Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

Je kan balsa ook bij modelbouw winkels kopen. (Dat is toch geen bron?)
Dan heb je geen verzendkosten, en kan je zelfs kiezen in welke maten je ze wil. Het meenemen is toch geen punt, want het weegt niks :)

Nutteloos maar leuk: Balsa valt onder de categorie Tropisch Hardhout. Het komt namelijk niet voor in Nederland (oorspronkelijk niet i.i.g.) en het is een loofboom.

Link to comment
  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Sorry van het bumpen van dit topic, ik hoop dat het mag en niet gelockt zal worden.
Ik heb het maken van houtskool 1 keer gedaan maar het duurde tering lang bij mij! Ik had gewoon een blik bonen gekocht en die leeg gegoten. Hij was best lang werpig ID=7cm lengte=11cm. Hoe lang doen jullie er ongeveer over om houtskool te maken?
Zou Eikenhout niet goed zijn voor stars aangezien dat best lang blijft branden. Ik had dit gisteren weer geprobeerd alleen is me camping gas nu op en hij was nog lang niet klaar -.- :P

Oke, laatste vraag dan :D
Schors van een boom/tak kan je toch ook goed gebruiken, weeg haast niks!

Link to comment

ALs je gas wilt sparen dan kun je je hout eerst laten drogen moest je dit niet doen.
Maar voor de rest ben ik er ook nog niet uit als ik wilgenhout of wc-papier ga gebruiken voor mijn bp. Zou je je blik gevuld met hout en afgesloten met alluminiumfolie ook gewoon in de openhaard ofzo kunnen zetten in de plaats van op de gasbrander?

Link to comment

Je tuurlijk kan je hem ook in een vuur gooien, alleen wordt het eruit pakken wat lastiger. Als je het hele topic had gelezen had je dit antwoord al geweten. En volgens mij moet je blik niet helemaal dicht zijn, het heeft een gat nodig om de gassen die vrijkomen te laten ontsnappen.
Verder was me hout goed droog :P

Link to comment

Ik heb vandaag koolstof zitten maken, met zo'n enorm unox erwtensoep blik :P .
Gewoon afgesloten met allufolie en in de openhaard (nouja, een openhaard met een glazen wand ervoor) gezet met 3 blokken hout er omheen, en na een poosje nog een briquettje erbij gegooit.
Een paar uur geleden met zo'n speciaal grijpding voor in de openhaard dat blik eruit gehaald en een poosje buiten laten afkoelen.
Half uurtje terug ofzo het blik geopend en op een groote krant gelegd, helaas niet 100% verkoold, wel grootendeels, alvast flink versnippert, en weer terug in het blik gedaan, weer afgesloten, en nu weer in de openhaard.

Link to comment

Ik weet niet of dat hout van handvaardigheid wel goed geschikt is om houtskool voor BP van te maken, het beste neem je nog hennep/wilg/balsa. Ik weet niet wat voor hout ze gebruiken natuurlijk maar ik gok dat het niet een van deze is.

Een vuurtje stoken is nog altijd makkelijker natuurlijk, gewoon een paar blokken hout van de open haard opstoken en er een paar blikken op zetten, nou heeft niet iedereen een open haard natuurlijk...

Link to comment
  • 1 month later...

Wat ik mij afvraag: Is het mogelijk om de koolstof, vervaardigd uit suiker en zwavelzuur.
Ook te gebruiken voor BP? Ik weet dat suiker uit 6 koolstof atomen bestaat.
Ik weet namelijk niet wat er precies gebeurd in deze reactie.

Kan iemand mij een beetje informatie hierover geven?



Greetjes Nicklorion

Link to comment

Als je het helemaal netjes laat verkolen zou het moeten lukken. Maar dit is haast onmogelijk en kost je kilo's suiker.
Is dus veel duurder en bewerkelijker als het gebruiken van hout.
Maar koolstof is koolstof, dus in theorie kan het best.

Gr33tZ

Link to comment

Dat het duurder is begrijp ik, vond het gewoon interessant. Wil het graag eens proberen.

Hoe kan ik zien of het volledig is verkoold? Of ik nog suiker resten zie?

verder neem ik aan dat de koolstof daarna nog gespoeld moet worden. aangezien het behoorlijk zuur zal zijn of niet?

Link to comment

Ik zou het in ieder geval afspoelen ja(en neutraliseren), niet alleen voor de reden dat je het in bepaalde composities niet meer kan gebruiken, bv met KCLO3 zou het volgens mij meteen ontbranden terwijl je aan het mixen bent, ik zou het tevens uitspoelen omdat H2SO4 sterk hygroscopisch is en je dus geen droge houtskool zal krijgen...

Ik zou in ieder geval niet voor deze methode gaan, waste of chems en ik heb wel wat beters te doen, het geeft ook een onnoemelijke troep, gooi je bekerglazen maar weg, toen ik sucrose nitraat een keer een runaway liet hebben(gebeurde gewoon eigenlijk), heb ik de reactie helemaal uit laten werken, en de massa was echt 50x toegenomen, het kwam er uit de bovenkant uit, volgens mij was dit gewoon verkoold koolstof, maar het had wel die mooie rooie kleur van een runaway(NOx), het was tevens heel moeilijk schoon te maken, zeg maar bijna niet te doen...

Ik ben nu trouwens ook ff wat wc papier op kleine schaal aan het verkolen(kwart rol), ff checken of dat wat is. :mellow:
Lekker H3 maken :rolleyes: ...




Lttrrrzzz

Link to comment

Hoe zit het eigenlijk met de chemie van houtskool? Ik weet ook wel op te dreunen welke houtsoorten en materialen goede kool geven, en welke kool van mindere kwaliteit, maar waarom? Is dit scheikundig te verklaren? Ik heb altijd het idee dat het aan de structuur ligt.

Link to comment

Het is toch vooral een kwestie van structuur op heel klein niveau. Als ik namelijk BBQ houtskool met 1200 schuurpapier fijn maak (na het ff gehercarboniseerd te hebben,is vaak niet geheel gedaan namelijk ) dan kan ik daar ook zeer goede BP mee maken . Gooi je dit soort houtskool in een koffiemolen dan wordt het niks .

Link to comment
  • 9 months later...

Eigenlijk is BBQ houtskool dan al voldoende, maar wil je extra kracht achter je vuurpijlen/fontijnen, dan moet je toch echt wilgenhoutskool gebruiken. Voor lont (Ik neem aan blackmatch?) zou ik gewoon BBQ houtskool nemen, of een houtskool waarmee je lont nog langzamer brand.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Vandaag, heb ik gewoon een schoon verfblik van 1 liter gekocht bij de verfwinkel voor 1.50 euro. Daarna heb ik bij m`n dennenhout de bast eraf gehaald. Ik heb alleen geen bijl om het hout fijn te maken dus heb ik de dikke stronk gewoon zo in het blik gedaan en op het gasfornuis gedaan. Dat ging erg goed na 5 minuten zag je gas ontsnappen uit de gaten in het blik. Na een half uur heb ik het blik eraf gehaald en gekeken naar het hout. Het hout was zoals ik al had verwacht alleen verkoold aan de buitenkant van de stronk. Dus ik zal even een bijl lenen bij de buren en het hout kleiner maken zodat het blik voller zit en de hitte makkelijker bij al het hout kan komen.

De kwaliteit van de houtskool was erg goed. Ik heb het gewoon met een vijzel even gemaald en gemengd met salpeter. En het brandde erg snel voor zwavel loos buskruit. Ik heb als hout, dennenhout gebruikt. Dit heb ik mooi kunnen sprokkelen bij de kerstboom verbranding waar ik voor de verbranding enkele stronken heb afgezaagd.

Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben.

Link to comment

×
×
  • Create New...