Jump to content
PyroForum.nl

Hypergolische mengsels


Moloch

Recommended Posts

Goedendag mensen!

Heeft iemand ervaring met hypergolische mengsels? Ik ben namelijk opzoek naar een paar leuke reactie's. (voor hen die dat niet weten, hypergolische mengsels zijn mengsels die spontaan ontbranden als de 2 stoffen bij elkaar komen.)

Op internet vond ik al deze reactie:

ammoniumnitraat + ammoniumchloride + zinkpoeder

Ik weet echter niet of hij klopt, en ik heb ook geen zinkpoeder, weet iemand hoe hier aan is te komen? (PM'en ajb)

Natuurlijk ken ik de reactie KMnO4 met glycerol al. Als iemand een goede bron weet voor KMnO4, zou je die dan even kunnen PM'en.

Alvast bedankt!

Link to comment

De formule met ammoniumnitraat werkt zeer goed maar ontbrandt alleen maar bij contact met water dus is in principe niet hypergolisch,

Ik weet ook nog van een reactie tussen jood en magnesiumpoeder die spontaan begint te roken(vlammen weet ik niet zeker) bij aanraking met een druppel water.

Link to comment
  • 4 months later...

Zou het mogelijk zijn om een hypergolisch mengsel/alkalimetaal te maken door de volgende reactie:

Ik neem voor het gemak kalium als metaal.

..Ontleding 400*C
KNO3 --> XNO2 + O2

. Ontleding 350*C
KNO2 --> K2O + NO (Verder kunnen NO2 en KO2 ontstaan)

.Ontleding 350*C
K2O --> K + K2O2

Als je dit laat afspelen in een goedgeventileerde kolf, door bijvoorbeeld een vacuumpomp of een gewone afzuiging, dan zou je toch wel K of K2O2 kunnen maken? Enkel een idee hoor, maar hoe denken jullie hierover?

Link to comment
KClO3 + suiker + H2SO4
Dit geeft een felle reactie.


Deze heb ik gister geprobeerd, alleen dan zonder suiker. Het is inderdaad fel. Op een mespunt kaliumchloraat druppelde ik met een pipet twee druppels zwavelzuur. Het begon te bruisen en toen knalde het uit elkaar. B) Zuurspetters vlogen in het rond en er kwam chloorgas bij vrij. Gelukkig had ik het buiten gedaan en stond ik op een afstandje. IMO is dit een af te raden experiment.
Link to comment

Het is waarschijnlijk chloorzuur wat je hebt gemaakt. In werkelijke reactie geeft H2SO4 2 H+ af, en KClO3 geeft de K+ af. Tot HClO3 en K2SO4. Althans ik neem aan dat H2SO4 beide H+ afgeeft, hoewel ik hierin fout kan zitten omdat H2SO4 en KNO3 ook KHSO4 achterlaat. Afijn, een kleun verschil. HClO3 reageert heftig met organische materie, en zo gaat het in zijn werk. Ik denk dus dat je chloorzuur hebt geroken in plaats van chloor. Kaliumchloraat ruikt ook een heel klein beetje chlorig trouwens. Waarom het knalde weet ik trouwens niet.

Link to comment

Chloraten ontleden in contact met sterk geconcentreerde zuren, HClO3 is alleen in hele lage concentraties stabiel.
Chloraten ontleden dan naar onder andere CLO2, dat de meeste organische stoffen zeer sterk aantast, of bijvoorbeeld een mixje van KClO3/suiker aan kan steken. Wel mee oppassen, boven de 10% kan dit gas spontaan en explosief ontleden. Afgezien daarvan is het erg gifitg.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik kan me haast niet voorstellen dat salpeterzuur met organische mengsels hyperholisch is. Anders zou je geen nitrocellulose en nitroglycerine kunnen maken. De stof die gevormd word is soms explosief, maar het mengsel zelf is dus niet hypergolisch

Als je goed leest staat er ook dat de reactie hypergolisch is, maar volgens mij kan dat niet. Een mengsel is hypergolisch, een reactie niet.

Verbeter mij alsjeblieft als ik het mis heb.

Link to comment
×
×
  • Create New...