Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Een keukenzeef voldoet voor lift, ik weet niet welke mesh dat is. Ik gebruik een 10 mesh zeef en dan zeef ik er 3 fracties van: -40, 40 tot 10 en +10. 40 tot 10 vind ik een handige maat.

En wat is het grote voordeel aan buskruit nog met grafiet te polijsten, het wordt beter bestand tegen vocht en minder gevoelig voor vonkjes maar wordt het er ook sneller door?


Het wordt niet sneller. Het schijnt wel beter te glijden wat een voordeel kan zijn voor fabrieken. Voor de amateur is het onnodig.

edit: Hoe sneller je poeder brand, hoe groter de optimale korrelgrote is. Edited by explomaan
Link to comment

En je hebt dus ook een 40 mesh zeef als je die fractie van -40 en 40,10 zeeft.

Ik heb vandaag uitgerekend hoeveel mesh een keukenzeef is, en deze is 27 mesh (595 micron).
Er zijn ook nog fijnere verkrijgbaar maar deze heb ik nog niet uitgerekend.
En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten...

Ik doe het wel minimaal 3u in de ballmill, en ik pers mijn buskruit tot 1,7 g/cc.

EDIT:

Net nog even een andere zeef gemeten die een stuk fijner is, deze is 40 mesh, ik zal straks foto's posten zodat jullie het allemaal ook weten dan hoef je in ieder geval geen 10 euro uit te geven voor een 40 mesh, 30 mesh en een 16 mesh zeef want die kun je dus zo in de winkel kopen :(

Mag ik wel vertellen waar ik de zeven gekocht heb of valt dit onder bronnen?

Edited by dna
Link to comment
En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten...

Hoe sneller je poeder brand, hoe groter de optimale korrelgrote is.


Mijn poeder brandde dus vrij traag maar ik ben nu bezig met andere houtskool (grape van pyro-stuff) en misschien kan ik straks 6-10 mesh gebruiken voor mijn lift.

Je mag wel vertellen waar je je zeven koopt. Verbod op bronnen gaat over chemicalien.
Link to comment

Ik heb trouwens Pine houtskool gebruikt, en de zeven in ieder geval de 2 linker zeven komen van Cook&Co en de rechter heb ik al langer die van 16 mesh en komt volgens mij van de Blokker.

Kun je grape trouwens niet beter gebruiken voor chrysanthemum sterren, en pine voor buskruit?

Link to comment

Damn ja nu zie ik het op pyroguide, heb er tijdje terug nog naar gezocht maar kon toen niet een eenduidig antwoord vinden.
Maakt het nou veel verschil dan of je pine of grape gebruikt...*Zucht*

Pyroguide:
Pine:

maybe the best for fire dust; BP: tests done with "Pinus radiata"(hardwood pine!) gave excellent results; too many species to generalize

Goed voor BP?
unsure, most: very suitable


Grapvine:
performance depends on variety used; high ash content (consider formula adjustments)

Goed voor BP?
unsure, most: very suitable



EDIT: Net trouwens nog even gekeken voor balsa hout, en dit is te krijgen voor 20,44 euro per kg (hout). Edited by dna
Link to comment

Hoi,

Ik zit met een vraag. Ik heb al minstens een uur op het forum gezocht, maar kon hier niet echt iets verduidelijkends over vinden.
Ik vraag mij af of er een bepaalde ratio voor een raket is als in dikte:ID:lengte. Dit dan voor een kartonnen buis.
Dus hoe bepaal je wat de beste dikte is voor de kartonnen buis zodat hij niet te zwaar is, maar toch de druk aan kan.
BP propelled btw.

alvast bedankt,

Verpa

Link to comment

Ik vind pvc eigenlijk alleen verantwoord voor rocket candy (KNO3/suiker) motors.
En helemaal wanneer je nog vrij onervaren bent.

Dus gebruik voor je eigen veiligheid en die van anderen a.u.b uitsluitend gerolde papieren tubes voor je rocketz!

(voordat het huilen is bij de ehbo met een scherf pvc uit je oogkas..)

Edited by azure
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ligt eraan in wat voor compositie je wat gaat vervangen.
Arabisch gum zou ik niet gebruiken voor chloraat-houdende compo`s. (voor zover ik weet is bij ontleding van Arabisch gum kans op ontsteking namelijk.)
Red gum daarentegen kan altijd gebruikt worden.
En is tevens makkelijk oplosbaar in methanol, aceton, ethanol,enz.
Sterren met Arabisch gum zijn een crime in mijn starmill alles plakt je aan elkaar. :(

Link to comment
  • 2 weeks later...
Wat is het voordeel van gummed paper tape vergeleken met papier maché?

Ik denk dat je doelt op pasten met wheatpaste? ik paste eerst ook met gummed tape maar paste nu alleen nog maar met kraft papier en wheat paste.
Werkt imho veel sneller en je krijgt er lekker vieze handen van :( en dat hoort nu eenmaal bij deze hobby!
Link to comment

Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier).
Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud.

Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet?

Link to comment
Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier).
Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud.

Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet?

Als ik me niet vergis is behanglijm bijna hetzelfde als wheatpaste.. Nee je smeert kraftpapier in en snijd/knipt daar strips van die je op de shell plakt en een bepaald patroon(Shimizu/3 Strip enz.).

ik denk dat het wel meevalt met vocht dat in de shell trekt. Gewoon om de zoveel lagen even goed laten drogen.
Je shells worden ook mooi glad omdat je de strips goed nat met paste vlak kunt wrijven. Met gomtape vond ik dat minder makkelijk gaan.
Link to comment
@sjeef1 hoe bewaar jij je wheatpaste altijd?
Bij mij komen er een velletje op waar door het niet zo goed meer te gebruiken is.
Wheatpaste is van bloem en water.

Ik kreeg een tip om azijn toe te voegen voor de houdbaarheid, dit lijkt te helpen.

Verder smeer ik altijd grote vellen kraftpapier in (op deze manier) tot m'n paste op is en bewaar de harmonica's in een ziplock zak in de koelkast.
Heb wel gemerkt dat je ze niet al te lang kunt bewaren want het gaat snel schimmelen, dus gewoon zoveel maken als je ongeveer nodig hebt.

Verder kost het toch geen drol dus dat maakt niks uit.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...