Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Dames (*kijkt rond en ziet dat die er niet zijn...*) en Heren!

Lol klinkt heel imposant, maar dat is het niet :P. Maar ik heb vandaag wel mijn eerste star afgevuurt, een een bijzonder geslaagt ander iets gemaakt, maar ik weet niet hoe je dat noemt :D.

Allereerst heb ik een huls gepakt, propje papier onderin, 5 g CuO-thermiet erin, en bovenop de huls mijn zelfgemaakte vierkante star gelegd, met een lontje naar het thermiet gericht. Het thermiet knalde uit elkaar, en mijn star ging ongeveer 15 m hoog, met een felle gloed. Persoonlijk vond ik hem geslaagd :P.

Later op de dag heb ik, aangemoedigd door het succes van vanochtend, iets anders geprobeert. Weer op dezelfde manier de huls gemaakt (met eindstop etc.) en toen van papier een cylindervormig ding gerolt, die precies in de huls paste. De onderkant van dat ding dicht gemaakt en toen vol gedaan met van die 'korrels' uit knettergrondbloemen (zitten ook in knetterpijltjes). Toen weer dicht gemaakt en in de huls gestoken. Het thermiet knalde met een rotgang uit elkaar, en op 10m hoogte kreeg je een enorme regen van kleine knalletjes. Zelfs in het daglicht prachtig!.

Ik was dus heel tevreden 8) . Volgende keer film ik het...

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb gewoon wat commercieel buskruit gepakt, samen met spiritus heb ik er een soort klei van gemaakt. Toen heb ik het in een PVC-buisje gestopt, en met een stok er doorheen gedrukt en afgesneden bij de juiste groote. Ook heb ik 1 vierkante star gemaakt, die heb ik voor dat eerste ding gebruikt.

@warcore
Nop, ik kan mijn thermiet niet ontsteken met een lontje. Je kan echter wel magnesiumpoeder ontsteken met een lontje, en magnesiumpoeder ontsteekt wel heel goed thermiet. Beetje jammer dat dat goedje echt verrekte duur is....15 euro per 100g...Met kruit kan ook, kwam ik na 10g magnesiumpoeder achter :P.

Link to comment

dat gebeurt juist altijd, je hebt (als je geen thermiet gebruikt) gewoon een laagje kruit, dat bij ontsteking je ster brandend omhoog lanceert.

als je thermiet gebruikt lukt het dus sowiso, dat brandt veel heter.

en het pvc buisje om de ster laten zitten lijkt mij geen goed idee, dat gaat smeulen etc.. is extra gewicht, en voegt niets toe.

Link to comment

Dat heb ik wel eens iemand zien maken. (Warcore ofzo?)

Die deed whistle in alufolie, met een klein lontje erbij, en rolde daaromheen de sterren.

Dan brandt idd eerst de ster, en heb je daarna een soort crackling.
Mooi effect is dat als je er heel veel hebt.

Wat ik wel eens gemaakt heb, is een klein hulsje (mortiertje), met daarin een afgesloten deel met whistle, en een open deel met bp/Mg mix.

Dan schiet je het af, daarbij gaat je mix aan. (die was geperst en met binder dus viel er niet uit.) En dan knalt het hulsje als je 'ster' is opgebrand.

Link to comment

Ik weet niet waar is dit moet posten, over stars, maar ik doe het maar hier.
Net een star gemaakt van 4 gram mp, en een PVC buisje met ID van 16 mm, spiritus erbij en aangestampt, laten drogen, in een mortier hulsje gedaan, 1 gram KMnO4 flash als burt charge, de star er boven op en klaar. Het effest was mooi, alleen het was overdag dus je zag't niet super goed. Vanavond nog een star. Ook weer op film :wink:

Zal ik een nieuwe topic '' stars '' genaamt aanmaken ?

Ik heb net weer een stae gemaakt, eentje van 5 gram en 16 mm ID, en iets van 2 cm lang.
Volgens de volgende compositie:

White star #9
Source: rec.pyrotechnics, posted by Tommy Hakomaki <[email protected].
Comments:
Preparation:

Potassium nitrate.................................42
Sulfur............................................18
Mealpowder........................................18

Deze star ge ik vanavond even afsteken, gewoon los, word niet in de lucht geschoten. Ben beniewt hoe hij het doet.

En ik ben ook op zoek naar een compositie waarin in Al kan gebruiken. Ik dacht aan iets van kno3 met Al en zwavel ? Heeft iemand enig idee welke verhouding ?

EDIT

Ik heb de star net agfestoken, volgens mij was hij nog niet helemaal droog, want hij brandde erg langzaam. Ook werkte de spiritus niet zo goed, want de star was niet sterk, ik kneep hem zo kapot met een beetje kracht. Dus niet echt eenn succes, ik maak er nog 1 star van, die ik iets beter laat drogen, maa daarna ga ik een andere compositie proberen.

Link to comment

Omdat ik best wat vragen heb gekregen over het maken van stars, hierbij een soort guide over het maken van stars!

Met mix in stap 1 bedoel ik een bepaalde compositie, zie voor een paar goede het topic van 'Blaf' in "pyro devices".

1. Maak een mix:spiritus papje. Zorg dat het niet zn drap wordt, maar een beetje een goed aan elkaar klevende massa.

2. Pak een PVC-buisje van ongeveer 7 cm lang en een stok die precies in het PVC-buisje past.

3. Stop wat kruitpap in het PVC-buisje en zet hem op een plankje oid. Druk dan met de stok van bovenaf het kruit aan. (Het kan zijn dat er wat spiritus onderuit loopt, want die druk je eruit.) Daardoor wordt het kruit samengeperst, en krijg je een stevige massa.

4. Pak het PVC-buisje+stok van het plankje, en druk nu het samengeperste kruit eruit. Als het goed is, heeft het klompje kruit een cylindervorm.

5. Pak nu een bus haarlak (doorzichtige nagellak kan ook) en spuit/smeer het over je stars heen. Daardoor worden ze extra hard. Laat ze nu 1-2 dagen drogen (al dan niet in de zon).

Dat was het zn beetje. Deze stars gebruik ik eigenlijk alleen om ze af te schieten van PVC-Buisjes, omdat ze daar natuurlijk precies in passen :P.

Link to comment

Hier een mp star, gemaakt op de manier hierboven beschreven door Moloch, bedankt hiervoor :) ! Ik heb hem afgeschoten in een kraft papier huls die niet is te hergebruiken en met 1 gram KMnO4 flash. Dat zier er wel mooi ook :wink: .

Film:
http://rapidshare.de/files/20104494/HPIM0439.mpg.html

Diegene die '' kijk kijk kijk ! '' zegt is mijn tweelingbroer en die andere is mijn vader, die het '' toch wel erg hard '' vond :wink: . Hij gaat misschien KMnO4 voor me kopen bij de Apotheeek trouwens :D !

Vinden we er van ? Ik ben nu bezig met wat andere compositie's. Ik ga nu deze maken:
KNO3 64
Sulphur 8,5
Charcoal 12
Aluminium 10
Dextrin 5
In plaats van dextrine dus Spiritus.
12 gram van deze comp. zit nu in de kogelmolen. Het malen en vermengen gaat erg goed.

Groetjes, yellow :wink:

waarom de hele compositie nogmaals plaatsen om alleen te vertellen dat het 12 gram is wat je maakt? Dat kan in 1 regel. Scheelt een heleboel beeld / forumvervuiling. Tyneman

Link to comment

Dubbelpost :D Is te zien dat je internet kut gaat :)
Maar een vraagje, ik heb gelezen dat de spiritus de dextrine soort van activeerd, alleen wordt hier alleen gesproken over spriritus of dextrine.
Yellowcard zegt zelfs spiritus i.p.v. dextrine.
Peace, CC

Link to comment

Dextrine wordt erin gedaan als bind middel, als deze vochtig wordt en daarna opdroogt, wordt ie hard.
Zonder Dextrine kan ook wel, maar dan vallen ze sneller uit elkaar.
Ik doe er altijd dextrine in (5% van totale massa compositie).

Link to comment

@ Yellow
Nie zo bull-shitten over de regels, of het er wel in staat of niet. Heeft niet zo veel zin om weer 3 mod's op je dak te hebben.


Ik heb best een behoorlijke noob-achtige fout gemaakt...Ik heb gemodificeerd zetmeel ipv dextrine gebruikt...Wat dus niet hard wordt na het drogen. Wat dus eigenlijk behoorlijk prut is. Dat was dus verspilling van een dag moeite...lol...

On-topic:
Best een mooie star! Is wel mooi met dat flash, daardoor krijg je een mooie, korte vlam/flits/fontijn uit je huls!

Link to comment

Oke, ik heb me ook voorgenomen om er mee te quitten.

En ze omhoog schieten met flash vond ik er zelf ook wel leuk uitzien, eerste keer. Ik ga nu even 2 Kaliumnitraat Houtskool Zwavel Aluminium stars maken, die van die silveren vonken geven als ze omhoog gaan.


:arrow: EDIT

Hier een filmpje van een flash star, KNO3:S:Al = 5:3:2 . Een 5 gram star. Omhoog geschoten met 1 gram KMnO4 flash.
Film:
http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/HPIM0448.mpg

Zoals jullie zien, een blind shot. Wat denken jullie, is spiritus niet goed genoeg en heb ik de star kapot geblazen, of heb ik er te veel flash in gedaan om mijn star omhoog te schieten ( wat ik zelf denk ) en daardoor de star ook kapot geschoten, of zijn flash stars gewoon geen goed idee ? Wat denken jullie ?

Vandaag komt ook nog een KNO3:Al:S:C star. Ik had 2 van deze stars gemaakt, hier zie je er een los afgestoken, de andere komt vandaag op film afgeschoten in een huls.
Film van de losse star:
http://rapidshare.de/files/20247376/HPIM0447.mpg.html

Groetjes, yellow :wink:

:arrow: EDIT 2 :

Weer een paar stars gemaakt :) .
Hier is een star van normaal mealpowder, heeft alleen in de kogelmolen gezeten. Het is een 6 gram Star. OMhoog geschoten met 0.8 gram KMnO4 flash, wat er toch altijd erg fraai uitziet vind ik :wink:
Film:
http://rapidshare.de/files/20388195/HPIM0467.mpg.html

Hier een filmpje van een star volgende de volgende compositie:
Kaliumnitraat:Zwavel:Houtskool:Aluminium = 64:8.5:12:10 . Het was een 5 gram star. Ook met 0.8 gram de lucht in geslingert.
Film:
http://rapidshare.de/files/20388258/HPIM0468.mpg.html
Je ziet niet superveel verschil, het zou volgend de compositie echt een '' silver star '' zijn, ze niet alleen een paar vonkjes.....Moet ik beter mengen ( kogelmolen ) of is het wat anders ?

Dit was het wel,
Groetjes, yellow :wink:

ps. Mocht ik voor 4 filmpjes en totaal een behoorlijke lap tekst echt geen nieuwe post doen ?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Dankjewel Svenn! Nu kan ik weer iets nieuwe posten :(

Danzij mijn 2 nieuwe chems ( Mg en KClO3 ) kan ik nieuwe een nieuwe star compositie maken. De volgende:

KClO3..... ..40
Mg............ 32
S.............. 16
C............. 12

Ik ben nu 12.5 gram van deze compositie aan het maken. Het zit nu in de kogelmolen.
Even alles op een rijtje:

Nieuwe%20Star%20Comp.jpg

Ik ben erg benieuwt naar deze star. Ik hoop maar dat hij gaat lukken, want ik heb er de helf van mijn totale hoeveelheid Mg poeder ingestopt ( ja klopt, hier had ik erg weinig van ) .
Resultaat hopelijk zo snel mogelijk ! Ik ga er 2 stars van maken van elk 6 gram, en omhoog schieten met H3. Pfeew wat weel nieuws voor mij :D

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment

Ik heb vandaag Roze stars proberen te maken met arabische gom oplossing.
Dat is ook een No Go het word zo verdomt kleverig!
Alles plakt overal aan, en je kan het niet rollen, ik heb nu alles op een A4tje gesmeerd en dit maar laten drogen, mischien nog leuk voor een mine ofzo.

Link to comment
Dankjewel Svenn!  Nu kan ik weer iets nieuwe posten  :(  

Danzij mijn 2 nieuwe chems ( Mg en KClO3 ) kan ik nieuwe een nieuwe star compositie maken. De volgende:

KClO3..... ..40
Mg............ 32  
S.............. 16  
C............. 12

Ik ben nu 12.5 gram van deze compositie aan het maken. Het zit nu in de kogelmolen.
Even alles op een rijtje:

http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...Star%20Comp.jpg

Ik ben erg benieuwt naar deze star. Ik hoop maar dat hij gaat lukken, want ik heb er de helf van mijn totale hoeveelheid Mg poeder ingestopt ( ja klopt, hier had ik erg weinig van ) .
Resultaat hopelijk zo snel mogelijk ! Ik ga er 2 stars van maken van elk 6 gram, en omhoog schieten met H3. Pfeew wat weel nieuws voor mij  :D  

Groetjes, Yellow  :wink:

Vind je het niet een beetje gevaarlijk om flash (KClO3+Mg) EN KClO3+S in je kogelmolen te stoppen? Deze combinaties staan echt bekend om hun gevoeligheid.. of mill je ze apart en meng je ze daarna voorzichtig?
Link to comment

Ik meng eerst de Houtskool en KClO3, en dan doe ik de zwavel en Mg op diapeer methode.
Alleen ook al zou je alles bij elkaar doen in de ball mill, is niet heel gevaarlijk, want de verhouding van Zwavel en KClO3 is niet goed, er is veel te weinig zwavel. Niet heel schokgevoelig dus.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...