Jump to content
PyroForum.nl

Magnesium


Duvel

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De compositie: Magnesium en KMNO4 (kaliumpermagnaat) is wel heel vet, ook al is de huls niks meer dan een dun stukje papier ontploft het (met een leuke flits). KMNO4 heb ik gewoon van school "geleend" 8)

Ik maak deze compositie gewoon op gevoel trouwens, ongveer evenveel KMNO4 als magnesium, en het werkt altijd (volledige en snelle ontbranding)

Link to comment

oscar , met oxidator zeg je nitraat , Bedoel je daarmee Kaliumnitraat ?
en ik ben niet zoon slimme scheikundige , dus:Wat is een oxidator ?
ik heb wel eenig idee maar ik wil het toch graag zeker weten.
Alvast bedankt.
En pyromania , met aliminiumfolie schuren, kan je zo aliminim poeder maken of dacht je dat alleen maar ?

Link to comment

Een oxidator is een stof die voor zuurstof zorgt bij de verbranding..
Hiervoor kan je NH4NO3 (ammoniumnitraat) gebruiken; hier kan je best gemakkelijk aankomen..
Ik ben zelf ook geen chemist maar dit soort dingen weet ik toevallig.. of het komt door internet .. :wink:

Link to comment

Iets specifieker nog, een oxidator neemt electronen op (en een reductor staat ze af), en in verbrandingsreacties is dit in 99 van de 100 gevallen zuurstof, vandaar dat men met een oxidator over het algemeen zuurstof bedoelt. (van O naar O2- om het maar even simpel te zeggen).
Andere oxidators zijn bijvoorbeeld chloor en fluor.

Even voor de algemeenheid verder, een hoop van deze informatie is te halen van www.wikipedia.org, probeer hier anders eens eerst te kijken als je vragen hebt.

Link to comment

Ananas , hardstikke badankt :) !!! . Ik ga zeker eeens kijken, 'k ben erg geinterreseerd dus ik ga daar zeker eens even ronkijken.
En even back to topic ,
Magnesium, ik heb vandaag een puntenslijper bij de HEMA gekocht, hij had dezelfe vorm als op het plaatje , maar weet nniet zeker of het er wel 1 van magnesium is.....
Hoe kun je dit zeker weten/aantonen ? ik had eens iets gelezen over een proefje door het in zout water leggen ofzo, Hoe ging dit ?
En ik heb de hele puntenslijper ( zonder mesje ) aan een kroezentang boven het gasfornuis gedaan, maar het brande niet, moet ik hier uit opmaken dat dit geen magnesium iS ?

Link to comment

Je kan een beetje afschuren / zagen, je krijgt dan een grijsachtig poeder.
Dit kan je in de hens steken, als het magnesium is komt er een HELE, felle, witte vlam vanaf.

Of je kijkt even terug in de topic en je zoekt het proefje weer even op met Mg + Zoutzuur, ik weet niet wat de reactie tussen die twee is!
In dit verhaal is zoutzuur de indicator van Mg.

Link to comment

nog ff over die oxidator
op de site van gamekeeper staat een manier om ammoniumnitraat uit kas te halen, maar ik zag op wikipedia weer staan dat het een belangrijke kunstmeststof is.
mijn vraag: kan je dit dan ook apart kopen, zodat je het niet hoeft te bewerken :?

Link to comment

Je kan ammoniumnitraat alleen in opgeloste toestand kopen (nederland)
En zelfs dan zit er nog maar 18% in geloof ik.
Je kan ook bij de apotheker terecht, hier kan je het wel puur krijgen
maar dan kun je net zo goed goud kopen (kwa prijs).
Dus de beste manier is dan KAS.

Link to comment

Jawel, opzich moet elke apotheker dit kunnen verkopen.
Alleen moet je niet als pukkelig ventje heen gaan
en zeggen "doe mij even 2 kilo van die bende".
Probeer proffesioneel over te komen, en weet waar het nog meer voor wordt gebuikt buiten de pyrotechniek om.

Link to comment

De verkoop van pure ammoniumnitraat meststof aan paritculieren, (32% Stikstof zoals ze die noemen) is voor zover ik weet al een hele tijd verboden door de regering.

Waar je het wel kan krijgen is in de apotheek onder de vorm van 'cold packs' van die dingen waar je eens in knijpt en het wordt koud, zit ook in elke EHBO kit.
Hier zitte pure ammoniumnitraat korrels in en een zeer breekbaar zakje water. Als je hem voorzichtig opensnijd dan kan je de An eruithalen.
(Even ter informatie, als je in het zakje knijpt dan breekt het zakje water binnenin en lost de An op in het water, omdat dit een endotherme reactie is wordt de hele handel ijskoud en dit kan je dan aanbrengen op een verstuikte enkel of wat het ook mag zijn)

Maar ja voor de An is dat dan weer snel een paar euros voor 120 gram...

Gewoon uit KAS halen is echt wel het beste denk ik dan heb je gewoon zo 2 kilo voor bena niks!


Ja sorry dat ik bronnen post als iemand wil dat ik het weghaal haal ik het wel weg, of gamekeeper be my guest.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...