Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

  • Root Admin

Iedereen maakt altijd nozzle's (en vernauwingen in het algemeen) door bijvoorbeeld betoniet in de huls te rammen. Is het niet eenvoudiger om de huls zelf af te knijpen. Voordeel hiervan is dat je geen gewicht toename hebt door gebruik van de betoniet. Deze methode zie je ook vaak in boeken met vuurwerk uit vroegere tijden (Vuurwerk door de eeuwen heen). Ik hoor graag de mening van andere hierover.

Link to comment
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Die methode heb ik al een paar keer gebruikt met lichte raketjes,
voor HPR is dit echter neit te doen,
De beste manier is om zelf een huls te rollen,
terwijl de lijm nog nat is neem je een touw en wurg je hiermee een vernauwing,
de vernauwing moet echt niet veel zijn, 2 mm naar binnen is al meer dan genoeg,
dan neem je een kartonnen plaatje met een gaatje erin(gaatje is afhankelijk van je sas die je gebruikt en andere eigenschappen)
Nu leg je wat lijm rond het plaatje,
daarnaa duw je het plaatje tot aan de vernauwing en laat je het drogen,
Ikzelf vind bentoniet gemakkelijker omdat mijn raketten blijkbaar geen moeite hebben met dit extra gewicht.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb hier wel eens proef-hulzen mee gemaakt, de truck is om de huls af te binden als hij nog net niet te dik is. Wurgen met touw, en eventueel een knoop leggen ter versteviging, uiteinden afknippen en weer gewoon verder rollen.
Ik heb dat boek ook, is het al gescand? Anders wil ik in de vakantie er wel wat uurtjes aan besteden.

Link to comment
  • 1 month later...

helemaal super jonges, ik ben sinds kort dus begonnen met pyrotechniek en ik heb m'n eerste sas al gemaakt van salpeter zwavel en houtskool, maar ik ga nu dus mijn eerste raketten maken en moet ik nozzle's maken
dus bedankt voor de tips jongens

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Het is nu heel duidelijk hoe je een nozzle kan maken 1001 manieren.

Een mooi goedje dat echt perfect(!!) hecht op pvc is snelcement, maar dan wel van het merk 'Cebar' duur goedje, zo'n 7,50 per kg.

Ik heb nog een belangrijke vraag;

Hoe bereken ik hoe groot m'n nozzle moet worden ten opzichte v.d. de lading/grootte/breedte v.d. pijp?

Link to comment
Hoe bereken ik hoe groot m'n nozzle moet worden ten opzichte v.d. de lading/grootte/breedte v.d. pijp?


Ik heb met verschillende diameters succes gehad en het ligt er ook nog aan wat voor sas je wilt gaan gebruiken.
Wil je BP gebruiken, heb je over het algemeen een grotere uitstroomopening nodig ( ook weer afhankelijk soort BP)
Het komt er eigenlijk op neer, dat het niet zo makkelijk is om uit te leggen

Als richtlijn kan je gebruiken : 2/5<e> van totale diameter, dus als je een huls van 14 mm inwendig hebt, boor je een nozzele van 5,5.

(Hier heb ik persoonlijk het meeste succes mee)
Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Misschien begin ik na maandag, als ik mijn handvaardigheid les heb gehad en er misschien in ben geslaagt om een zel een rocket-tool van hout te maken, ook met het maken van vuurpijlen.
Ik heb dit nog nooit eerder gedaan.
Ik zit nog te denken over waar ik mijn nozzle-eindstop van zal maken. Hier twijfel ik tussen:

:arrow: Stopkruit ( klei ) met een beetje water
:arrow: Aluminiumfolie
:arrow: Kattenkorrels, fijngemalen met een hamer ( water ? )

Werkt het goed op bij kattenkorrels en stopkruit lijm en/of water te doen ? Ben ik erg beniuwd naar. En welke van deze is dus het best ?
Alavsst bedankt !!!

Groetjes, yellow !

Link to comment
:arrow:  Stopkruit ( klei ) met een beetje water  
:arrow:  Aluminiumfolie
:arrow:  Kattenkorrels, fijngemalen met een hamer ( water ? )


Aluminiumfolie kan uit je rijtje dit werkt niet dit smelt al door voordat je raket of vuurpijl in de lucht is. Uit eigen ervaring.

Klei gebruik ik nu ook, maar dan gewone klei(boetseerklei wordt erg hard alleen scheurt wel best vaak bij het boren.

Kattenbakkorrels schijnt goed te werken alleen ik heb het zelf nog nooit gemaakt. Deze manier duurt wel het langst om te maken denk ik.

Als je toch met hout aan de gang gaat(draaien toch?) is een (hard)houten eindstop dan niet makkelijker dit schijnt ook goed te werken alleen heb ik dit zelf nog nooit kunnen testen. Helaas geen houtdraaibank.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...