Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maar voor de mensen zonder balmill/mensen die geen zin hebben om benToniet fijn te malen: BenToniet in poedervorm is ook niet duur. Het kost waar ik het laatst zag staan nog geen 2€/kilo(natuurlijk is dit meer in verhouding dan voor een zak, maar toch).
En voor een redelijk vuurvaste eindstop is snelcement ook zeker een optie.
Ook een blokje rond hout doet wonderen. Deze opties zijn toch veel goedkoper dan al dat gedoe met klei uit polen enzo.

Voor een werkende nozzle, zonder stampwerk, zijn er voor mij 2 beste mogelijkheden:

- Of gewoon een blokje hout, met een gat van de gewenste grootte nozzle, en het stokje oongeveer 1-2cm in lengte in de huls plakken, met houtlijm. Wel afhankelijk van de snelheid/brandtemperatuur en hoeveelheid van de compo.
- Of een rond kartonnetje in een huls, een beetje boven het mengsel plakken met een gat zo groot als de nozzle moet worden, daardoorheen een stokje, iets minder breed dan de nozzle met een dun laagje tissuepaper daar los omheen gerold steken, en dan snelcement gieten. Daarna, als de cement droog is, het stokje eruit trekken, dit moet makkelijk gaan aangezien het los in het tissuepaper zit opgerold. Dit is meer werk maar werkt geweldig!

Edit: @hieronder, miech: Ja ik had het ook door, was ff iets raars aan de hand waardoor dit hele bericht 2x extra eronder werd geplaatst... nu veranderd :D
Edit 2: Ik ben op de een of andere manier gewend benzoniet te zeggen, maar bij deze nog een edit :P

Edited by Underlord
Link to comment

Om even terug te komen op chamotte, dat lijkt me best een geschikt nozzlemateriaal op het eerste gezicht. De dichtheid is minder dan die van bentoniet, het is vuurvast tot 1300oC en kost ook niet heel veel. Ik ken trouwens ook wel een paar Nederlandse leveranciers, wat ongetwijfeld voordeel oplevert ten opzichte van importeren uit Polen.

Nou blijft mijn vraag, is het te rammen? Van bentoniet weet ik hoe ongelooflijk hard dat wordt van een enkele hamerslag, maar van chamotte heb ik geen idee. Hard maken met waterglas lijkt me in ieder geval wel een handig idee voor custom nozzles.

@Hierboven: Na een keer lezen weet ik het ook wel. Je hebt drie keer hetzelfde gepost :D .

Edit: Eens opgezocht, 5 kilo chamotte kost krap 3 euro, dus het is me wel een experiment waard. Vraag is wat ik met de 4,990 kilo die overblijft ga doen.

Edited by miech
Link to comment
Maar voor de mensen zonder balmill/mensen die geen zin hebben om benzoniet fijn te malen: Benzoniet in poedervorm is ook niet duur. Het kost waar ik het laatst zag staan nog geen 2€/kilo(natuurlijk is dit meer in verhouding dan voor een zak, maar toch).

Vermalen is helemaal niet nodig. En het is benToniet
Link to comment

Ik heb nog genoeg bentoniet poeder, iemand interesse? ruilen tegen iets anders bv .
Het is zeer zuiver en erg fijn, en is geweldig spul om je nozzles mee te slaan of liever nog te persen .

Zeker met een pers en passende tools krijg je geweldige nozzles , heel nauwkeurige zeg maar . Ook voor eindstoppen gebruik ik het ,die druk echt niet meer uit de huls met je duim , no way.

Voor kleine motortjes : probeer iets te vinden waarmee je de nozzles kunt persen in plaats van slaan . Het is dan de truc om de huls op de plaats van de nozzle een heel klein beetje uit te laten zetten. Zo krijg je dat de nozzle echt in de koker geklemt zit.

Als je een CATO hebt dan zou de koker uit elkaar moeten klappen , is dat niet het geval dat is je nozzle of eindstop te zwak geweest .
Ik denk dat mislukkende pijltjes 9 van de 10 keer te zwakke nozzles of afdichting hadden.

Link to comment

Ik gebruik soms wel eens een grote bankschroef, werkt perfect, duurt alleen een beetje langer, rammen gaat echt sneller en niet slechter dusja...
EDIT: ik heb net even een fontijntje zitten maken, eerst wat problemen gehad met rammen, daarna toch maar in de bankschroef gedaan, en ja, veel beter resultaat. (was ik even vergeten dat het beter ging):D

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

kan iemand mij misschien uitleggen hoe je nozzles maakt?
Ik wil mijn eerste vuurpijl gaan maken met KNO3/suiker 2/1 (nog ff zonder payload)
mijn idee van een vuurpijl: ronde koker aan beide kanten afgesloten, met daarin KNO3 en suiker. Nou lees ik ergens in een ander topic dat je daar dan nog een nozzle aan moet maken. Hoe moet dit?

ja, ik ben net nieuw (1e dag)

Link to comment

Lees en u zult weten :D
Ik ben goed gehumeurd dus zal het het nog eens neerschrijven.
Je maakt je eindstop, vult je kokertje met sas, maakt je andere eindstop, je boord in de ene eindstop een gaatje, dat is je nozzle, die moet de juiste grote hebben, 1/3 tot 1/4 van je ID. Ik heb er even geen idee van hoe groot die moet zijn bij candy candy rockets.
Normaal als je dit topic had gelezen had je het ook wel geweten...

Gr33tzz

@timberman: mooi gelijk gepost :P

Edited by dieselpower
Link to comment
Lees en u zult weten :D
Ik ben goed gehumeurd dus zal het het nog eens neerschrijven.
Je maakt je eindstop, vult je kokertje met sas, maakt je andere eindstop, je boord in de ene eindstop een gaatje, dat is je nozzle, die moet de juiste grote hebben, 1/3 tot 1/4 van je ID. Ik heb er even geen idee van hoe groot die moet zijn bij candy candy rockets.
Normaal als je dit topic had gelezen had je het ook wel geweten...

Gr33tzz

@timberman: mooi gelijk gepost :P


aha, jij hebt ook gepost, thx. Ik had alleen timberman's reactie gelezen. Ik dacht dat je nog helemaal een buisje ofzo er in moest gaan zetten.
je moet gewoon een gaatje boren. Edited by nitraatje
Link to comment
Kleine grijze korreltjes? Lijkt een beetje op verkruimeld cement of zo? Dan zit je namelijk goed.

Probeer het anders, pers of ram het in een huls. Als het stevig word en blijft zitten, dan heb je het goede. :D

Rammen lukt niet, maar persen wel. Maar volgens mij moet ik het iets fijner maken.
En ze zijn een beetje wit, maar wikipedia zegt dat bentoniet oo wit kan zijn. Edited by SuperPyro
Link to comment
  • 3 weeks later...

Voor die nozzle heb ik echte bentoniet gebruikt van de keramieker.
Ik doe dan de eerste paar milimeter bentoniet en dan 13 milimeter (ongeveer) kattegrit. Die kattegrit zie je dan toch niet en kattegrit blijft beter zitten heb ik het idee.

Link to comment
Voor die nozzle heb ik echte bentoniet gebruikt van de keramieker.
Ik doe dan de eerste paar milimeter bentoniet en dan 13 milimeter (ongeveer) kattegrit. Die kattegrit zie je dan toch niet en kattegrit blijft beter zitten heb ik het idee.

Ik had bij jou ook inderdaad weleens gezien dat er wat onder de eerste laag zit.
Link to comment
  • 3 weeks later...
Voor die nozzle heb ik echte bentoniet gebruikt van de keramieker.
Ik doe dan de eerste paar milimeter bentoniet en dan 13 milimeter (ongeveer) kattegrit. Die kattegrit zie je dan toch niet en kattegrit blijft beter zitten heb ik het idee.


Tenzij je een pers hebt . Poeder geeft dan een beter resultaat, veel nauwkeuriger/gelijkmatiger ook.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...