Jump to content
PyroForum.nl

Slow flash


Recommended Posts

Ik heb een vraagje over slow flash. Klopt het dat slowflash voornamelijk wordt gebruik voor salute shells?
Ik ben namelijk benieuwd wat de ideale verhouding daarvoor is. Slow flash schijnt een mooiere dreun te geven dan normaal flash op KClO4 basis maar ik weet dat niet zeker.
Weet iemand hier wat meer over?

Edited by Rocketier
Link to comment

Klank ligt voor een groot deel aan de casing die je gebruikt, slow flash heeft een dikkere casing nodig dan 7:3. Maar 7:3 klinkt heel goed in plastic shell casings of in dunwandige kokers voor op de grond. 1 a 1,5mm wand dikte.

Edited by ener
Link to comment

Ik heb afgelopen jaar slowflash gebruikt in rocketheaders. Inhoud was 150gram en ik heb deze geschoten naar een hoogte van ruim 300Mtr.
Zoals Ener zegt moet je slowflash strak opsluiten. Ik heb de canisters gemaakt van folierol hulzen van 5cm id en een wand dikte van 3mm en een spiking met henneptouw.
Ik heb gemerkt dat slowflash een diepere dreun geeft zoals jij ook stelt. 70/30 heeft een high pitch. 70/30 knalt al als je het op een hoopje ontsteekt slowflash overigens niet.
Meng verhouding die ik heb toegepast is 60/30/10 KNO3/GD/S. Let wel op dat als je slowflash gaat toepassen in ground salutes dat je meer materiaal wegslingert en dus klei of eindstoppen wegschiet. Dit is erg gevaarlijk. groundsalutes met 70/30 zijn daarmee naar mijn mening "veiliger" omdat je dit kan construeren door de kartonnen hulzen dicht te knijpen zonder harde eindpluggen.

Link to comment

Klank ligt voor een groot deel aan de casing die je gebruikt, slow flash heeft een dikkere casing nodig dan 7:3. Maar 7:3 klinkt heel goed in plastic shell casings of in dunwandige kokers voor op de grond. 1 a 1,5mm wand dikte.


Lezen vriend Ener gaf je het antwoord al.
Link to comment
  • 3 weeks later...

ik had nog een vraagje, ik wilde voor slow flash aluminium german dark gebruiken, maar ivm de hoge prijs wilde ik het zelf maken.
Ik was van plan om eigenlijk aluminium poeder van ps sferisch te gebruiken om het te ball millen en C toevoegen. (loden media)
Dan zou ik toch ook Alu. German Dark hiermee krijgen?

Moet alleen dan de verhouding Alu/C verhouding weten voor GD.

Link to comment

Ik heb gemerkt dat slowflash een diepere dreun geeft zoals jij ook stelt. 70/30 heeft een high pitch.


Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn, 70:30 niet te goed opsluiten is het advies. In de plastic headers geeft het ook een diepe dreun.
Link to comment

ik had nog een vraagje, ik wilde voor slow flash aluminium german dark gebruiken, maar ivm de hoge prijs wilde ik het zelf maken.
Ik was van plan om eigenlijk aluminium poeder van ps sferisch te gebruiken om het te ball millen en C toevoegen. (loden media)
Dan zou ik toch ook Alu. German Dark hiermee krijgen?

Moet alleen dan de verhouding Alu/C verhouding weten voor GD.


Gelet op jouw post denk ik niet dat je hier al aan toe bent (ik doel op gebruik van flitspoeders). Ballmillen doe je alleen met Houtskool, Zwavel, KNO3 en evt dextrine. Nooit metalen of andere oxidatoren dan KNO3. Edited by ener
Link to comment

Volgens mij doelt zakelijk1986 meer op het zelf maken van German Dark. Dit om de kosten te drukken.
Ik geloof ook niet dat hij zo dom zou zijn om flash te ballmillen.
En als hij na het vervaardigen zijn German Dark de ballmill goed schoon maakt?
Lijkt mij dat het dan geen kwaad kan.
Als ik kijk na zakelijk1986's vorige posten en filmpjes van zijn pijlen kan ik daar uit opmaken dat hij al enige ervaring heeft met flash mixjes.
Ben maar blij dat zakelijk1986 wil over stappen na KNO3 flash in plaats van KClO4 flash.
Lijkt mij toch een stuk veiliger.

Let even op kno3.

Edited by Rocketier
Link to comment

Ballmillen van aluminiumpoeder kan op zichzelf ook onvelige situaties opleveren (pyrofoor).
Verder snap ik persoonlijk niet waarom je dit zou willen doen, koop gewoon een kg ofzo gaat jaren mee (tenzij je reporter heet).

Komische noot : mocht je het zelf maken is het geen German Dark maar Dutch Dark ;)

Link to comment

Dat is een van het eerste wat ik had geleerd van flash mix, nooit ball millen.
Wat ik meer bedoelde was afzonderlijk componenten ball millen van flash, zoals aluminium poeder.




Gelet op jouw post denk ik niet dat je hier al aan toe bent (ik doel op gebruik van flitspoeders). Ballmillen doe je alleen met Houtskool, Zwavel, KNO3 en evt dextrine. Nooit metalen of andere oxidatoren dan KNO3.
Link to comment

Ik begrijp dat je het afzonderlijk wilt millen. Maar dark aluminium is niet simpelweg geballmillde atomized aluminium. Er komt even iets meer bij kijken om zulke fijne aluminium te maken. Dat ene tientje extra loont absoluut niet de moeite om met een ballmill aan de gang te gaan. Bovendien zijn commerciele ballmills vele malen groter en rust er een grotere kolom media op het aluminium, waardoor het proces beter verloopt dan in een ballmill met hooguit 10cm kolom media.
Nogmaals ballmillen doe je alleen met KNO3/S/C en dex/sgrs

Link to comment

ik had nog een vraagje, ik wilde voor slow flash aluminium german dark gebruiken, maar ivm de hoge prijs wilde ik het zelf maken.
Ik was van plan om eigenlijk aluminium poeder van ps sferisch te gebruiken om het te ball millen en C toevoegen. (loden media)
Dan zou ik toch ook Alu. German Dark hiermee krijgen?

Moet alleen dan de verhouding Alu/C verhouding weten voor GD.


Je krijgt geen German Dark door andere soorten aluminium te millen of door folie stukjes in je ball mill te doen. Het gaat er donker uitzien omdat het gaat oxideren. Iedergeval is het ook gevaarlijk om metalen in je ball mill te gooien dat moet je zoiezo nooit doen. Ook al doe je het los dan moet je weten wat dat soort metaal kan doen naarmate het lang opgesloten zit. En een aparte trommel gebruiken. Los van je bp trommel.

Deze hobby is gewoon duur , spaar wat extra geld en heb even geduld tot je weer aan de slag kan. In die tijd kun je even goed lezen over metalen in je trommel. Vooral over de gevaren ervan. Ga niet uit van het eerste beste youtube filmpje.
Link to comment

Meh.. metalen millen gebeurt wel vaker door de hobby pyro.
Persoonlijk vind ik het leuk zelf dit soort chems te fabrieken, heb edoch nog nooit alu poeder gemaakt.

Drie dingen
1) Je hebt roestvrijstalen kogels nodig (en dus geen lood)
2) Een aparte trommel
3) Om de paar uur open maken om zuurstof in je trommel te laten zodat e.e.a. geoxideerd raakt

PS Goedkoper zal het er niet van worden overigens!

Edited by pdfbq
Link to comment
×
×
  • Create New...