Jump to content
PyroForum.nl

Armstrong mix


Tyneman

Recommended Posts

De discussie over fosfor gaf me reden om voor het eerst in jaren weer eens wat rode fosfor te drogen.
Nu ik het toch had, gelijk wat testjes gedaan met Armstrong mix.

Dit spul is Echt levensgevaarlijk mensen!
Ik had al een erg nare ervaring met een soort mix als deze. En vandaag toch weer wat kleine brandwondjes opgedaan.

Eerste test:
KClO3 : S
1 : 1
Eerst de poeders los gemalen in een mortier. Daarna met diaper methode gemengd.
Eerst 1,0 gram, los aangestoken met een lontje.
Dan 0,1g in een klein stukje aluminium folie voor de slagtest.

http://members.pyroforum.nl/Tyneman/.../Armstrong1.wmv

Deed niet zeer veel. Brandde wel met een hele mooie blauwe vlam.
Geen reactie op slagtest.

Tweede test:
KClO3 : P
1 : 1
KClO3 gemalen in mortier. Rode fosfor zeer voorzichtig met houten spatel zoveel mogelijk gemalen. Het blijft (ook als het helemaal droog is) een wat kleffe massa. Wil erg graag bij elkaar blijven plakken.
Daarna met diaper methode gemengd.
Eerst 1,0g los afgestoken met een lontje. (Auw, toch maar weer die handschoen aan)
Dan 0,1g voor slagtest.
Dan 0,7g in een rietje, afgesloten met watje, afgestoken met lontje.

http://members.pyroforum.nl/Tyneman/.../Armstrong2.wmv

Zeer felle verbranding met veel wegschietende stukjes brandend fosfor.
Zo zien die brandwondjes eruit:

Goede reactie op slagtest, hoor de reactie van een lief strafzittend kindje :P

Derde test:
KClO3 : S : P
2 : 1 : 1
KClO3 gemalen in mortier. Rode fosfor zeer voorzichtig met houten spatel zoveel mogelijk gemalen.
Daarna met diaper methode gemengd.
Eerst 1,0g los afgestoken met een lontje
Dan 0,1g voor slagtest.
Dan 0,7g in een rietje, afgesloten met watje, afgestoken met lontje.

http://members.pyroforum.nl/Tyneman/.../Armstrong3.wmv

Zeer felle en snelle verbranding, minder vliegend residu.
ERG goede reactie op slagtest. Was echt een heel zacht tikje!

Zoals u kan zien, zeker geen compositie om mee te spelen. Die fosfor blijft erg lang doorbranden.

Gr33tZ

EDIT by Prophet: Ik heb de 2 in een 3 verandert, thnx Freak

Link to comment

Hele mooie filmpje Tyneman!

Hier kan je nog maar eens goed zien hoe gevoelig KClO3:P is en dat het zeker niks is om mee te spelen!

Hopelijk vallen die brandwondjes nog mee. Ik ben vandaag gaan paintballen met het school en daar heb ik ook wat mooie wondjes mee opgelopen. :P

Link to comment

Ziet er inderdaad gevaarlijk uit ja. Maar toch, het is wel mooi spul.
Maar waarom doet dat KCIO3 met zwavel niks ? Ik las altijd overal dat het hardstikke gevoelig was.....maar je sloeg er met een hamer op en er gebeurde niks ?
En laat je dat kindje gewoon in je lab zitten ? Wel mooi :wink: vond ie het leuk ?

Link to comment

Nice Tyneman! Nu ziet men ook het verschil tussen KClO3 P en KClO3 S, S is niets vergeleken bij P. Forsfor geeft gewoon een flash achtige ontbranding. Ook die knul op de achtergrond is onder de indruk. Onwetende kindertjes (onderbouw) zijn vaak zeer snel onder de indruk...soms huilen ze zelfs :P

Link to comment

Onwetend, daarmee bedoel ik dat je helemaal niets van het onderwerp afweet. Ik neem aan dat jij wel weet dat chloraat met zwavel en fosfor bijvoorbeeld erg gevaarlijk kan zijn. Of als je een buisje met knalgas laat knallen, dan wil, vooral de onderbouw nog wel eens schrikken...de bovenbouw slaapt meestal half...

Het was niet een offence hoor, maar ik heb het alleen wel eens zo mee gemaakt. Met dat knalgas voorbeeld begonnen er 2 mensen te huilen omdat ze schrokken van de knal van een knalgasballon, ze waren totaal verrast door de knal en schrokken daarom enorm.

Groeten,
NG

Link to comment
Derde filmpje ben ik wel ff op je webspace gaan moeten kijken

Huh?? die snap ik dus niet.

Ook die knul op de achtergrond is onder de indruk.

Is een meisje. 4 atheneum. Er zaten een paar strafklantjes stil huiswerk te maken. Die hadden toch niet door wat ik aan het doen was tot het te laat was :P

Hopelijk vallen die brandwondjes nog mee.

Das niets. Is over een paar dagen weg, heb wel vaker brandwondjes ed. Tyneman is niet de meest technische en handige persoon ter wereld.

Trouwens Tyneman is er wel eens opendag op die school waar je TAO ben?
Mischien eens leuk om op een opendag te komen

We hebben wel een opendag. Maar die is bedoeld voor kindertjes uit groep 8 enzo. Staat wel erg vaag als er dan wat gasten binnenkomen die niemand kent. Ben bang dat dat verkeerde vragen geeft.

Gr33tZ yall!
Link to comment

.....
Niet KCIO3 maar KClO3
Het gaat om kalium, chloor, en zuurstof, wat jij zei was kalium, koolstof, jood, en zuurstof.

En het is geen afkorting maar een chemische formule.

Verder lijkt het me geen goed idee dat jij dit gaat maken. Zelf zou ik het ook niet in mijn hoofd halen en ik vind het heel erg dapper van Tyneman dat hij het wel durft.

Armstrong mix is GEEN SPEELGOED!

Link to comment

ik zeit of het waar is

gr33tz carfield

edit door Tyneman. Carfield, het is verplicht op dit forum normale Nederlandse spelling te gebruiken. Haast en pyro zijn een erg slechte combinatie. Dus begin met het bewaren van je 'Zen' door je post eens na te kijken voor je op submit klikt :) Haast is GEEN excuus.
Gr33tZ

Link to comment

Ik had bijzonder veel moeite met het lezen van je post, carfield. Gebruik punten, grammatica, en de nederlandse taal in het algemeen! Het is niet te doen om rood fosfor van de zijkant van een luciferdoosje af te halen, koop het dan gewoon.

Ik ben van plan om het over een tijdje te maken (als ik een goede weegschaal heb). Maar dan moet ik wel een kleine hoeveelheid rood fosfor weten te vinden, want dat heb ik niet (ik kan het wel kopen, maar dan zit ik meteen met 100g rood fosfor in mn garage, lijkt me niet zo fijn gevoel...). Gewoon een minimale hoeveelheid maken, om te proberen. (voordat mensen die mijn niet kennen me gaan afzeiken, ik weet wat ik doen, echt waar, en jah, ik heb de filmpjes van tyneman gezien.)

Link to comment

Kijk, zn apotheker kan zo goed als alle verhandelbare chems krijgen, hij is per slot van rekening een chemicalieen handelaar. Er zijn alleen 2 voorwaardes:

1. Of hij je geloofd (heb dus een hele goede smoes)
2. Of je veel geld hebt...Wat meestal een probleem is. Ik ken mensen die hebben 100g KNO3 gekocht voor 7 euro, daar koop ik 2 kilo voor. Het probleem is dat zn apotheker alles op 99,99% zuiver heeft, dus het is gewoon niet te betalen. Ik zou gewoon een andere bron regelen...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb net dus ook armstrong gemaakt met het volgende:
0.1 gram natriumchloraat
0.1 gram rodefosfor.

Ik stak dit aan met een lont van 10 cm. Toen het lont er nog zo'n 4 cm van af was vatte dit vlam en het ontbrande met een knal! En egt een harde knal terwijl het nergens in zat het lag gewoon los. Ik denk dat hij ongeveer zo hard knalde als zo'n klijn rotje (bamboe rotje of zoiets).

Het zag er egt vet uit en ging extreem snel. Volgens mij ging dit egt veel sneller dan bijv AP of HMTD.

Gr33tz

Carfield

Link to comment

Ik moet zeggen dat ik het geen tweede keer maak. Was leuk voor een keer. En zag er erg vet uit.
waarom ben je verbaast dat ik rode fosfor heb Yellowcard?
Als je een beetje nadenkt en zoekt kom je er zo aan.
Al het niet veel was wat ik had. Maar genoeg om 0.4 gram armstrong te maken. :wink:

G33tz

Carfield

Link to comment
×
×
  • Create New...