Jump to content
PyroForum.nl

Whistle Mix (rocketry)


Recommended Posts

Dat is toch wel vreemd . Wistle mix zou toch sneller moeten

branden .Met goede mealpowder kun ook een nozzleless motor maken als er een core inzit en de motor voldoende lengte heeft .

Waarschijnlijk is de vaste stof rest van wistle mix groter als bij mixen met KNO3 . Hierdoor is het een minder effectieve stuwstof .

Link to comment

Een goede fluitmix produceert juist heel veel gas en dus meer dan mealpowder (anders kon je daar ook mee fluiten).
De fluit toon is afhankelijk van de lengte van de sas tot de opening en van de diameter van de buis.
Toonhoogte met lengte van de sas tot de opening , kun je zo checken met een bierflesje.
Hele schelle tonen heb je makkelijker met een dun buisje. blaas maar op een pennendopje.
Fluitmix met benzo zonder vaseline knalt vrij snel dus fluit dan niet meer. de vaseline is er echter voor om te temperen zodat je nog net de maximale gasvorming hebt zonder ontploffing.En heeft niks mee mengen te maken. Omdat de vaseline dus de sas tempert genereerd het niet genoeg druk om zonder core op te stijgen bij een zware motor of combi.

Het is onzin om te zeggen dat met een andere sas een pijl hoger of lager gaat. Dat zou alleen opgaan als je continu dezelfde motorbehuizing zou gebruiken en dezelfde opbouw. Maar dat kan natuurlijk nooit .. de ene sas heeft een core nodig en de ander een nozzle of beide ,en weer een andere sas helemaal niks, en dan ook nog afhankelijk van de diameter van je motor en het totaal gewicht van stok + motor en payload.
Het is dus ook onzin dat een motor met mealpowder zonder nozzle een aanfluiting is , omdat met de juiste diameter en een flinke core de pijl als een gek op zal stijgen.(met mijn meal powder wel in elk geval)

Ik geloof ook niet dat de toevoeging van metaal zaagsel bij een laag percentage iets afdoet aan de fluit toon.

@ Ener ik vindt het bewonderens waardig dat jij kclo3 /benzo mix in een kogelmolen durft te doen.
Dat zou het laatste zijn wat in mij opkomt. IK weet ook dat 20 gram in je kogelmolen genoeg is om je hoofd eraf te blazen. Jij hebt vast een kerstengeltje op je schouder.Die pijl is wel vet btw.

Laat de rest ( en ener ook natuurlijk) aub gewoon de afzonderlijke grondstoffen mixen of millen en daarna met behulp van de diaper methode of in een gripzakje in kleine hoeveelheden bij elkaar mengen. En daarna de vaseline erbij.

M.V.G. Jason

Edited by Jason
Link to comment
  • 2 weeks later...
@ Ener ik vindt het bewonderens waardig dat jij kclo3 /benzo mix in een kogelmolen durft te doen.
Dat zou het laatste zijn wat in mij opkomt. IK weet ook dat 20 gram in je kogelmolen genoeg is om je hoofd eraf te blazen. Jij hebt vast een kerstengeltje op je schouder.Die pijl is wel vet btw.

Laat de rest ( en ener ook natuurlijk) aub gewoon de afzonderlijke grondstoffen mixen of millen en daarna met behulp van de diaper methode of in een gripzakje in kleine hoeveelheden bij elkaar mengen. En daarna de vaseline erbij.

M.V.G. Jason

Waar lees jij dat ik KClO3/benzo in een ballmill doe?
Ik ben geen noob hoor :huh:
Nozzleles BP motor kan ik ook wel maken, maar het geluid wat er van af komt vind ik niet om aan te horen.


Ik heb nog een nieuwe batch whistle aangemaakt, dit keer wel met KClO3.
Na 2 keer een cato is het eindelijk gelukt om een 22mm de lucht in te krijgen.
Hij gaat wat horizontaal, omdat ik de pijl niet recht omhoog wilde laten gaan om veiligheidsredenen. Deze pijl bevatte ook een beetje titanium. Edited by ener
Link to comment
Een goede fluitmix produceert juist heel veel gas en dus meer dan mealpowder (anders kon je daar ook mee fluiten).
De fluit toon is afhankelijk van de lengte van de sas tot de opening en van de diameter van de buis.
Toonhoogte met lengte van de sas tot de opening , kun je zo checken met een bierflesje.
Hele schelle tonen heb je makkelijker met een dun buisje. blaas maar op een pennendopje.
M.V.G. Jason


De fluittoon ontstaat niet bij een constante luchtstroom , hoe hard die ook is . Het moet als het ware oscilleren. Daarom fluiten andere mixen vaak niet ,ook al gaan ze snel de lucht in, en wistle mix wel .

Natuurlijk kun je wel stellen dat de ene sas een betere stuwstof is dan de andere . Je neeemt van beide dezelfde hoeveelheid en maakt er een zo effecient mogelijke motor van, dus per sas de beste manier zoeken . Dan zal één van de twee het winnen en hoger komen.

Bij mealpowder heb je toch wel degelijk meer gasvormige reststoffen , maar dit zegt nog niet per definitie dat het een betere stuwstof is omdat er nog een andere factor meespeelt ,namelijk warmte energie die bij de reactie vrijkomt . Die 2 factoren bij elkaar bepalen de 'total inpuls' .
Link to comment

Samengevat komt het fluiten door variaties in brandsnelheid als gevolg van druk. Bij het branden van whistle heb je eigenlijk een heleboel snelle gepulseerde explosies aan het brandoppervlak, waarbij de druk, buislengte en gebruikte compositie de uiteindelijke frequentie bepalen.

Om even een ander onderwerp aan te snijden, heeft iemand hier wel eens een gekleurde whistle geprobeerd te maken? Ik heb er gisteren een geprobeerd met bariumbenzoaat, gewoon als los schilfertje en dat brandt groenig en extreem snel. De yield (0,21 gram, 23%) van het maken was te laag om er een fluiter mee te kunnen fabriceren. Ik heb ook koperbenzoaat gemaakt, waarbij ik een blauwe vlam verwacht. Eventueel kan er wat PVC bij voor extra chloor en een tragere brandsnelheid. Strontium en lithiumbenzoaat slaan niet goed neer, dus daar moet ik eerst benzoëzuur voor gaan regelen (Nabenz met zoutzuur en dan filteren en indampen?). Koperbenzoaat combineert naar horen zeggen niet goed met chloraten, omdat de koper de ontleding van de chloraat katalyseert. Ik dacht aan iets als KClO4/CuBenz/PVC in 70/30/5 om te beginnen.

Koperbenzoaat lijkt me op het eerste gezich wel stukken beter werken dan natriumbenzoaat. Het plakt vrijwel niet, is nauwelijks hygroscopisch en heeft een mooi grasgroen kleurtje.

Link to comment
  • 2 years later...

Helaas heb ik je reactie te laat gezelen en heb ik nu een fles thinner staan :lol:. Maargoed, ik heb dus whistle gemaakt zoals het in de eerste post staat, op een hotplate op standje 2. Daarna die klei-achtige massa op bakpapier uitgesmeerd. Toen het droger was heb ik alles een beetje verbrokkeld en door mijn 80- zeef gehaald. Dat ff in standje 1 op de hotplate todat het helemaal droog was. 14MM buisje neergezet, klein beetje whistle erin, rammer erin en met handkracht aangeduwt. Zo elke keer klein beetje whistle en aangeduwt. Voor de rest niet meer geperst enzo. Daarna 4,5mm gaatje erin van 1 cm diep. Ik verwachte de hardste cato ooit, maar het eindigte zo...

14mm_whistle_1e.MP4

Link to comment

Ik zou het na het vermengen door een zeef doen en niet in droge(re) toestand. Whistle door een zeef wrijven is niet ongevaarlijk, maar in natte toestand ben ik er niet zo bang van. Verder zou ik je whistle niet versneld laten drogen op een hotplate, maar gewoon even 2 dagen laten liggen in een droge kamer of zo.
Maar wel toffe pijl als eerste pijl!

Link to comment

Ik had het in de koffiemolen fijn gemaakt, maar ben er nog niet helemaal tevreden mee. Moet denk toch ff millen. Maar is zo vervelend dat ik dan weer eerst me media enzo moet schoon zien te krijgen :lol: .
En wel beter dat ie meteen de lucht in ging ja, was met handkracht geperst. Heb vandaag ook meteen verder getest, deze keer wel met een echte pers. Ging echt goed. Ik maak de core ook elke keer een beetje dieper. Heb ook nog wat flash gelift. Echt een mooie zuivere fluit :D.

14mm_whistle_5g_flash.MP4

Link to comment

Goed dat je het even zegt, heb nu al me millpot en media met alleen kno3 aan. Om het scoon te krijgen. Had nog zoon zakje silca korrels liggen, in de zak met NaBenz gedaan. Mischien heeft het enig effect.
En ik heb 7-3 KCLO4/NaBenz gebruikt, maar er was toch ook een andere verhouding zodat je meer kracht heb?

Link to comment

Ik neem nu idd wel een langere core ja, maar als je 2,5% EXTRA vaseline neemt bedoel je 6,5% toch, voor de duidelijkheid :lol:.
Ik heb geen koperoxichloride, maar dat schaf ik ooit nog wel is aan. Ik zal een keer 76-23 maken, en wat 7-3. Kijken wat het verschil is.

Link to comment

×
×
  • Create New...