Jump to content
PyroForum.nl

Magnesium


Duvel

Recommended Posts


hoe wil je anders een puntenslijper maken? uit een blok Al of Mg vijlen met een nagelvijltje? nee ze kunnen het denk ik best gieten.


Niet meteen zo bijdehand gaan doen heh, ik denk dat ze geperst worden uit een plaat, zeker weten doe ik het niet.
Weet jij hoe een blikje gemaakt wordt? niet gegoten hoor, lijkt me een vergelijkbaar proces.
Link to comment
  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

een blikje word door een te smal gat geperst, maar een puntenslijper kun je niet zomaar persen ofzo, dus waarom je opeens over dat blikje begint..

het kan misschien nog wel dat het uit een plaat gesneden word, smelten of snijden lijkt mij, maar ik ga ff wat googlen op puntenslijpers, ik post het als ik iets gevonden heb.

Link to comment

op wikipedia een paar dingen opgezocht over Al en Mg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesium

Fysische eigenschappen
Dichtheid (kg·m-3) 1738
Hardheid (Mohs) 2,5
Smeltpunt (K) 922
Kookpunt (K) 1378

Het metaal is nog een derde lichter dan aluminium en het is onontbeerlijk voor lichtgewicht legeringen met dit metaal. Deze legeringen worden veel gebruikt in de luchtvaartindustrie.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium
Fysische eigenschappen
Dichtheid (kg·m-3) 2702
Hardheid (Mohs) 1,75
Smeltpunt (K) 933
Kookpunt (K) 2740

Het is een goede geleider, het is niet magnetisch, het vonkt niet, en het laat zich gemakkelijk vormen. Aluminium is daarmee het constructiemateriaal bij uitstek voor de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie.


http://www.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page25.asp
hier staat dat je een aluminiumpuntenslijper moet kopen en dat die van magnesium zijn..
Je hebt een zogenaamde aluminiumpuntenslijper nodig. Die is helemaal niet van alumi-nium maar van magnesium. Kost ongeveer € 0,50 bij de Bruna en iets meer bij de boekhandel. En je hebt een (beker)glas water nodig waarin je een schep gewoon keukenzout hebt opgelost.


dat lijkt mij doorslaggevend, puntenslijpers zijn dus idd van Mg


ps: dit lijkt me ook wel boeiend:
Wat is het voordeel om puntenslijpers van magnesium te maken (heb je er wel eens op gelet dat het mesje in plastic-puntenslijpers gemak-kelijk roest, en van magnesium-puntenslijpers nooit) ?  
Link to comment

"Zink stukken" noemen ze die in de boten wereld. De meestvoorkomende materialen die ze voor deze "stukken" gebruiken zijn: Aluminium & zink ( zink voor zout water en aluminium voor zoet water) Magnesium ben ik zelf nooit tegen gekomen als "zink stuk"

Link to comment
ik weet wel een webshop waar je gewoon magnesiumpoeder kan kopen. lijkt me toch veel makkelijker. maar er staan ook veel andere chemicalen op die minder onschuldig zijn. moderators , mag ik de link posten of niet


ik heb je een personal msg gestuurd (voor al je het nog niet had gezien, staat boven aan je beeldscherm, ik zeg het ff omdat ik er eerst flink naar moetst zoeke)

voor andere mensen, ik heb nu een bedrijf waar ik chemicalien afneem, maar dat bedrijf vind ik te duur, hebben jullie andere bedrijven die goedkoper zijn, geef me ff een personal msg plz.
Link to comment

Ik vind het probleem met de bronnen vrijgeven niet zo erg zolang het bij de mensen van het forum blijft, we hebben toch allemaal ongeveer dezelfde hobby enz en niemand gaat echt domme dingen doen omdat we toch meestal overal over spreken.

Maar bij de honderden mensen die ook lezen op het forum zit er wss toch één of meer bij die het wel eens zou kunnen verkl*ten en dan is dat spijtig.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...