Jump to content
PyroForum.nl

Prijs kwaliteit verhouding aluminium


hardbassbv

Recommended Posts

Hallo,

Voor o&n wil ik wat flash-knallers maken.
Nu ik wat aluminium wil gaan bestellen kom ik tot het volgende probleem, welke?
Er zijn verschillende soorten en maten. Daarbij komt ook nog dat het ook mogelijk is met magnesium of magnalium.
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat knalt het best en wat is prijs/kwalitijd het meest interesant?

Lijstje maar weg gehaald.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Edit die tabel er ff uit alsjeblieft, of pas hem ff aan. Iemand die niet computer idioot is heeft binnen 3 seconden je bron gevonden zo namelijk.. En dat is iets wat ik niet wil met deze bron.

Ontopic:

Flake Al -325 mesh werkt prima met kclo4, GD Al is wat krachtiger. 7:3 is het enige wat er door de meesten nog gebruikt wordt tegenwoordig in de hobbysector.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Als die bakjes ook maar enigzins dichtzitten zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.
Ik heb zelf onlangs nog een ziplock zakje magnesium poeder achter m'n voorraad kast in een lekkende, oude schuur vandaan gevist.
Dat ding heeft er zeker 10-12 maanden achter gelegen, en er zaten een aantal gaatjes in.

Kon zo weer gebruikt worden.

Link to comment

Ik denk dat ik voor 7-3 GD KClO4 ga.
Dit lijkt me de veiligste/beste keuze.
GD is wel iets duurder maar ik heb er al wel goede ervaringen mee.
Een mooie diepe knal, en niet van die schelle oorsuizers.

Verder bewaar ik al mijn voorraad in 3 ziplock zakjes. (Behalve kno3 dat zit in een grote luchtdichte emmer waar vroeger sucrose inzat.)
En heb ik kleine potjes voor de proefjes.

Link to comment

Ik was lang geleden een keer opzoek naar een mooie flash compositie voor een salute shell.
Toen vond ik de volgende tabel vond:

Perchlorate/aluminum-based flash powders V 
pgi
Potassium perchlorate  66
Antimony trisulfide 16.5
Aluminum, dark pyro 16.5
Titanium, 30 mesh 11

Potassium perchlorate 66
Aluminum, dark pyro 8
Aluminum, bright flake 26
Titanium, 30 mesh 11

Potassium perchlorate 66
Antimony trisulfide 4
Aluminum, dark pyro 8
Aluminum, bright flake 22
Titanium, 30 mesh 11


De gene met zwavel en antimony strisulfide leken me onstabiel.
Dus de het werd de middelste.
Used it ever since.
Je kan het titanium variëren tussen 0 en 15 procent maar 11 mooi.

50 grams 2 inch can salute shell

Groet,

Jaap

Edit tabelen zijn moeilijk in te voeren.

Edited by Jaap - chloraaap
Link to comment

Dit is er eentje welke je wel in je borst kast voelt.
De schelheid valt mee kan hij nooit genoeg druk opbouwen in de plastic salute shell.
Ook de lichtflits is enorm!
Als je op het filmpje tussen 19 en 20 sec zoekt zie je ook 1 a 2 frames welke volledig wit/geel zijn.
Mocht je erbij zijn en in kijken hou je ook voor een paar seconden een mooie witte vlek op je netvlies.

Maar ik zal stoppen met op scheppen.
Hahaha

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lijkt mij dat de initiele ractie sneller is dan het vervolg daarvan, dmv ontbrandings temperatuur/"tijd" van de flake en TI.
Maar de vooraad brandstof toeneemt. Waardoor de hoek verandert in het volume lucht wat in deze tijd verplaatst word.
En de frequentie omlaag gaat. Met behoud van een wat schelle begin klap.

Link to comment

@Pyrohiero

Voor de duidelijkheid: Vragen zijn nooit dom! Hooguit diegene die ze stelt!

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dom bent. Laat dat duidelijk zijn. Ik ken je verder niet dus....
Als je serieus iets van scheikundige zaken wilt weten zal je bij de basis moeten beginnen. Er zijn op verschillende sites genoeg documenten te vinden.

Voor de pyro hobby is de noodzaak voor het scheikundig onderlegd zijn niet strikt noodzakelijk al maakt het de begrip vorming natuurlijk wel makkelijker. Ik denk dat er genoeg informatie op het forum staat.

Link naar scheikundige informatie.

Een tip van mijn kant! Lees je laatste paar posts eens hardop terug! Ik denk dat je zelf je nek breekt over de woorden.
Het nodigt mij in ieder geval niet uit om tijd te besteden aan een serieus antwoord. Sorry!

Daarnaast zal ik hier een link plaatsen van een site vol met informatie waar je genoeg leesvoer hebt.

Link to comment

Ik bedoel maar dat het een illusie is van lage frequenties, omdat de stijlheid van de desbetreffende hoek een indicatie
is van de aanwezigheid van bepaalde hogere harmonische frequenties. En omdat die harmonische er niet inzitten bij een lagere hoek,
en de hoeveelheid energie vergelijkbaar blijft heb je dus psychoakoustisch een diepere knal. :)

Link to comment
omdat de stijlheid van de desbetreffende hoek een indicatie
is van de aanwezigheid van bepaalde hogere harmonische frequenties. En omdat die harmonische er niet inzitten bij een lagere hoek,
en de hoeveelheid energie vergelijkbaar blijft heb je dus psychoakoustisch een diepere knal.
Definieer: "hoek"
Energie in welke vorm in relatie tot wat?
Definieer: "psychoakoestisch"
We zitten niet op de bank bij freud.
Als je nu even uitlegd wat al die abracadabra is. :) Edited by High Density
Link to comment

Ja, had zelf ook al gegoogeld, piero is een electroakoestisch wonder :)
Als ik z'n post lees zoals ik denk dat ik hem lezen moet, gaat het over een soort uitleg over dat je een diepere knal krijgt met flake Al.

Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. Er kunnen zich verschillende verschijnselen voordoen, afhankelijk van de frequentie, amplitude en fase van de golven en de eigenschappen van het medium. Er ontstaat in alle gevallen een interferentiepatroon met plaatsen van een hogere intensiteit, wanneer de golven in fase zijn. De golven versterken elkaar en er ontstaat een buikpunt. Dit wordt constructieve interferentie genoemd. Er ontstaan ook plaatsen met een lagere intensiteit, of zelfs volledige uitdoving, waar de golven elkaar opheffen. De golven zijn dan in tegenfase en er ontstaat een knooppunt. Dit wordt destructieve interferentie genoemd.
Als je nu precies de juiste verhouding dark en flake mengt hoor je misschien helemaal niets :huh:
Link to comment

Voor de reactiviteit van aluminium speelt vooral het deeltjesoppervlakte een rol. Naarmate deeltjes kleiner worden neemt de oppervlakte/inhoud verhouding toe, waardoor je dezelfde hoeveelheid sneller kunt verbranden en dus een heftigere knal krijgt. Je zou als 'maat' kunnen nemen hoeveel oppervlakte 1 kilogram aluminiumpoeder heeft. Wanneer je weet hoeveel deze kilo kost, weet je de prijs/kwaliteit verhouding in vierkante meter per euro (m2/€). :)

Voor deeltjes met een kubusvorm is het nog makkelijk rekenen. Een kubus bestaat uit 6 vlakken van L*B. De inhoud van een kubus is L*B*H. Omdat geldt L=B=H wordt het oppervlak 6L2 en de inhoud L3.



rho = dichtheid (kg/m3)
K= kiloprijs (€/kg)

Zoals je verwacht nemen de kosten per vierkante meter af naarmate je fijner aluminiumpoeder koopt. Je krijgt dus meer 'bang for your buck'. Nu is dit niet zo spannend, maar met iets meer werk kun je deze formules ook gebruiken om poeders van verschillende deeltjesvormen (sferisch, atomized, flake etc) één op één te vergelijken! Je kunt hiervoor deze en deze vergelijkingen invullen. Voor de liefhebber... :huh:

Edited by Leander
Link to comment
×
×
  • Create New...