Jump to content
PyroForum.nl

Magnesium


Duvel

Recommended Posts

Als men het verschil willen vinden tussen Mg en Al, dan heb ik hier een mooie, snelle, zichtbare en goedkope aantoningsreactie:

Maak een lichtblauwe oplossing van Kopersulfaat in Water.
En leg hier je stukje metaal in;
- Als het Al is, dan gebeurt er niks.
- Als het Mg is, dan wordt de Mg zwart en brokkelt af.

Ik heb het zelf ook al getest, werkt goed!

Duvel..:lol:

Link to comment
  • 9 months later...
  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sorry voor de topicbump..

Weet iemand ook een test om zink van magnesium te onderscheiden.
Ik heb namelijk een anode gekocht die volgens de verkoper van magnesium was. Ik vind hem alleen nogal zwaar voor magnesium, dus ik had er stukjes afgevijld en die in de gasvlam van het gasfornuis gehangen. De korreltjes tikte licht toen ze verbrandde, maar echt een goede witte vonk zag ik niet.

Weet iemand een electrochemische test om deze 2 te onderscheiden? De redoxpotentialen liggen redelijk uit elkaar volgens mij (Zn was -0,76 en Mg iets van -2,4 ofzo) dus dat moet lukken. Ik heb alleen geen BINAS hier om te kijken met welke stof Mg wel reageert en Zn niet.
Alvast bedankt.

Link to comment

Vers schraapsel deed niets met 0,1M zoutzuur (3,7ml 10% HCl in 100mL water, hiervan 2mL genomen). In 10% HCl reageerde het wel erg goed. Bij de kopertest werd het ook zwart (er zette zich dus koper af op de deeltjes).
Zelf denk ik dat het zink is, wat al mijn verwachting was. Ik vond het al zo zwaar voor Mg. Erg jammer..

Link to comment
  • 3 weeks later...

Na een zoekopdracht bij een bedrijf dat metaalpoeders levert, kreeg ik bij de zoekoptie na magnesiumpoeder te zien dat ze magnesiumpoeder verkopen. Maar in één van de eerste posts van dit topic staat dat magnesiumpoeder eigenlijk magnesiumcarbonaat is (dat spul wat te gebruiken om te klimmen). Ik kan er eigenlijk niet meer echt aan uit. Iemand die mij meer zekerheid kan geven?

Link to comment

Het is wel vaker dat bedrijven hun producten op een verkeerde manier aanbieden. Zo heb ik wel eens gezien dat er Natrium stond, maar dat ze NaCl bedoelde. het zelfde bij Kalium. Bij zulke vragen moet je gewoon even een mail zenden. Anders kun je misschien op hun site of bij reacties op internet zien wat het is. Als je kijkt voor wat voor doel het bedrijf het verkoopt kun je misschien ook achterhalen wat het is.

Link to comment
Guest Rico

Haha, ik weet meteen welke winkel je bedoelt ;)

Maar inderdaad niet bij sportbedrijven kijken want dan heb je meestal verbrand magnesium :)

Link to comment
  • 6 months later...

Sorry voor de topicbump maar dit moet ik even vragen: Ik heb een vriend en die werkt nogal veel met de brandweer ook zegt hij dat er in een bepaald hok allemaal stoffen staan waaronder het almachtige Mg poeder. Nou vroeg ik me af wordt Mg echt bij de brandweer gebruikt? Ik bedoel het zou best kunnen want het is niet uit te krijgen met water als het aanstaat en dus goed te gebruiken bij oefeningen.
Maar goed zou het dus mogelijk kunnen zijn dat ze het gebruiken? Want anders kan ik natuurlijk vragen of hij eens wat mee kan nemen:P

Edited by breezer
Link to comment
Een blok is nog tamenlijk moeilijk aan te steken, ik heb nl ooit een keer een paar minuten met zo'n crême brûlé brander op zo'n magnesiumblok gezeten tot het begon te branden.

Ik denk dat dat komt omdat magnesium goed warmte geleid. Als je een groot blok hebt zal het dus lang duren voordat het bij de ontbrandingstemperatuur komt. Het ligt er maar net aan hoeveel energie je erin pompt. Als ik met een 100kW dakbedekking brander van me pa erop gaat staan branden, reken maar dat het dan snel aan staat hoor!!
Link to comment

Hallo,

Zag dat mensen aan het gokken waren hoe een puntenslijper gemaakt word.

Heb dit namelijk tijd geleden op tv gezien.

ze worden gewoon uit een rechthoekig profiel gezaagt, deze blokjes komen in een machine die
daarna de zijkanten freest (hoole ronding met ribels (voor de grip)
een gat geboord (gat voor potlood) en de bovenkant gefreest inclusief gaatje
dit gaat natuurlijk omdat het een zacht materiaal is super snel. tigtallen per minuut. en niemand die hier iets hoeft te doen.

de mesjes worden uit plaat gestanst en worden gepolijst en daarna geslepen en krijgen een speciaale behandeling om het sterker te maken (harden) dit gaat via verwarmen en langzaam koelen, daarna krijgen ze een zuur behandeling om ze glanzend te maken en dat ze niet zo snel roesten.

waarom deze van magnesium gemaakt worden..
De behuizing is van magnesium(of soms aluminium), het mesje van ijzer, en schroefje meestal messing.
om te voorkomen dat het mesje kan gaan roesten, wat bezonder slecht zou zijn voor het dunne snijdende gedeelte van dat mesje hebben ze dus magnesium gebruikt.
dus als ik het goed begrijp roesten kunstof slijpers snel.

kan me er best iets bij voorstellen omdat zweet wat je op je handen hebt niet erg goed is voor metaal
somigen weten wel dat als je met je handen op een ijzeren werkbank (school) je handen neer zette
je dit later mooi kon zien, dus daarom na het werken ,werd die werkbank geschuurt en soms met wat olie ingesmeerd.



grtz Reneke

Link to comment
Hij bedoelt dat een mesje op een kunststof puntenslijper roest, en eentje op een magnesium houdertje wel.


Ergens is dat wel logisch, leg eens een muntje onder je tong, en eentje boven te tong, je zult een tintenling voelen, dat is elektriciteit die je voelt, we weten allemaal dat elektriciteit, water en een metaal heel snel "roest" geeft...
Dus als er water tussen je mesje en je blokje komt, dan roest het sneller...

Gr33tzz Edited by dieselpower
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik was van plan de wat minder snelle flash variant met 5kno3 3S 2AL
Helaas was het plan om verf af te laten zinken niet helemaal lekker gelukt.. nog maar second try geven.
Ik heb wel magnesiumpoeder liggen van ongeveer 600 mesh wat dus goed genoeg zou moeten zijn

Maar de enige flash mix die ik op het forum heb kunnen vinden met magnesium en als oxidator kno3 zit geen zwavel bij... in verhouding 3:7, vanwaar zonder zwavel?
Of is het ook gewoon mogelijk de mix van 5kno3 op 3S op 2 magnesium ook te gebruiken, dus gewoon het alumniumpoeder te vervangen voor magnesiumpoeder?

Bedankt Ardan

Edited by ardan
Link to comment

Jazker is dit mogelijk. Maar in KNO3 flash word de zwavel gebruikt om het mengsel makkelijker te laten ontsteken, dwz de ontbrandingstemperatuur te verlagen. Bij magnesium flash is dit niet nodig, aangezien het zonder oxidator al behoorlijk brand, en erg vlamgevoelig is. Je kunt dus gerust zwavel toevoegen, maar Mg flash zonder zwavel is net zo eenvoudig te ontsteken, en veel feller en krachtiger. Daarnaast is KNO3 een veel betere oxidator dan Zwavel.

Bedenk wel even dat NO3- en Al/Mg niet samengaan, en dat zeker bij magnesium veel warmte kan worden gegenereert, en zelfs spontane ontsteking kan plaatsvinden door de chemische reactie. Wij mengen hierom vaak 2-3% boorzuur door onze nitraatflashes, hierdoor is je product veel stabieler. Het is ook al stukken beter als je flash echt heel goed droog is. :huh:

Link to comment

Die spontane onsteking valt toch wel mee als je de diaper methode gebruikt ? Ik heb geen boorzuur, helaas nog geen grote persoonlijke stash... maar valt er een ander zuur te gebruiken?

Er zit ook nog ergens in me achterhoofd dat er juist geen zuur moest zitten in je mengsel vanwege grote kans op zelfontbranding -> zoals opgepast moet worden met water en zwavel vanwege onstaan van zwavelzuur in het mengsel... of haal ik iets door elkaar nu ?

Link to comment

Magnesium en aluminium reageren exotherm met nitraten, en met een kleine hoeveelheid vocht erbij treed deze reactie sneller op. Bij in ieder geval aluminium ontstaat er bij aanwezigheid van vocht een amine, als er nitraten aanwezig zijn. Aangezien aluminium graag exotherm reageert met basen is het toevoegen van een (zeer) zwak zuur dat zowel oplosbaar is als in vaste vorm is op kamertemperatuur is een goed idee.

Een paar flashes met magnesium en KNO3:

65 Kaliumnitraat
35 Magnesium

50 Kaliumnitraat
40 Magnesium
10 Zwavel

De laatste brandt behoorlijk snel, de eerste heb ik nog niet geprobeerd. Die 5/2/3 kaliumnitraat flash is in mijn ogen inferieur als flash, maar nuttig als primer voor thermieten en sommige stars.

Link to comment
  • 3 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...