Jump to content
PyroForum.nl

Magnesium


Duvel

Recommended Posts

Ik lees hier over KNO3 flashes , waarom dan? bij gebrek aan KClO3 / KClO4 ?

KNO3 flash presteert in een verpakking maar heel matig namelijk.

Nog iemand die ook magnesium nodig heeft ( mijn blok is opgegaan aan het maken van Magnalium) ?
Koop je samen in dan kun je een groot anode blok halen , en dat maakt het goedkoper .

Link to comment
  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja als je KClO4 in overvloed hebt ja :) Ik moet het doen een kleine hoeveelheid KClO3. Maar voor mijn "vuurwerkproductie" voldoet die KNO3/Mg flash nog wel, ik maak toch meestal alleen mines en vuurpijlen, als ik Mg heb verwerk ik het liever daarin, en als ik knallers maak zit er meestal een buskruit variant in, maar flash knalt natuurlijk wel leuker...

Link to comment

Met buskruit kun je zeker ook leuke salutes maken , kwestie van een fijn gekorrelde vorm heel goed inpakken.

Met magnesium heb je al snel last van vocht bij enigsinds hygroscopische oxidatoren . Dus wat dat betreft zou KClO3 een hele goede zijn om met Magnesium te mengen . Deze mix is echter behoorlijk gevoelig ,maar blijft in ieder geval lange tijd goed omdat het nauwelijks vocht aantrekt.

Link to comment
  • 6 months later...
Ik probeer dat wel een andere keer, Ik hou niet van dat gehaast :huh: .


In dat geval zou ik nog even uit dit topic blijven en me bezig gaan houden met greenpowder/meal en TT. Leer hier mee omgaan en je komt dan vanzelf hier uit. Je hoeft je dan niet te haasten hoor.

[behoorlijk veel onzin]Maar als ik dan toch een keuze zou moeten maken ging ik voor MgCO3 :o , aangezien dit naar mijn weten niet of nauwelijks reageert, dus een behoorlijke veilige keus is voor je! :D [/behoorlijk veel onzin] Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

Het is MgCO3, want magnesiumionen hebben een 2+ lading en carbonaationen een 2- wat dus zorgt dat ze in een 1:1 molverhouding aan elkaar hangen. Overigens lijkt MgO me een betere stof voor meneer, om dat uit elkaar te krijgen moet je echt extreme dingen gaan doen (natrium erbij en aansteken bijvoorbeeld).

Link to comment
Het is MgCO3, want magnesiumionen hebben een 2+ lading en carbonaationen een 2- wat dus zorgt dat ze in een 1:1 molverhouding aan elkaar hangen.


Net nu ik dacht bijdehand te kunnen doen haha :P . Ik moet me diep schamen eigenlijk :o . Het was nog te editten. :D

Heb het nou niet over natrium, straks vraagt hij ook nog welke natrium :D , de sulfaat of oxide variant. :huh:

Ik las een boel posts terug in een post van Leander, dat NO3- en Mg/Al niet samen gaat en daar boorzuur voor gebruikt wordt. Nu ben ik laatst met een compositie bezig geweest met MgAl en ook KNO3 daarin. Ik kan bevestigen dat het dus wel warm word! Hier had ik niet bij nagedacht, maar alles is goed gekomen. Nu heb ik van deze compo crossettes gepumped en hopelijk word het wat.
Volgende keer maar even coaten met kaliumdichromaat. Ik heb al eens te horen gekregen dat boorzuur niet zou helpen in dit geval, alleen bij Al. Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

Die informatie is inderdaad incorrect. Alleen Alumnium oxideert is wat stabieler bij een hogere PH. Magnesium daarintegen kun je het beste neutraal houden aangezien het niet tegen zuur en basen kan. Een legering (MgAl) heeft qua reactiveit een compromis hiertussen, waardoor je beter neutraal kunt blijven. Het beste in in ieder geval om droge ingredienten te gebruiken. Je moet je nl. bedenken dat bijvoorbeeld nitraat ook geen neutraal ion is. Excuses voor de incorrecte informatie. :o

Link to comment

Hier zou dus een conserveringsmiddel toegepast kunnen worden.
Bakpoeder zou bijv een prima oplossing kunnen zijn.
En daarbij zullen er dus nooit ionen ontstaan zonder een oplosmiddel in de buurt.
Dus het kurk en kurk droog houden van je mix zou ook een boel kunnen schelen.
Bewaar het dan bijv in een exicator.

Edited by User1
Link to comment

Is er een manier om Mg-stars te pumpen zonder dat ik ze daarvoor moet coaten dan? Of in ieder geval met een andere stof dan kaliumdichromaat, want dat lijkt me geen leuk goedje.
Ook ben ik benieuwd of het effect dan niet verloren gaat na coaten.
Om eerlijk te zijn vraag ik dit omdat ik dit toe wil passen op MgAl voor in 'pop'-glitter en dit wil gaan binden met dextrine/water. Dit ivm onze starplate, die van kunststof is en daarbij is nc-lak ook niet prettig werken.

Link to comment

Magnalium is geen magnesium he :o . Magnalium kan best met water, en wat minder met nitraten en zwavel, maar als je toch een starplate gebruikt gebruik je heel weinig water. In principe is coaten dan niet nodig voor magnalium, maar je kunt natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen. Magnalium en zwavel in een vochtige compositie gaat wel stinken trouwens, dus er gebeurt wel wat.

Link to comment
Je kan het van sterretjes halen.
Bij ons is het hele jaar door sterretjes te koop bij een winkel.


Als ik dit lees komt er een bepaald woord bij mij op, misschien zegt het woord k3wl je iets?

Een oxiderend middel (kalium- of bariumnitraat)
Brandstof (houtskool of zwavel)
Metaalpoeder (ijzer of aluminium)
Bindmiddel (suiker of zetmeel)


Een metaalpoeder is ook een brandstof, hier staat het beschreven als een ander soort component maar magnesium is net als zwavel of houtskool bijvoorbeeld een reducerende stof. Zwavel kan in bepaalde chemische reacties zowel elektronen afstaan als elektronen afstaan.
Link to comment
Magnalium is geen magnesium he :o . Magnalium kan best met water, en wat minder met nitraten en zwavel, maar als je toch een starplate gebruikt gebruik je heel weinig water. In principe is coaten dan niet nodig voor magnalium, maar je kunt natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen. Magnalium en zwavel in een vochtige compositie gaat wel stinken trouwens, dus er gebeurt wel wat.


Omdat onze 'pop'glitter compo wel warm werd en ook ging stinken bij 10% toevoeging van 50:50 water:spiritus, dacht ik dat het wel handig zou zijn om het als magnesium te behandelen. Deze compositie bevat wel nitraat en ook zwavel.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...