Jump to content
PyroForum.nl

Schudden van knallers


mortierbuizen

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Ik had een vraag. Een maat van mij is net terug uit Tjechie en daar is hij verschillende knallers tegen gekomen. Hier vond hij ook grote knallers waar de verkoper van zei dat de knaller eerst 30seconde geschud moest worden omdat de compositie binnen de knaller nog niet gemengd was. Mijn maat was nieuwschierig en heeft hier vier knallers van gekocht. Twee heeft hij er afgestoken zonder te schudden en deze deden inderdaad niets! De andere twee heeft hij 30 seconde staan schudden en deze gaven een rot dreun.

Mijn vraag is of dit niet gevaarlijk is? En zo niet dan zou je toch ook zelf knallers kunnen maken met de wel bekende 70/30 verhouding en dan pas als de chemicalien in de buis zitten te schudden/mengen?

Mvg

Link to comment

Ik hoop dat het bedoelt is om de kans op accidentele ontsteking te verminderen en niet omdat het er zulke gevaarlijke stoffen inzitten die niet op voorhand mogen gemengd worden.

...ik heb ooit is een member gelezen die zen knallers met KCLO3 en dergelijke maakt en het onvermengd afwerkt om het op de laatste moment te mengen...

In ieder geval zou het met 7/3 geen meerwaarde opleveren, het zou volgens mij sowieso een verminderde prestatie betekenen (in een insert duw ik de goed gemengde 7/3 licht aan, dit geeft een betere knal).

Mij zou je in ieder geval niet in de buurt zien van zon knaller :). Maak em is open en test eens wat er in zit?

Edited by danny db
Link to comment

Hoeft niet hoor Danny, het kan ook gevuld zijn volgens de binarie methode. D.w.z. de KClO4 en Al apart in een buisje met zo'n 25% lege ruimte over. De flash hoeft dan niet van te voren gemengd te worden, scheelt de producent weer wat risico. Je mengt de flash dan gewoon door de handelingen die je met de knaller verricht, bijv. door te schudden.

Die amerikanen zijn nogal fan van deze methode op de PGI, zelf vind ik het nogal overdreven.

Als flash met schudden al af zou gaan, wat zou het dan moeten doen wanneer je een 3'' gevuld met flash de lucht in schiet uit een mortier..?

Link to comment

Plan je zulke hoeveelheden te maken dat het te veel werk is om het KCLO4 even te screenen en daarna GD erdoor te diaperen?

:) EC hoeft niet maar het geeft toch een heus verschil hoor. Die 0.8gram'etjes knalde even hard als een 3gram los in de tube. Maar inderdaad met 100 gram ga je dat niet meer horen!

Edited by danny db
Link to comment

Niet in de ballmill doen dat spul. Gewoon zoals gezegd is diaperen.

Doe eerst je KClO4 door de zeef of in de koffiegrinder en daarna je GD er doorheen. (niet samen in de grinder of zeef doen)
De hele bubs op een krant en rustig de boel laten rollen. Af en toe een beetje met de krant aandrukken dat de klontjes Perc plat gaan.
Dit kan je herhalen totdat er geen witte vlekken meer in je compo zijn als je het aandrukt.

Vanavond heb ik weer 200gram gemaakt voor flashbreak voor mijn 4"shell headers. Gewoon in one go!
Het geheel heeft nog geen 5 minuten geduurd. Dus..............!

Voor wat betreft het schudden van knallers.................ach ik weet liever zeker dat het goed door elkaar zit.
Je kan dan op een simpele manier je buis vullen. Als je het gescheiden wil hebben moet je weer moeilijk zitten doen.
En waarvoor.........Ik denk voor een schijnveiligheid!

Edited by Rocketier
Link to comment
Dus ik vroeg me af of het dan eventueel met een ball mill kan of bijvoorbeeld een glazen bak op een trilplaat of iets in die richting.

Ik zou eerst maar eens wat meer beginnen te lezen alvorens met flash te gaan lopen kutten.
Overal waar er wordt gesproken over ballmillen wordt gezegd dat alleen meal-achtige comps geballmillt kunnen worden.
Overal wordt gezegd dat je GEEN metalen en oxidisers SAMEN moet millen.

het is inderdaad de moeite niet meer waard om het beetje voor beetje te doen.

Wat voor hoeveelheden wil je gaan maken?? Genoeg zodat wanneer het fout gaat het allemaal niet meer uitmaakt?
Het verwonderd me dat hier zelfs nog serieus op in wordt gegaan.
Als je het mij vraagt is dit gewoon een K3Wl zonder kalender die 3 maanden te vroeg is.
Link to comment

Wat ik ooit heb gelezen over deze methode is dat je het gevaar voor vroegtijdig afgaan door statische elektriciteit zo goed als uitsluit.

Mijn aanname (mother of all fuckups) is dat het gevaar met flash juist die statische ontlading is.
Sluit je alles nu op in een kartonnen huls dan elimineer je dit, omdat die kartonnen huls wel geladen kan raken
maar dit gaat aan de buitenkant zitten en ontlaad dan bijvoorbeeld naar je hand.

ps Dit alles klinkt voor mij enigszins logisch maar beweer hier niet de waarheid in pacht te hebben :).

Ow ja, ze deden er ook een handje zemelen bij om de boel niet te laten klonteren.

Edited by pdfbq
Link to comment

Hij bedoelt ballmillen zonder media maar dat is dus ook levensgevaarlijk. Denk maar aan het openmaken van je trommel als de flash klaar is. Of als de trommel een klein beetje lekt zodat er aan de buitenkan wat superfijne flash opbouwt.
Nee flash moet je echt diaperen of op de binaire methode in je knallers mengen. Maak niet meer dan je nodig hebt en bedenk dat het overal in het proces fout kan gaan met ernstige verwondingen tot de dood tot gevolg. 1 gram is al genoeg om je hand flink (en voorgoed) te verminken.
@rocketier, maak je nou je flash van te voren en bewaar je het dan? Dit wordt erg afgeraden. Met 200 gram 7-3 kan je 40 4-inchers breaken...
Ik vind de methode van flash in je knaller maken zo gek niet...

Link to comment
Ik vind de methode van flash in je knaller maken zo gek niet...
Ik weet even niet zeker of we hetzelfde bedoelen vandaar nog even deze reply.
Ik had het over perc Al en wat zelemlen in een huls doen ongemengd. Deze dan pasten en dus nooit meer open maken zodat statische elektriciteit of zware frictie eigenlijk geen kans krijgt.
Lijkt mij de veiligste methode voor zware knallers. Je diapert als het ware in je huls :) Edited by pdfbq
Link to comment
Ik zou eerst maar eens wat meer beginnen te lezen alvorens met flash te gaan lopen kutten.
Overal waar er wordt gesproken over ballmillen wordt gezegd dat alleen meal-achtige comps geballmillt kunnen worden.
Overal wordt gezegd dat je GEEN metalen en oxidisers SAMEN moet millen.


Wat voor hoeveelheden wil je gaan maken?? Genoeg zodat wanneer het fout gaat het allemaal niet meer uitmaakt?
Het verwonderd me dat hier zelfs nog serieus op in wordt gegaan.
Als je het mij vraagt is dit gewoon een K3Wl zonder kalender die 3 maanden te vroeg is.



Ik las zijn vraag gisteren, en hoopte eigenlijk dat er niet op gereageerd zou worden. Ik wilde ook geen negatieve reactie geven, maar had net als sjeef ook sterk het gevoel dat december vroeg begonnen was dit jaar.

Ik begrijp niet zo goed waarom iemand die direct over knallers en flash mengen begint, zo op zijn wenken bediend wordt met info. Het is heel fijn dat bekende ervaren leden hier weten hoe
ze zo veilig mogelijk flash kunnen mengen, maar om dat nou in geur en kleur uit te leggen aan deze figuur snap ik niet zo.

Er was een poster die een dag na de aanslagen in Noorwegen als eerste post een uitgebreide vraag stelde over het zuiveren van amoniumnitraat. Gelukkig waren de mensen die hier kennis van hadden zo slim en wijs om te reageren met een verpletterend zwijgen.

Jezelf aanmelden, niet de moeite nemen wat over jezelf te vertellen en een enigzins intelligente indruk te maken, en meteen beginnen over flashknallers mengen....kom op zeg... Edited by fred happy
Link to comment

Geleuter mannen! Die jongen stelt een vraag of je flash in een lege ballmill kan mengen.
Daar heeft hij duidelijk een antwoord op gehad.
Dit soort fora is voor het leren en stellen van vragen. Daarnaast is het een ieder zijn eigen verantwoording wat je doet.
In dit geval is iemand doodzwijgen gevaarlijker. Als iemand zonder ervaring toch eigenwijs is om met flash te gaan kutten, zoals Sjeef terecht stelt,
kan je maar beter een antwoord geven waarmee die persoon in ieder geval een stukje veiliger werkt.

Het feit dat iemand mogelijk begint over een ballmill duid in mijn optiek aan dat hij deze beschikbaar heeft en dus al enige ervaring heeft op gedaan.
Denk aan mijzelf ik doe deze hobby ruim 30 jaar en toch ben ik pas een jaar geregistreerd op dit forum. Dus................
Wat is de maatstaf wanneer iemand een antwoord op een vraag krijgt en wanneer niet!?

Er zijn forumregels en die zijn naar mijn mening niet geschonden! :)

@explomaan 200gram heb ik gemaakt omdat ik voor O&N mijn 4"ers aan het maken ben. Daar gaat idd maar een gram of 4/5 in per shell. Ik heb ook nog 10 canisters waarop bottomshots komen.
Die variëren van 50 tot 100 gram per stuk :huh: Dus die 200 gram is zo op :) ! Daarnaast moet ik nog 27 inserts maken van elk 20 gram. Duss..................! Dat is vette pret.
De flash van tevoren maken is niet echt het geval. Ik ga geen flash maken om het daarna in een potje te laten staan nee! Wat moet er kunnen gebeuren dan? Die chinezen staan ook niet bij de vuurwerkhandel te wachten met mengen tot het moment dat jij hun rotjes koopt ;)

Edited by Rocketier
Link to comment
Kan je maar beter een antwoord geven waarmee die persoon in ieder geval een stukje veiliger werkt.

:)

Vragen zijn altijd oke,en reacties dus ook.

Maar het begint er op sommige momenten een beetje op te lijken dat we onze broeders hoeder moeten zijn.
Er staat zoveel Info op dit forum,dat lijkt mij althans 1 plus 1 is 2 dat er gerust gezocht mag worden naar antwoorden op alom bekende vragen.

Dat er ondanks alle antwoorden en een persoonlijk besef van wat wel en niet kan aangevuld moet worden door members van dit forum vind ik een trieste aangelegenheid.

Ik ben het in dit geval dan ook eens met Sjeef en Fred over het beantwoorden van dit soort vragen. :huh:

De eerste vraag vond ik zinnig de rest k3wl.

Geen geleuter dus. ;)
Link to comment

Hallo Allemaal,

Even voor de duidelijkheid ik stel de vraag vanuit nieuwsgierigheid. Ik maak zelf geen flash of iets in die richting.
En het doet trouwens vrij weinig met mij dat er hier mensen verhalen plaatsen met december is vroeg begonnen en dat soort onzin.

Ik stel mij zelf niet voor omdat ik dat niet nodig vind ik vroeg mij zelf alleen af of het wel veilig is om dit soort knallers te schudden voor gebruik. De vraag over het mengen van flash is puur uit nieuwsgierigheid.

Bovendien denk ik dat verhalen met december is vroeg begonnen sowieso onzin is omdat als ik hier mijn gebruikersnaam gebruik die ik op andere fora´s gebruik een groot gedeelte van het vuurwerk wereldje mij wel kent maar dit mij niet echt verstandig lijkt :)

Ik wil ieder die mij niet heeft proberen af te branden heel erg bedanken voor de antwoorden.

mvg

Link to comment
omdat als ik hier mijn gebruikersnaam gebruik die ik op andere fora´s gebruik een groot gedeelte van het vuurwerk wereldje mij wel


Dan vind ik de vraagstelling of je flash kan gaan mengen in een ball-mill zonder media alsnog een vreemde vraag.
Als je zo bekend bent in het vuurwerk wereldje zou je dit op voorhand al moeten weten dat dit een no-go is.

En wat betreft het afbranden van je vraag vind ik dit een beetje kort door de bocht,want aangaande je vragen op de eerste na blijft het een beetje vreemd dat je zulke basic vragen zowieso al steld.

De vraag over het mengen van flash is puur uit nieuwsgierigheid.


Had je overal op het net kunnen vinden.

Bovendien denk ik dat verhalen met december is vroeg begonnen sowieso onzin is omdat als ik hier mijn gebruikersnaam gebruik die ik op andere fora´s gebruik een groot gedeelte van het vuurwerk wereldje mij wel kent maar dit mij niet echt verstandig lijkt laugh.gif


Inderdaad heel verstandig. :)
Link to comment
Denk aan mijzelf ik doe deze hobby ruim 30 jaar en toch ben ik pas een jaar geregistreerd op dit forum. Dus................

Ik denk dat je beter kan zeggen hoe lang je serieus bezig bent met deze hobby, want die 30 jaar iemand het idee kunnen geven dat je de alwetende pyro-goeroe van Nederland moet zijn. Met alle respect hoor Rock, probeer je niet aan te vallen ofzo.

Verder voel ik mij niet geroepen om mensen "dan maar" een antwoord te geven omdat ze dan "enigszins" veilig bezig kunnen zijn.
Stel dat deze jongeman denkt hee, het is okee om 200g flash te maken en dat ook doet met zijn level of skill en zichzelf aan flinters blaast door static discharge of iets dergelijk wil ik dat niet op m'n geweten hebben. Enigszins een foutje maken met flash betekend met die hoeveelheden betekend dat je "enigszins" dood bent.

Wel grappig dat het woordje flash altijd zo'n discussie doet oplaaien :)
Link to comment
Wel grappig dat het woordje flash altijd zo'n discussie doet oplaaien :)


Meer de combinatie 'flash + kogelmolen' dacht ik.

Ik ga dan wel niemand terecht wijzen hier, maar als je geregistreerd staat op meerdere vuurwerk fora en dan vragen gaat stellen over het millen van flash...

Ook vind ik het vreemd dat je met al je fora ervaring niet de moeite hebt genomen ons Flash topic door te nemen, hier staat nl. alles in wat men hoeft te weten.
Link to comment

Klopt helemaal Sjeef! Toen ik scheikunde kreeg op school werd idd gauw de interesse gewekt. Dat is 30 jaar terug.
Vanaf 1998 ben ik veel gaan lezen en gaan testen. Het laatste jaar ben ik continu met de hobby bezig en ik kan wel stellen dat dit jaar en dit forum de Katalisator is voor professionalisering.
Vooral tools en de toegang tot chems hebben dit ge-kwadraat. Ik weet best aardig wat maar ben zeker geen goeroe :) Ik leer ontzettend veel elke dag weer vooral metings zijn super.
Ener maakte tijdens een meeting een goeie opmerking. Je kan wel blijven lezen maar uiteindelijk is de praktijk de beste methode om deze hobby doen.

Zoals ik zei de vraag van die jongen was een gewone vraag en ik vond er niks KW3L's aan. Dus geef ik daar een naar mijn mening normaal antwoord op.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...