Jump to content
PyroForum.nl

Whistle persen


Jason

Recommended Posts

Ik had niet zo netjes mijn vraag in een andere topic ertussen gestopt, sorry daarvoor.

 

Maar mijn vraag !

Ik hoor al 20 jaar verhalen over allerlei veiligheidsmiddelen bij het persen van whistle motors. Maar nooit feitelijke verhalen.

Nu ga ik niet beweren dat iets zonder risico is, want dat bestaat niet in de chemie.  En dan weet ik ook wel dat er ooit veel fouten zijn gemaakt met de verkeerde tools en andere experimentele compo's . Maar even als voorbeeld de 70/30 compo ( en ja natuurlijk met vaseline en ijzeroxide)

Is er nu echt ooit een ongeluk bekend van iemand waarbij dit ontploft is met het persen ???

Ter aanvulling ik heb ooit in het begin met de whistle een uitgebreide gevoeligheid test gedaan met friction en met hamer erop rammen omdat er toen al wilde verhalen rond gingen, maar mijn uitslag was toen dat het niet zo heel veel voorstelde. En begrijp me goed ik weet natuurlijk wel hoe krachtig het is, en het is logisch dat je hierbij dus elk risico wil vermijden. Maar wijzelf zijn toen juist gaan persen voor de veiligheid, en het eerste wat ik las terug op het forum dat men volledig ingepakt met pbm's  nu motortjes aan het persen zijn, ik vraag me af is dat een schijn angst/ internet hoax. Of heb ik iets gemist.

Anyway in hoeverre is dit risico nu reëel bij het persen van deze whistle., en zijn er dan bij jullie wel verhalen bekend dat dit mis is gegaan.???

 

Tot slot voor mijn oude maten; Ik heb weer eens een carrière switch gemaakt en heb nu via mijn werk regelmatig stukken lexan beschikbaar. Dus als jullie een blastscreen willen hebben dan kan ik dit mee in de gaten houden en op maat maken en buigen voor jullie ( en natuurlijk enkel tegen verzendkosten en een chocoladebol oid) via PM

Link to comment

 

Ik heb het antwoord niet Jason. (Dus wat doe ik hier dan:P)

Misschien is die (overdreven) veiligheid voorzorgmaatregelen  voortgekomen uit toen ze in het begin van whistle nog met gevoeliger compo's te werk gingen. Ik zou het niet weten. Ik ben nog maar pas met whistle bezig. Ook ik doe, nadat ik een batch gemaakt heb  een slag test voor mijn gemoedsrust, maar er gebeurt niks. Ook niet als ik er zand doorheen gooi en dan mep. Zal wel door de vaseline komen ofzo. Kan nog wel wat testjes bedenken. Die ik wil doen.

In ieder geval lijkt skien mij gevaarlijker. Vandaag de eerste gipsvlucht al weer geland en er zullen er meer volgen. Wintersport is super gevaarlijk...vallen ieder jaar veel slachtoffers. Zou verboden moeten worden:angry2:

Dat neemt niet weg dat ik de voorzorgsmaatregelen niet in acht neem hoor! Nasty shit! Whistle! En leuk!

gr

De leeuw

Link to comment

Er zijn echt wel mensen die met weinig PBM whistle persen, maar je kunt dat niet zomaar klakkeloos roepen op internet, want dan zorg je voor schijnveiligheid, en worden mensen ook makkelijker met andere dingen.

Het meest aparte voorbeeld van dingen die misgaan terwijl het vrij algemeen bekend is dat het redelijk veilig is is het balmillen van BP, steekvlam tijdens leeggooien of explosie tijdens millen.

Ik heb ooit eens een foto reportage gezien van een post-explosie van een whistle motor tijdens het persen, ik weet niet waar (pyrobin of passfire noem maar wat) verder geen idee van de omstandigheden, de setup was redelijk professioneel voor een amateur geloof ik.

Link to comment

Je hebt gelijk voor wat betreft internet en de forums.

Maar ik ben van mening dat er juist een schijn angst of mythe is gecreëerd rond de fluitmix en ik denk juist in tegenstelling tot de Leeuw dat men nu juist veel gevoeligere mixen ervoor gebruikt dan wij vroeger deden.  En de onderliggende gedachte was juist dat misschien daar dan ongelukken mee gebeurt zijn.

Ik heb nog wat nagelezen links en rechts en zag dezelfde discussie wel enkele malen terug, We houden er het maar op : dat het veel te krachtig is om onnozel mee te doen.B)

 

Moet wel zeggen dat jullie het forum goed aanpakken, vroeger hielden wij onze recepten nog geheimzinnig voor derden ofwel de werkwijze. Ik praat nog steeds over 70/30 bijvoorbeeld. Toen was meer dan 80 % in de pyrotechniek ook met een chemische achtergrond, dus anderen wisten zelf wel welke additieven erbij hoorden  en of iets nat bewerkt moest worden zoals met bp in de kogelmolens. Dus inderdaad zijn er veel ongelukken gebeurt doordat de eerste vuurwerk/ pyrotechniek forums niet bedacht waren op een enorme populariteits-groei.

Internet is net een echoput, alles wat je erop zet blijft terug komen.

Link to comment

Ha ha ja heb wel eens het idee dat een hoop onzin zichzelf blijft herhalen, maar soms moet je ook dieper tasten, ik kan me voortellen dat de leeuw chloraat of picraat whistle bedoeld als gevoelige mix, en dat deze gevoeliger zijn, en dat ze vroeger meer voorkwamen.

Ik ga met je mee dat er soms mythes gecreeerd worden omwille van het ontmoedigen van handelingen, een beetje als wachten voor een rood stoplicht terwijl je ziet dat er niks aankomt.

Om terug te komen op de essentie, je moet gewoon een hoop lezen en zoeken naar de activatie parameters van een compositie, en deze allemaal meenemen in je setup, en je werkwijze.

Bijvoorbeeld je hebt all RVS tools en je perst een whistle, nu is je spindle slecht gecentreerd en je hebt de rammer niet goed schoongemaakt, er zit een restje compo in met Ti

Dat zijn dingetjes waar er een lampje moet gaan branden.

Link to comment

Dat bedoelde ik idd HD! Ik denk dat iedereen die zich met deze hobby en whistle bezighoud zich bewust moet zijn van de gevaren en zichzelf zoveel mogelijk tegen risico's moet indekken.

Ik ga me nu even met een andere compo bezighouden en dat is Oliebollenmix... Schijnt super vet te zijn.:P

 

 

Link to comment
×
×
  • Create New...