Jump to content
PyroForum.nl

Armstrong mix


Tyneman

Recommended Posts

Ik heb net dus ook armstrong gemaakt met het volgende:
0.1 gram natriumchloraat
0.1 gram rodefosfor.

Ik stak dit aan met een lont van 10 cm. Toen het lont er nog zo'n 4 cm van af was vatte dit vlam en het ontbrande met een knal! En egt een harde knal terwijl het nergens in zat het lag gewoon los. Ik denk dat hij ongeveer zo hard knalde als zo'n klijn rotje (bamboe rotje of zoiets).

Het zag er egt vet uit en ging extreem snel. Volgens mij ging dit egt veel sneller dan bijv AP of HMTD.

Gr33tz  

Carfield

Sorry, maar het lijkt me niet dat je boven de 5000m/s komt met pyro mixen, ZELFS niet met armstrong mix.
Of heb je het over AP los aansteken? (ff duidelijk vermelden)

Heb je het gefilmd trouwens?
Link to comment

En weer begint men te ouwe*%&en over 'het verkrijgen van chemicalien'.

@ Yellow  
Rood fosfor is best makkelijk te krijgen hoor! Gewoon chemie site's etc.

Als het zo makkelijk is vintie het wel.
Dit is weer een begin van verkapte bronvermelding. Niet doen dus!

T
Link to comment

Met KClO3, rode fosfor en zwavel in een verhouding op het oog had ik een tijd geleden ook armstrong gemaakt.

Een filmpje van een klein (dus geen halve gram maar veel minder) hoopje armstrong dat ik aansteek:

http://s12[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/a209/exp...nt=DSCF1705.flv

Een filmpje van een klein hoopje waar ik met een hamer op sla. Ik krijg wel druk op mijn oren. Er staat een cd op. De camera moet weer even herstellen na het onploffinkje, de muziek speelde door:

http://s12[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/a209/exp...nt=DSCF1706.flv


Een filmpje van een steen die ik met een touwje omtrek. Ik had daarvoor op de steen wat armstrong-mix gedrukt. Het is donker, dus je ziet niet veel. Ik schat een halve gram:

http://s12[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/a209/exp...nt=DSCF1709.flv

Een foto van de steen na de explosie: doormidden. Dit gebeurt niet bij de normale val van de steen.




Explomaan

Link to comment

Ik heb het hier over dat het bijde los ligt. Als je AP aansteekt dan hoor je een doffe klap. Toen ik mijn armstrongmix aanstak horde ik een harde klap wat ook gewoon los lag. Volgens mij betekent dit dan toch dat die armstrongmix sneller is geontbrand dan die AP.
Helaas heb ik geen filmpjes ik had het graag willen posten.
Maar ik ben van plan om een camera te kopen en het dan nog 1 keer te proberen en te posten.

Gr33tz

Carfield

Link to comment
Ik heb het hier over dat het bijde los ligt. Als je AP aansteekt dan hoor je een doffe klap. Toen ik mijn armstrongmix aanstak horde ik een harde klap wat ook gewoon los lag. Volgens mij betekent dit dan toch dat die armstrongmix sneller is geontbrand dan die AP.
Helaas heb ik geen filmpjes ik had het graag willen posten.
Maar ik ben van plan om een camera te kopen en het dan nog 1 keer te proberen en te posten.

Gr33tz  

Carfield

Daar ben ik het weer niet helemaal mee eens.
Als je AP aansteekt heb je een 'steekvlam' en een whoesj, maar geen klap. Een pyrotechnische mix zal (zoals al gezegd) nooit sneller branden dan het geluid. Maar Armstrong mix is inderdaad wel erg snel.

(het is trouwens: sneller is ontbrand, en niet geontbrand)

@ Explomaan, door je foto is de pagina een beetje vervormt, zou je hem kleiner willen maken?
Link to comment

Ik kan die foto niet kleiner maken. Zo erg is het toch niet.

Heb jij ooit AP gemaakt stijntje?
Tuurlijk kan een pyrotechnische mix sneller branden dan het geluid. Waarom niet, het heeft totaal niks met elkaar te maken: de geluidssnelheid en de ontbrandingssnelheid. Bovendien kan een stof als flash (maar ook armstrong en bp) zelfs detoneren in wat grotere hoeveelheden.

Link to comment

Ik heb nog geen AP gemaakt, maar heb het wel zien branden en detoneren.
Ik ben er proefondervondelijk achter gekomen dat het niet werkt met H2O2 3%. :(

En dat mixen konden detoneren wist ik niet.
Je zegt trouwens in grote hoeveelheden, maar die gram van carfield noem ik niet zozeer een grote hoeveelheid..
Zou je het wat beter uit willen leggen?

Edit:

:D:D:D

Reply op onder:
Ik heb ruim 20 ml H2O2 gebruikt, en een ml of 4 Aceton.
Kan het in de Aceton opgelost zijn?
(Als je me wil helpen beter via pm, hier gaat het over iets anders)

Link to comment

Met 3 procent kan het ook. Dan moet je 5 keer zoveel H2O2 als aceton nemen heb ik gelezen, maar dat terzijde.

Composities kunnen dus detoneren. Goede flash detoneert dacht ik bij 50 gram. Bij buskruit spreken we van vele (honderden dacht ik zelfs) kilo`s

Bedankt voor het verkleinen mr. stijntje :!:

Link to comment

Met 3% kan het wel degelijk hoor, gewoon wat meer geduld hebben. Je hebt met 3% h202 eigenlijk alleen maar een hoop water in je mengseltje erbij dus dat moet de reactie niet kunnen stoppen. Het duurt alleen langer omdat je chems minder geconcentreerd worden. Tip, zoek gewoon naar H2O2 30%, als je dit niet eens kan vinden, dan ben je zeker niet toe aan HE, laat staan AP :roll:

Link to comment

Als een hoopje knalt betekend het niet dat het detoneerd. Bij grotere hoeveelheden geeft de knal zo`n "schok" dat daardoor de rest in de snelheid van de schok aangaat door de schok, niet door het vuur dus. Dit geeft weer (schok)energie om weer verder liggend spul te doen ontbranden. Het is een vloeiend proces en gaat niet in stapjes.

Link to comment
×
×
  • Create New...