van.(mini stars)
ik deed de overshot op een papiertje en liet het ook drogen.
de volgende morgen roken men stars naar rotte eieren ofzo?!?!?
de overschot rook gewoon naar star mix.

Wat is er gebeurt?

Edited by N2O
Link to comment

Klopt, daar heb ik bij D1 ook last van. Normaal gesproken kun je dit voorkomen door boorzuur toe te voegen, maar aangezien D1 natrium(bi)carbonaat bevat is dit een van de weinige composities waarbij dit niet werkt. Als ze eenmaal droog zijn is de stank in ieder geval ook weg.

Link to comment

Hallo mede pyro'ers Ik heb een tijdje geleden deze star gemaakt;

strontium nitrate 5
pottasium chlorate 2
carbon 1
sulfur 1
dextrine 0,5

Nou vroeg ik me af of ik een vervanger kon vinden voor zwavel aangezien ik liever geen combinaties heb van KCLO3 en S. Mijn KCLO4 is zo goed als op dus dat is geen optie mischien dat zwavel weg kan, of is er een alternatief?

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...