Jump to content
PyroForum.nl

Oud hollandsche spelen


Tyneman

Recommended Posts

Jawel, daar zijn ze dan.

De filmpjes van de oud hollandse trektouwtjes en knalerwten.



De trektouwtjes zijn ongeveer 10cm lang en bevatten ongeveer 0,3 - 0,5g compositie.

Trektouwtjes.wmv



De eerste knalerwt is normale maat en bevat ong. 2g kiezelgoer met compositie.

De tweede is een grote. 6,4g totaal gewicht, met één laag crepe-tape ter versteviging.

En voor wie het wil weten: Ja, ik liep te zweten met dat ding van 6g in mn hand!!

Knalerwten.wmv



Enjoy, don't try this at home!

Gr33tZ

Link to comment

Stijn heeft gelijk in deze. Het totaal gewicht van die laatste was 6,4g. Dus inclusief kiezelgoer, wrapping en crepetape. Totale inhoud aan compo zal rond de 1,5 á 2 gram liggen schat ik. 6g Armstrong houd ik NIET in mn hand!! Nooit!

zo'n grote met kiezel erbij.
Het is kiezelgoer. (Puimsteen) Heel poreus en heel licht. Daarbij gebruik je maar erg weinig per device. En het schiet meestal naar de zijkant weg. (Zie het laatste filmpje) Door de bouw komt hij altijd met het toegedraaide puntje boven neer. Hier is je 'huls' sterker, en zal er minder snel iets omhoog schieten. Daarbij zijn deze niet geschikt als kinderspeelgoed.. Dus niet te gebruiken waar mensen zijn of om oorlogje mee te spelen.

Maare, de naam "knalerwt" kan beter worden vervangen voor "Knalbal"
Die bestaan ook, en staan nog op mijn lijstje van devices die ik graag wil maken. Ze heten 'Globe torpedos', maar mogen al jaren niet meer verkocht worden. Zelfs niet in amerika. Dit vanwege het gevaar. Voornamelijk door de hoeveelheid Armstrong die ze bevatten en het wegschieten van zand/gravel met hoge snelheden. (Ja, hier is die kans veel groter SP)

Gr33tZ
Link to comment

Die ballen heten 'Crackerballs', twee ballen tegen elkaar slaan en het klinkt als een kein rotje. Je kan ze heel vaak gebruiken. Deze dingen zijn (iig in amerika) nog gewoon te koop. Bestaat uit twee stenen, of stalen, ballen met een coating van verschillende chems en gemalen glas. Bij stoten onstaat er een kleine explosie. Klinkt als een knalletje. Ik zal eens zoeken naar een plaatje van de week.



Globe torpedos zien er uit als felgekleurde kauwgomballen. Crackerballs zijn groter.



Gr33tZ

Link to comment

Tyneman, hoe heb je de huls gemaakt van de eeste post de tweede knal?

Moet je daar ook eindstoppen voor gebruiken?


Kun je dat beetje uitleggen?



Er staat potjandriedubbeltjes een complete tut op dit forum!! Het is dat je al op 50% staat. Maar de volgende stomme vraag kost je een warning en dus een postpreview. T.

Link to comment
  • 1 month later...

Ligt het nu aan mijn vreemde fantasie of zou je van die boem erwten (ik durf het geen knal te noemen) niet een geweldige clusterbom kunnen maken

Sorry moest jullie op het idee brengen :)

Mod Edit: Knalerwten zijn extreem gevoelig en in grote hoeveelheden levensgevaarlijk, je zou niet de eerste zijn die vingers of handen kwijtraakt door een grote hoeveelheid samen te ontsteken.

Link to comment
×
×
  • Create New...