Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Ik had vandaag me eerste KNO3 Paraffine rookbom gemaakt en ik had een paar kleine vraagjes.
Toen het paraffine gesmolten was deed ik er het suiker en KNO3 bij, maar moet dat dan helemaal opgelost worden
of mag het ook gewoon een klonterige papje zijn,
En toen ik hem ging afsteken kreeg ik hem niet aan.

Alvast bedankt.

Edited by Prophet
Link to comment

Dames, heren.

Mijn Ruby red stars gaan 'aan' zonder een enkel problem edoch mijn emerald green willen héél slecht aan.

Ik gebruik deze primer inclusief alles.
Priming composition #4
Comments: Suitable for priming stars. Aluminum and manganese dioxide aid in ignition, but are not necessary.

Potassium perchlorate.............................80
Charcoal, fine....................................15
Red gum...........................................4
Manganese dioxide (optional) .....................9
Aluminum, (fine flake or pyro grade; optional)....4
Dextrin...........................................2

Nu zag ik dat als er een MgAl spetter (van een rode ster) valt op een groene 'dooie' ster (een waarvan de primer dus vrolijk afgebrad is) dat ie dan wél aangaat.
Nu wil ik dus nog wat MgAl toevoegen aan bovenstaande primer.

Welke hoeveelheid is volgens jullie OK en is het überhaupt wel veilig. Ik zelf dacht aan 5 of...

Is er een betere primer of een truc om emerald green zelf beter te laten afgaan?

Edited by pdfbq
Link to comment

Gewoon Blesser gebruiken.

Prime (bleser)
KClO4.............75
Red gum...........12
Charcoal..........9
Dextrine............4

Sterren pumpen, ze direct rollen in prime en dan nog wat meal dusten. Onmogelijk dat ze hier niet mee zouden aangaan. Het gebruik van Mgal is ttl overbodig.

Link to comment

Probleem opgelost!
Ik droogde eerst mijn stars (langzaam) en dan maakt ik de buitenkant weer vochtig en dan primen. NIET aan te krijgen dan.
Heb deze keer onmiddellijk geprimed (maar dan nog wel met mijn #4 prime) en deze keer gaan ze aan als een zonnetje.

Komt denk ik omdat de Ba(NO3)2 ook bij langzaam drogen toch een korstje aan de buitenkant maakt.

Link to comment

Je hebt weer teveel naar die filmpjes van 'the master' gekeken ;p. Maar idd, die gebruikt daar cavity stars. Wat The-Butcher zei klopt wel, omdat ze een kleine 'core' hebben stuwen ze zichzelf eventjes vooruit waardoor je dat effect hebt.

Je kan ook go-getters maken maar dat is nogal arbeidsintensief.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
Guest Goner

Ik ben al een tijdje op zoek naar een altimeter om wat metingen mee te doen met mijn BP raketten, just for fun.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link to comment

Hela, tijdje terug alweer dat ik hier was. Ik heb laatst een pijl in elkaar gezet (klik), eerst wat specificaties dan mijn vraag..
-De motor is gemaakt van papier en tape (1x papier, dan 1xtape en dat dan 3x), gewoon om m'n rammer heen gedraaid. Lengte = 11,5cm, binnendiameter=2,4cm. Gevuld met de gebruikelijke KNO3/C12H22O11 (20/11) compositie.
-De nozzle is van verpoederd bentoniet met een gat van 6mm.

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=BGSHGcwK5Eg

En mijn vraag. Zoals je ziet ging er iets fout tijdens de vlucht. Nu zie ik op het filmpje ook wat papiersnippers vliegen, wat is nou de beste conclusie om te trekken? Is de huls dan te slap of was de nozzle niet sterk genoeg (en nam 'ie wat papier mee)? Kortom; sterkere huls of sterkere nozzle?

Edited by Alexy
Link to comment

Je nozzle is eruit geschoten. Wss samen met wat papier. Dat komt omdat ie niet hard genoeg geramt is denk ik. Je huls is niet ster genoeg, dus je kan je nozzle niet hard genoeg aanrammen. Ik weet neit wat voor rammers je hebt, maar ik zou voor electrapijp gaan. Dat is de beste optie voor kleine (goedkope) pijlen denk ik.

Link to comment
Je nozzle is eruit geschoten. Wss samen met wat papier. Dat komt omdat ie niet hard genoeg geramt is denk ik. Je huls is niet ster genoeg, dus je kan je nozzle niet hard genoeg aanrammen. Ik weet neit wat voor rammers je hebt, maar ik zou voor electrapijp gaan. Dat is de beste optie voor kleine (goedkope) pijlen denk ik.


Ik heb zo hard mogelijk de nozzle erin geramd (mijn rammer is een afgezaagde bezemsteel.. lekker huis-tuin- en keuken stijl :lol: ) als ik kon zonder dat de huls scheurde. Maargoed papier en plastic fikt natuurlijk ook af dus da's weer een ander verhaal. Maar een sterkere huls en sterkere nozzle dus.

Bedankt voor je reactie :D . Edited by Alexy
Link to comment
Guest Goner

Op 3 seconden zie je iets wits voorbij vliegen op de voorgrond, lijkt me dat de huls is gescheurd.

Geloof me, PVC brand/smelt niet zomaar bij meal raketten. Waarom denk je anders dat iedereen het gebruikt (inclusief de chinezen)? :lol:

Link to comment

------------------------------------------------------------------

Welke van al deze nichrome draad is het meest geschikt voor ontstekers? Wat betekend die awg/sw waarde eigenlijk?

------------------------------------------------------------------

Link to comment
Wat betekend die awg/sw waarde eigenlijk?

Dat heeft te maken met de dikte van het draad. Bijvoorbeeld 40awg is haarfijn draad.
Het is echter niet aan te raden zo dun mogelijk draad te gebruiken want: hoe dunner het draad hoe hoger de weerstand en hoe meer energie het kost het draadje te laten gloeien/doorbranden.
Greetz
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...