Jump to content
PyroForum.nl

Nieuwjaars knaller!


Morteus

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Statische elektriciteit is bijvoorbeeld ook heel iets anders dan een elektrische ontlading? ^_^ Je hebt zojuist getest dat het betreffende flitspoeder niet gevoelig is voor een elektrische ontlading van een volt of 500, maar niet dat het ongevoelig is voor statische elektriciteit. Voor die laatste zul je het daadwerkelijk moeten opladen en vervolgens de lading wegnemen door een directe of indirecte verbinding met een oneindig groot medium wat oneindig veel elektronen op kan nemen of af kan staan (de aarde bijvoorbeel). Zeker als er een beetje stuivend materiaal aanwezig is, zul je zien dat je met voldoende lading je hele batch ineens wel ontstoken krijgt.

Link to comment
Statische elektriciteit is bijvoorbeeld ook heel iets anders dan een elektrische ontlading? ^_^ Je hebt zojuist getest dat het betreffende flitspoeder niet gevoelig is voor een elektrische ontlading van een volt of 500, maar niet dat het ongevoelig is voor statische elektriciteit. Voor die laatste zul je het daadwerkelijk moeten opladen en vervolgens de lading wegnemen door een directe of indirecte verbinding met een oneindig groot medium wat oneindig veel elektronen op kan nemen of af kan staan (de aarde bijvoorbeel). Zeker als er een beetje stuivend materiaal aanwezig is, zul je zien dat je met voldoende lading je hele batch ineens wel ontstoken krijgt.


Heb je misschien enige literatuur om dit te bewijzen? Of heb je hiermee zelf geëxperimenteerd? Edited by Tornadox
Link to comment

Lees het nog eens goed. Een elektrische ontlading vindt plaats als het potentiaalverschil tussen twee geladen objecten zodanig groot wordt dat het tussenliggende dielectricum geioniseerd raakt en de lading overdraagt. Dit is wat er gebeurt als je een elektrische vliegenmepper in flitspoeder steekt. De gevoeligheid voor een elektrische ontlading is de kans dat flitspoeder ontsteekt van een dergelijke behandeling.

Wanneer je echter je flitspoeder in beweging brengt of blootstelt aan UV licht onder lage luchtvochtigheid, dan ontstaan er ladingsverschillen in de verschillende stukjes aluminiumpoeder. Dit is hetzelfde effect als bijvoorbeeld het opwrijven van een plastic staaf met een stuk wol. De ladingsverdeling in je deeltjes aluminium verandert, en wanneer deze voldoende hoog is resulteert dit in een verplaatsing van lading (ontlading). Dit proces verloopt echter niet helemaal ideaal, en alle energie die verloren gaat komt voornamelijk vrij als warmte. De waarschijnlijkheid dat dit gebeurt en de waarschijnlijkheid dat dit tot ontsteking leidt is de gevoeligheid voor elektrostatische effecten.Beiden zijn wel gerelateerd, maar dus niet hetzelfde.

Overigens zijn de statische effecten op bijvoorbeeld german dark aluminium waar te nemen door een klein beetje hiervan op een trilplaat te zetten. Hangt men hierboven nu een geaarde staaf, dan zal er niets gebeuren in rust. Brengt men echter de trilplaat in beweging, dan zullen er positief geladen deeltjes aluminium door de staaf aangetrokken worden, en met een beetje geluk kun je dat netaan zien.

Link to comment

"Tamping" is iets met een hoge dichtheid tegen je lading plaatsen zodat een hoop kracht in de tegenovegestelde richting uitwerkt.
Het is vergelijkbaar met opsluiting, hierbij kunnen de gassen ook niet vrijelijk uitdeien, de gassen zoeken de weg van de minste weerstand en de tamping verzorgd juist een hoop weerstand.
Zie ook het tamped charges topic in de HE sectie.
Je ziet dat er een paar waterzakken op de lading liggen, ik vraag me af wat er zou gebeuren zonder die tamping ^_^

Link to comment
"Tamping" is iets met een hoge dichtheid tegen je lading plaatsen zodat een hoop kracht in de tegenovegestelde richting uitwerkt.
Het is vergelijkbaar met opsluiting, hierbij kunnen de gassen ook niet vrijelijk uitdeien, de gassen zoeken de weg van de minste weerstand en de tamping verzorgd juist een hoop weerstand.
Zie ook het tamped charges topic in de HE sectie.
Je ziet dat er een paar waterzakken op de lading liggen, ik vraag me af wat er zou gebeuren zonder die tamping ^_^

Dan krijg je dit: http://www.youtube.com/watch?v=nbxstNqH-XU
Link to comment

Ook al ben ik nieuw, wat die gast uitvreet is gewoon k3wl.

PVC casing, device aansteken terwijl hij het in zijn handjes heeft (175 gr) en een boom vellen.
Bovendien vind ik het zonde om zulke grote hoeveelheden flash te maken.

Edited by Kauyon
Link to comment

Hij steekt de device inderdaad onverantwoord aan, maar als je goed leest gaat het hier om het "tampen", wat dus al totaal niet k3wl is, van een lading en niet alleen als vermaak maar meer als onderzoek. Dit is dus ook de reden om zo'n grote lading te gebruiken.

Edited by lennard
Link to comment

Dus een paar zakjes water maken 115 gram flash en alles wat de maker verder uitvreet ineens hogere scheikunde? Moet je de rest van z'n filmpjes eens bekijken. Allemaal Flash en dingen vernielen. "Tossing a home made grenade."

Onderzoek. Sure.

Link to comment

Nee ik noem het zeker geen hogere scheikunde! Maar het toepassen van een tamper op een lading flash vind ik een ander verhaal dan gewoon de boel te detoneren! Het is alleen onzinnig dat hij het zo vaak doet, het lijkt mij voor een keer het proberen waard... :blush:

Edited by lennard
Link to comment

Ik zie hier ook totaal geen redenen om de posts te verwijderen. We praten over de kracht van flash en over tamping en of die kerel dat nou in een pvc buis stopt of niet dat maakt voor het onderwerp toch geen verschil? Het filmpje werd volgens mij alleen aangehaald als voorbeeld over de kracht van flash en de mate waarin tamping een rol speelt....

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...