Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb geen zin om houtskool te maken, heb het een jaar gedaan en altijd werd het wel weer een zooi. :P

Nu bestel ik het gewoon 600 gram wilgenhoutskool voor 4 euro inclusief verzendskosten, komt van een of andere buskruitmakelarij af.

(en ik geef mijn bron niet vrij want anders is die zo op)

Link to comment

@ Danny db: Ik betaal 8€ voor 500g airfloat wilgenhoutskool (Incl. verzend kosten) en het is voor zover ik weet zeer zuiver.
Ik meal de laatste tijd zelfs men BP niet meer (behalve de KNO3) want na een half uurtje in men vijzel heb ik green powder dat in een flits weg is en het laat geen residu achter.
Daarom vroeg ik me af of het echt de moeite waard is om zelf houtskool te gaan maken.

Want als je alles opteld verfblik + je brandstof en dan heb je nog maar enkele honderden grammen houtskool en dan spreek ik nog niet van de moeite, tijd en de vuiligheid die je krijgt om alles airfloat te krijgen dan is het tegenover die 8€ toch de tijd en moeite niet waard.

Begrijp me niet verkeerd ik vind het fantastisch dat sommige mensen zelf houtskool maken maar toch...
Al denk ik er wel aan om het eens te proberen want ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat.

Link to comment

Mijn houtskool-maak technieken reiken wel wat verder dan een blinkje verf kopen & een vuurtje stoken.

Maar ja das dan een hele toffe bron dat je hebt ik weet niet hoe ze het doen voor zon lage prijs. Laat me die bron eens zien via pm.

Edited by danny db
Link to comment

Ik weet 100 procent zeker dat het wilgenhoutskool is, er stond bij dat het al 600 mesh is, en dat kan kloppen want het valt rechtstreeks door mijn 400 mesh zeef B).

Maar zoals ik al eerder zei, deze bron is bijna leeg, de persoon die het weer van dat buskruitbedrijf haalt, verkoopt geen producten meer, alleen wat ie nog heeft liggen.
Dus dat word binnenkort weer zelf naar het bos gaan met mijn zaagie. :P

Edit:
Fijn, de prijs is omhoog gegaan, het is mij nu een beetje te duur. 12 euro inc verzenden :S

Edited by Weirdo
Link to comment

[Offtopic]

Ik geloof zoiezo al nooit in die webwinkels uit Amerika en dergelijke die bijvoorbeeld een horloge van 5 dollar gratis versturen.


Vertel mij wat! Ooit een printplaat voor een ontsteker uit China gehaald, waar ze me hebben wijsgemaakt dat er geen verzendkosten aan vast zaten. En ik ontvang twee weken later een brief van FedEx waarin ik word verzocht on €15 verzending en afhandelingskosten naar hun over wil maken!
Niet meer doen dus!
[/Offtopic]

Ik heb ooit ook iets van €8,- voor 400 gram incl. verzendkosten vanuit de UK, maar ik vind dit tegenwoordig iets in de richting van geldverspilling. Het is zo ontzettend makkelijk om het zelf te maken en aangezien €8,- 1,5 uur arbeidsloon voor mij is, kan ik het net zo goed zelf maken (waar ik nog plezier in heb ook! :P)! Edited by lennard
Link to comment

Die 15€ kosten voor fed-ex zijn de kosten aangerekend door de douane.
Fed-ex betaalt deze kosten dan voor je en rekent die dan door, meestal krijg je een overschrijvingsformulier in de bus of je moet betalen aan de deur wat bij UPS meestal het geval is.
De verkoper kan hier niets aan doen soms moet je wel douane kosten betalen en soms niet.

Al is het wel mogelijk om een pakket gratis te versturen en de verzendkosten door de ontvanger laten te betalen wat in jouw geval ook mogelijk was.


Ik ga zelf ook eens houtskool maken maar vermits ik niet echt veel vrije tijd heb is het bestellen voor mij toch gemakkelijker.

Link to comment

User1 heeft vandaag zijn eerste (treur)wilg houtskool gemaakt :D.
In een aluminium blikje dat hier toevallig lag deed hij een aantal takken en liet dit op het vuur staan totdat het vrijwel stopte met roken.
En my god wat rookt dat zeg, chagarijnige buren waren het gevolg :P
Tevens viel het me behoorlijk mee hoe lang het duurt.

Ook heeft hij later deze dag de houtskool door een behoorlijke fijne zeef gehaald.
Hij heeft geleerd dat hij dit NOOIT meer binnenshuis gaat doen (dat jullie niet allemaal negers zijn)

Al met al heeft de beste man nu 40 gram behoorlijk fijne houtskool.


Wat mij opviel was dat er een gigantische gewichts afname plaatsvind ( was niet echt een verassing).
Ook heeft wilg bestwel een aangename geur , doet me denken aan kampvuurtjes aan het strand, good old days...

Ik ben wel blij eigenlijk B)

Edited by User1
Link to comment

*edit*

Massabehoud wil alleen zeggen dat er voor en na de reactie evenveel gewicht is.
Stel ik zou dat hout verbranden en vang alle gassen op die er vrijkomen en voeg daar de kool aan toe en plaats dit op een weegschaal dan kom ik nogsteeds op het zelfde gewicht uit als ervoor.

Hout(skool) word lichter omdat er gas (massa) ontsnapt.

Edited by User1
Link to comment

'T probleem is dat de rook vaak nog veel water bevat, dus echt branden doet hij in het begin niet. Maar op een gegeven moment wil de vlam er best wel in komen, de vlam roet ook wel aardig.
Ik heb zelf nooit echt last van de rook gehad, meestal waait deze wel weg.

Er vindt niet echt verdamping plaats, eerder een thermolyse waarbij je verschillende verbindingen in het hout ontleed, hierbij ontstaat gasvormig CH3OH (giftig!), H2O en nog een serie andere niet interesante restproducten. Na de pyrolyse blijven houtskool (koolstof) en wat teer-achtige vaste producten over. (waarvan ik de samenstelling een keer zou willen vaststellen)

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hee,

Toen ik vanmiddag mijn houtskool aan het verpoederen en door een zeef aan het halen was, met een theedoek voor mijn mond en neus gebondenkwam ik erachter dat mijn neus toch aardig zwart was. Dus ik vraag even; Kan het veel kwaad? En hoe jullie allemaal hiermee omgaan.
Ik weet dat een gasmasker handig is maar daar heb ik nu even geen geld voor.

ltr

Link to comment

×
×
  • Create New...