Jump to content
PyroForum.nl

Het 'Wat-ga-jij-vandaag-doen-topic'


Sharkie

Recommended Posts

Kokers zijn droog en nog steeds "strak".

Per tube 2 vellen A4 kraftpapier (300grams) gebruikt. Vellen aan BEIDE zijden VOLLEDIG ingesmeerd met STEVIGE behangerslijm. Dan 5 a 8 minuten laten drogen  en als ze nog net NIET te droog zijn stevig om pijp heen gedraaid. Behang laat je ook eerst 10 minuten drogen voordat je het op de muur plakt....

Of een minishell een bombette is of een 1"-shell, geen idee. Ik heb nog wat moeite met al de gebruikte termen hier.Wil nog steeds een "termen" - lijstje aanleggen.

 

Link to comment

fonteintje getest:

Wc-rolletje 9,5cm, binnenmaat 15mm, bodemplug 1cm, smoring 7mm.fontein-wcrol-alupoeder.mp4.

Vulling: 10g 75/15/10 + 1g Alu-poeder

Brandtijd ong. 20s.

Uiteinde verbrand een heel klein stukje. In deze uitvoering dus een niet herbruikbaar kokertje.

Filmpje zou kwartslag gedraaid moeten worden....resultaat in werkelijkheid zelfs mooier dan op het filmpje.

 

Link to comment

Het ziet er naar uit dat het Al poeder zijn geld wel waard was! Het leek wel niet goed gemengd neen? Veel in het begin, dan even niks...

Ik kom ondertussen in tijdsnood. Rottig k*t examens. Keiveel om te leren, eerste examen kort na nieuwjaar... Proberen alles te doen maar ja. Waarom plan ik altijd zoveel :D.

Link to comment

Was wel leuk toch !  Leuk dat knal op de vuurpijl nog gelezen wordt. B)

Nu een van een kilo !

Fontein hoef je niet goed te mengen , ik denk eerder dat  het aan het vullen/ aanstampen ligt

10% metaal is ook prima.

Wat is smoring bedoel jij wurging of een nozlle

Edited by Jason
Link to comment

Een kilo?? Ik heb enkele tientallen van 10g op een rij nu. Met 1g Al-poeder, 1g grove zeeffractie van gemalen houtskool en/of 1g knettertjes van de groene knettterballetjes. 

"Fontein hoef je niet goed te mengen , ik denk eerder dat  het aan het vullen/ aanstampen ligt"

Ik las zelfs dat het soms droog gemengd wordt?? Ik meng het licht vochtig totdat de gele zwavelklontjes helemaal weg zijn, ong 15 a 20m, daarna door de zeef en dan 3 dagen drogen. 

Het mengen gebeurd in het koffiebekertje en ik stamp handmatig aan. Maar in het bekertje zie ik al een ongelijke verdeling: de kleinste deeltjes hebben de neiging onderin te gaan zitten => het Al-poeder dus. Bij overgieten in kokertjes zit het meeste dus in de bovenste helft. Bij mijn eindwerk voor O/N verdeel ik de inhoud over 2 bekertjes (2x 5g sas + 05g Al-poeder) en vul hiermee het kokertje af.

"10% metaal is ook prima."

Bij mij werkte het Al-poeder vele malen heftiger dan mijn alufolie.Het poeder scheelt veel tijd, maar je hebt wel een P3 masker nodig (erg fijn poeder en het is niet zo gezond om in te ademen)

"Wat is smoring bedoel jij wurging of een nozlle"

Uuuuh, ik bedoel de vernauwing aan de open kant: ijzeren 16mm ring met alu-plakband vastgezet. (bling-bling wc-rolletje)

Ben zoooooooooooooooooooooooo nieuwschierig of strakjes alles het gaat doen zoals ik het wil.

 

 

 

Link to comment

Goed bezig !

De reden dat ik fonteinen maakte was juist omdat ze vanuit de winkel steeds kleinere vulling kregen door de jaren heen. Momenteel nog maar 100 g.

Droog of nat bewerken en met de hand aangedrukt/geperst/of gestampt is afhankelijk van de gebruikte sas.! Naast de grote van de uitspuit opening natuurlijk en of je een inner core gebruikt ( bv als je snelle sas wat losser vult en te kleine uitspuit opening hebt dan knalt het uit elkaar, terwijl dat als je dezelfde sas weer stevig aan ramt met dezelfde opening het weer wel prima werkt )  Er zijn anderzijds ook fontein vullingen welke je nat moet gieten in je behuizing.

De mooiste/leukste fonteinen zijn natuurlijk opgebouwd uit verschillende lagen natuurlijk.  Jij kunt dan bijvoorbeeld onderin de laag met crackling doen daarop de laag met aluminium en bovenop de laag met grover houtskool.

Laatste tip , meng in je ene bakje de salpeter/houtskool en in een ander bakje de aluminium met zwavel en vul je koker geleidelijk aan uit deze twee bakjes.  De verbranding zal dan wat minder constant zijn, maar het eindresultaat des te leuker.

M.V.G.   Jason

Link to comment
  • 1 year later...

Ik heb nog eens een raketje afgestoken.

1lb 60/30/10 nozzled met het setje van onze Poolse vrienden, CATO helaas. Vroeger was het probleem altijd mijn te zwakke tubes, en doordat ik nu eindelijk sterkere kan maken dacht ik het nog eens te proberen. Helaas is de bovenste eindstop nu de zwakke plek gebleken. Waag binnenkort nog eens een poging!

Ik zou zo graag eens een 2-traps maken ^_^.

Link to comment

Jammer van de CATO man. 

Een eindstop is meestal niet het probleem. Je zou zelfs core burners kunnen maken zonder eindstop en alleen een delay tot aan de payload. 

Heb zelf flink wat CATO's overleefd haha. Dit probleem klinkt alsof de randen van de sas niet goed worden aangedrukt. Hierdoor schiet de ontbranding meteen door naar boven langs de zijkant met alle gevolgen van dien. Ik weet niet hoe jij je motors ramt / perst, maar je mag flink erop vegen met die hamer hoor! Hoe compacter hoe beter (er zijn grenzen natuurlijk he?) 

Je moet je spindel er echt met grote moeite onderuit krijgen. Dan weet je zeker dat de sas goed vast zit. Ben benieuwd naar je volgende! 

Link to comment

Klein geheimpje:

Ik had te snel een kleinere rammer genomen, zodat (door het flink doorslaan inderdaad) hij een beetje vast zat. Om hem er uit te krijgen moest ik het bovenste stukje van men tube er af snijden, zodat ik het metalen staafje door het gaatje van men rammer kon steken, en zo kreeg ik hem er toch nog uit. Hierdoor was men tube wel een stukje korter geworden, en zat er dus zo goed als geen delay meer boven men core. De eindstop moest hierdoor alle druk dragen en dat kon hij duidelijk niet aan.

De volgende ram ik correct en dan zouden beide stoppen zeker de oorzaak niet meer mogen zijn.
We geven allesinds niet op!

Link to comment

Hij is net afgewerkt! Lancering een der komende dagen, eerst een examen Toegepaste Wiskunde voor Scheikundigen te kraken.

PS: al die druk, wetende dat mijn vorige raketpogingen op niks zijn uitgedraaid denk ik dat de verwachtingen maar beter laag blijven :P.

Link to comment

3 old fashion Italian spolette's gemaakt, en in halve hemi's gelijmd.
4 eigenlijk, 1 om te testen.

Want 2,5 sec voor een 2'' duurt wel erg lang: te hoog, en dus te klein, voor het oog.
Nu geklokt op 1,9 sec, lift-Boem procentueel evenveel verminderd, duim voor me.

@Andres ... ik wacht al 2 dagen ... kom op, jaag dat ding de lucht in, show us, cato's zijn ook mooi! (het kost minder tijd dan de tijd die het kost om het ding te maken   ;) ).

Edited by Boem
Link to comment
19 hours ago, zakelijk1986 said:

Dit doet mij aan SpaceX denken in begin van hun oprichting lol

Om eerlijk te zijn, ze motiveren mij echt! Altijd paraat als er een live-stream is :).

22 minutes ago, Boem said:

3 old fashion Italian spolette's gemaakt, en in halve hemi's gelijmd.
4 eigenlijklijk, 1 om te testen.

Want 2,5 sec voor een 2'' duurt wel erg lang: te hoog, en dus te klein, voor het oog.
Nu geklokt op 1,9 sec, lift-Boem procentueel evenveel verminderd, duim voor me.

@Andres ... ik wacht al 2 dagen ... kom op, jaag dat ding de lucht in, show us, cato's zijn ook mooi! (het kost minder tijd dan de tijd die het kost om het ding te maken   ;) ).

Ik time ze altijd op 2s! & waarschijnlijk dit weekend, de papa is er ook graag bij dus ik zal je nog even in spanning moeten houden.

Link to comment

Hops, een CATO. Had ik niet verwacht...

1lb 60/30/10 CATO

Alle stoppen er uit, bovenste helft tube was verdwenen.
Eindstoppen waren dik genoeg, alles was kei-hard geramd. 

Mogelijke oorzaken?

- Tubes niet sterk genoeg, ik rol deze namelijk zelf. 2 foto's bijgevoegd, je mag gerust je mening geven.
- Brandstof te sterk, maar ik gebruik al maar 60/30/10...

We zullen maar eens kijken in de richting van nozzleless raketjes denk ik, of toch eens wat tubes aanschaffen. Wordt helaas snel prijzig met de verzendingskosten.

Zelf gerolde TubeZelf gerolde tube

'K heb er niet direct over nagedacht, maar deze post hoort hier eigenlijk niet meer thuis. Mag gerust verplaatst worden naar het Rocketry topic.

Edited by Andres
Link to comment

Hoi Andres! Jammer man:( de tubes zijn vast wel stevig genoeg. Dergelijke zelf gerolde gebruik ik ook als mortiertjes.
De oorzaak van de cato zou wel eens het opstaande randje aan de binnenzijde van je tube kunnen zijn. Daar ontstaat een zwakte in de samenhang van je fuel over de hele lengte van je tube. Boutnek noemde verderop al zoiets.

Edited by de.leeuw62
refererend naar post boutnek
Link to comment

Andres, Koop een rol kraftpapier link

Maak een verdunning van witte houtlijm. Ik doe dit met water.

Pak een stuk kraftpapier en en stuk rond metaal met de inner diameter maat. Sla het stuk papier kort om het metaal en smeer met een kwast je papier in met het houtlijm goedje. Het mooiste rol je het papier steeds verder op een gladde ondergrond. Ik gebruik een glasplaat. Als je de juiste dikte hebt bereikt rol je duwende met je handen de rol nog een aantal keer over de plaat. Hierdoor komt het papier strak te zitten.

Met een mes kan je nu de kokers op maat snijden. Zet het mes haaks op de papieren rol terwijl deze nog om de metalen stuk rond zit. Duw het scherpe mes op de rol terwijl je het over het gladde oppervlak rolt. Je snijd hiermee recht door je papier. Als je het goed hebt gedaan kan je de koker zo van de buis schuiven.

Goed laten drogen en je heb knijterharde sterke kokers.

 

Link to comment

Hey Andresman,

Altijd jammer, als hetgene waar je zo je best op hebt gedaan niet doet wat je voor ogen had.
Aan de andere kant, niemand ontneemt je meer het plezier dat je vooraf hebt gehad, tot en met het aansteken van de lont.
Enne, zelfs daarna nog: toen ie CATO deed heb je echt wel even stijf aan de grond gestaan, niet?     ;)

Voor de rest, wat de heren hierboven zeggen: die buis klopt niet (vergeef deze botte Hollander zijn gekozen woorden), en doe kraft papier.
Heb er zelf mee gestoeid:

Mijn ervaring:

- Zorg dat je papier haaks is.
- Rol het 2 of 3 keer eerst droog om je stok, zodat je weet dat het goed is uitgelijnd, alvorens je gaat lijm-smeren/ kliederen.
- Lijm de eerste omwenteling met onverdunde lijm, dun (en zorg tegelijkertijd dat het niet aan je stok komt)
- Raadpleeg jouwbuis.kom, deriveer uit al die flimpjes je eigen techniek; vervolgens iets met oefening baart kunst (goed bedoelt, niet bijdehand!).

Enne, doe me nog een flimpje     ^_^

Link to comment
  • 6 months later...

Al mijn chemicaliën worden opgeslagen in een zeer droge en vaak ook warme kamer... Momenteel zo warm dat sommige plastieken containers aan snel tempo kleur verliezen en zacht of in sommige gevallen broos worden. Vergeet niet jullie vloeistoffen (aceton, waterstofperoxide ed) eens te ontluchten om drukopbouw te vermijden bij dit zeer warme weer ?.

  • Upvote 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...