Jump to content
PyroForum.nl

Rookbom Ammoniumnitraat-suiker-paraffine Welke Verhoudingen?


MDMKoopman

Recommended Posts

hallo,

ik wil een Ammoniumnitraat-suiker-paraffine rookbom maken, en vroeg me af welke verhoudingen ik moet nemen.

2KNO3 -> 2K2O + N2 + 2O2
per mol KNO3 komt dus 1 mol O2 vrij

voor AN geldt:

4NH3NO3 -> 4N2 + 6H2O + 3O2
per mol 4NH3NO3 komt dus 0,75 mol O2 vrij

als in het gebruikelijke KNO3-suiker-paraffine mengsel een verhouding van 60/40/40 gehanteerd wordt, wordt (even van gram uitgegaan) er
(60/101,10)= 0,593 mol KNO3 gebruikt

in mijn NH3NO3-suiker-paraffine mengsel zal volgens mijn berekeningen een verhouding van 63.3/40/40 gehanteerd moeten worden.
0,593/0,75 = 0,791 mol NH3NO3, 0,791*80.04=63.31g NH3NO3

verder weet ik dat decompositie van KNO3 bij 400 °C is.
ik ga er van uit dat die waarde ook ongeveer geld voor NH3NO3 aangezien het de nitraat is die opbreekt.

volgens deze berekeningen kan ik dus gewoon de 60/40/40 verhouding hanteren (op relatief kleine schaal), kan iemand mij vertellen of ik hiermee goed zit en of dit een succes gaat worden of een flop.

greetz, Maurice

Edited by MDMKoopman
Link to comment

Als algemene stelregel kun je stellen dat alle ammoniumzouten (beginnen te) ontleden beneden hun smeltpunt. Bij NH4NO3 is dit ~170oC. Omdat het ammoniumion een samengesteld ion is, is het minder stabiel dan bijvoorbeeld kalium of natrium. Voordat je die 400oC bereikt is jou NH4NO3 er al lang niet meer. :o

Ik denk persoonlijk wel dat dit idee gaat lukken. Wat we; lastig is aan ammoniumnitraat is het feit dat het gigantisch vocht aantrekt. Dit vocht onttrekt warmte aan de verbranding waardoor je mengsel minder goed brand. Probeer dus goed te drogen in de oven @80oC voor een paar uur.

Verder zou ik mijn verhoudingen wat aanpassen. Omdat AN een minder reactieve oxidator is zou ik mijn verhouding parrafine:brandstof/oxidator wat aanpassen. In feite is 85:15 zuurstofgebalanceerd tot CO2 en H2O en N2. Aangezien je er toch puur op uit bent om je parrafine te verdampen is een zware overmaat suiker dus niet echt een must. Vaak branden composities juist warmer met een ratio dicht tegen de theoretische verbranding aan dan met een overmaat aan brandstof, zoals je bij KNO3/C mengsels ook goed kunt zien. Zeker als je bedenkt dat de meeste energie in dit soort composities weggevreten word door de verdamping van je parrafine.

Link to comment

koopman .. je vergeet even dat extra rook effect juist veroorzaakt word door juist geen uitgebalanceerde reactie vergelijking te gebruiken. Met andere woorden een volledige verbranding rookt dus veel minder dan een onvolledige verbranding .. dus je gebruikt bijna altijd een veel lager percentage oxidator in rook bommen. Een sas vertragen met parafine alleen is niet de manier.

M.V.G. Jason

Blijft wel zonde van je ammoniumnitraat of bedoel je kas?

Edited by Jason
Link to comment

Je hebt globaal 3 soorten rookbommen.
1. Oxidator met teveel brandstof (KAS-Suiker enz.)
2. Oxidator met brandstof stochiometrisch en een stof die eruit verdampt (gekleurde rookbommen enz.)
3. Een combinatie van bovenstaande.

Een rookbom bestaande uit AN-Suiker-Paraffine werkt het beste volgens principe 2, omdat de ammoniumnitraat onder normale omstandigheden de paraffine toch niet goed geoxideerd krijgt. Te veel suiker zal de reactie helemaal stopzetten, omdat de paraffine ook al brandvertragend werkt. Te weinig paraffine vermindert de rookopbrengst. Ietsje meer AN dan stochiometrisch in de reactie tussen de AN en suiker zal het beste werken, omdat er een zeer klein gedeelte van de paraffine oxideert en een deel van de zuurstof gewoon vervliegt.

Link to comment
ff voor de duidelijkheid, paraffine reageert deze wel of niet mee?

en is 75/25/20 een redelijke om mee te starten (rookbom exp. 1 :huh:)


50/50/30 is de comp kno3/suiker parafine.
En nee de parafine reageert niet mee, als het wel mee reageerd zie je het gauw genoeg :o
Link to comment

vandaag een kleine portie gemaakt en in de koelkast laten stollen.
een uurtje geleden getest zonder succes, het geheel vatte moeilijk vlam, en als het eenmaal aan het branden is is er geen pluimpje rook te bekennen.

conclusie, ammoniumnitraat suiker paraffine rookbom met verhouding 75/25/20 is geen succes

greetz maurice

Link to comment
×
×
  • Create New...