Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen


Jaspertjuh

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@explomaan
Dat 'gespike' is enkel het laatste laagje primer en meal. De ster eronder is wel mooi glad.
Komt geloof ik omdat je wat te droog rolt dan maar ze onsteken super goed.

Deze zijn wel mooi glad (en wat natter gerold tot het eind) maar ontsteken gelijk ook wat slechter.


Die spikes hebben denk ik meer met je roltechniek te maken dan met het materiaal of vorm van je trommel, al is rotatiesnelheid wel een factor denk ik.

Edited by pdfbq
Link to comment

Ja als je de goede hoeveelheid sas en vocht op de juiste momenten toevoegd krijg je goede sterren. Maar je starroller moet goed functioneren om dat mogelijk te maken: de sterren moeten rollen (niet glijden of met de bak mee draaien).
Verder wil ik je niet aanvallen maar die stars zijn toch niet helemaal rond...

Heb je zelf ervaren dat gestekelde sterren ontbranden en dat gladde sterren dat met dezelfde prime en break niet ontbranden?

Link to comment
Heb je zelf ervaren dat gestekelde sterren ontbranden en dat gladde sterren dat met dezelfde prime en break niet ontbranden?
Ja, mijn ervaring is dat als je meal (want dat is de laatste prime) wat vochtig is en je laat m nog een tijdje draaien dat je dan hele mooie super gladde 'zwarte' sterren krijgt die gewoon minder makkelijk ontbranden dan wanner ze de kleur van droge meal hebben, dat ze nog een beetje afgeven zeg maar.
Anyway, bij die gespikete sterren was het eigenlijk meer de eerste prime (de hete) die ik niet helemaal goed heb opgebracht maar ze doen het super goed.

Ik vind ze rond genoeg haha maar ik heb in ieder geval nog een hoop te leren. Edited by pdfbq
Link to comment
  • 1 month later...

Eindelijk, de vakantie is begonnen en ik heb vandaag dan ook mijn sterren molen af kunnen maken :). De trommel kan eenvoudig worden verwisseld en ik kan de poulies veranderen om de snelheid aan te passen. De hoek is dmv een vleugelmoer traploos instelbaar van horizontaal tot overhellend.
Ik heb er tot nu toe 13 euro aan nieuwe spullen aan uitgegeven, namelijk de teil en de hoekversteller.
Fotos:





Link to comment

Zeer netjes!

Op welk toerental draait de molen en wat is de kleinste binnendiameter?
Heb je er al sterren mee gedraait? Zo ja, hoeveel en hoeveel gram/ster en de diameter van de sterren? Zijn deze gelijk in grote of moet je af en toe de grootste eruit pikken?
Ik heb nog steeds problemen met ongelijke sterren.

Link to comment

Pff doe maar zo, ik heb nog een week herkansingen! Deze ziet er zeker al weer stukken beter uit dan je vorige :)!

Hoe heb je die houtblokken vastgemaakt aan je teil? En hoe draait 'ie? Video please haha.

Ben benieuwd hoe dit gaat rollen, ik wilde namelijk ook zo'n kuip gaan gebruiken voor het maken van MCRH.

Wacht maar tot ik vakantie heb dan komt mijn starroller hier ook bij te staan ;).

edit:

Bonkers, sterren rollen is een vak apart. Hoe meer je oefent hoe uniformer je stars. In het begin is het daarom ook aan te raden met sizing screens te werken. Alle begin is moeilijk bij pyro :).

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Dank julie :)

Op welk toerental draait de molen en wat is de kleinste binnendiameter?
Heb je er al sterren mee gedraait? Zo ja, hoeveel en hoeveel gram/ster en de diameter van de sterren? Zijn deze gelijk in grote of moet je af en toe de grootste eruit pikken?


Het toerental weet ik nu even niet, maar ik heb vandaag gerold en ik kan wel zeggen: precies goed :D.
De diameter van de onderkant van de bak is een onderarm+vuist+ongeveer 8cm.
Ik heb pas 1 keer gerold er mee vandaag (in samenwerking met Weirdo, dat moet wel worden vermeld) en de batch sterren ziet er redelijk uniform uit maar het kan beter. Maar dat heeft met meer factoren te maken dan met de molen natuurlijk.

Ziet er wel handig uit :) .
Wat voor een motor heb je genomen? ik heb een ventilator motor, maar dat is niet helemaal naar mijn zin.


Het is de motor van een citruspers, deze heeft al een vertraging ingebouwd en is dus makkelijker te temmen.

Pff doe maar zo, ik heb nog een week herkansingen! Deze ziet er zeker al weer stukken beter uit dan je vorige ;)!

Hoe heb je die houtblokken vastgemaakt aan je teil? En hoe draait 'ie? Video please haha.

Ben benieuwd hoe dit gaat rollen, ik wilde namelijk ook zo'n kuip gaan gebruiken voor het maken van MCRH.

Sorry ExplosiveCoek, het verschil moet er zijn natuurlijk :P.
Ik heb het ene houtblok met smeltlijm op de teil bevestigd en dat houtblok zit met bouten aan het andere blok vast.


Ik heb vandaag wel even een filmpje gedraaid maar ik ga nu naar bed dus dat komt nog wel.
Link to comment
Sorry ExplosiveCoek, het verschil moet er zijn natuurlijk ;).
Ik heb het ene houtblok met smeltlijm op de teil bevestigd en dat houtblok zit met bouten aan het andere blok vast.


Ik heb vandaag wel even een filmpje gedraaid maar ik ga nu naar bed dus dat komt nog wel.


Is dat wel stevig genoeg met enkel smeltlijm dan? Ik kan me voorstellen dat wanneer er een redelijk gewicht aan stars in komt te liggen of je er een keer tegen aanstoot (net zoals de vorige :) ) dat die bak er dan zo afligt? Nja ervaring zal het uitwijzen. Je kan er ook montage kit tussen stoppen anders.

Waar blijft dat filmpje dan hehe :).
Link to comment

Vandaag het pakje binnen gekregen en na enkele uurtjes hard werken is hij klaar:

http://www.youtube.com/watch?v=y_sVekdNyCc

Draait 33rpm, meer kan ik er niet van maken omdat ik de poelie van de as niet kleiner en de poelie van de motor niet groter kan maken. Als ik er meer dan 170g aan knikkers in gooi gaat hij ook heel onregelmatig draaien of stopt hij met draaien dus ik denk dat ik maar in batches van 100 gram ga rollen. Maar aangezien ik dit jaar toch maar max. 3" ga maken is dat niet echt een probleem.

Ohja, op het laatst faalt hij een beetje omdat een ondersteunbalkje ergens onderuitviel waardoor hij even stilviel.. Niet op letten :).

P.S. Opmerkingen dat hij lijkt op een 50jaar oude wasmachine kunnen achterwege gelaten worden, haha. :)

Edited by Sharkie
Link to comment

Ziet er goed uit. Wat is dat voor zwarte spul op de bovenkant?

Die 33 rpm zegt opzich niet veel hoor. Het ligt ook aan je diameter van je trommel. Het gaat om de snelheid van de binnendiameter van je trommel. De optimale weet ik niet, maar die moet je maar even opzoeken.

Link to comment

Verf. Dat ding was oorspronkelijk zwart en mijn broer heeft er om een of andere reden een deel vanaf geschuurd. Boven op dat zwarte zat eerst nog een plankje, vandaar dat dat zwarte niet afgeschuurd is. Diameter van het nauwste deel zegmaar is ongeveer 26cm. Denk dat 33 opzich wel kan, maar dan moet ik niet te veel tegelijk rollen anders komt hij stil te liggen.

Link to comment

Sharkie, Ik denk dat als je grotere poelies maakt (ook op de motor) je trommel niet meer stil komt te liggen. Kan me niet voor stellen dat ook je motor stil komt te liggen bij 100 gram of is dat wel zo?

Edited by pdfbq
Link to comment

Dat staafje waar de poelie van mijn motor op zit heeft ongeveer zo'n vorm:



En alleen de orriginele poelie pas daar precies op. En ik zou niet weten waar ik een grotere poelie vandaan moet halen die daar precies op past? Beide poelie's groter maken is inderdaad de enigste oplossing maarja, dan moet ik wel eerst een goede poelie vinden.

En hij komt denk ik bij iets van 180-200g knikkers stil te liggen, heb het nog niet getest met sterren dus dat weet ik niet precies.

Edited by Sharkie
Link to comment

Kijk ff naar deze post:


Gefiguurzaagd dus :)
Dat asje is dus heel mooi. Je boort een gat in het midden van je poelie met de maat van de as,
poeli over as schuiven, spijker op de plek tikken waar de as niet rond is.
Should do the job.
Link to comment
  • 2 months later...

Zo`n misbruikte citrus pers is trouwens DE manier!
Je hebt er eentje voor rond de 10 a 15 eu bij de HEMA(de gene die ik gebruikt heb is een oude), mooie rvs schaal voor 3 euro bij de action.
Apparaat even open schroeven om te zorgen dat hij constant draait.(niet alleen als je de sinaasappel erop drukt)LET OP stekker uit het stop contact!
Gat in de schaal boren en samen met wat hotglue erop vast plakken.
4 plankjes 4 schroefjes beetje hotglue.
En huppa!!



De schaal is afneembaar en zo makkelijk schoon te houden, zodat verschillende compo`s gebruikt kunnen worden.
Eventueel komt er nog een filmpje.

Mij is trouwens ook op gevallen dat vaak een begin media zoals mosterd zaad of vogel zaad helemaal niet nodig is.
Ik weet niet hoe jullie er over denken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...