Jump to content
PyroForum.nl
  • 0
User1

Korte Vragen Topic

Question

---------------------------------------------------------------------

Deze topic is bedoeld voor het stellen van korte vragen.

---------------------------------------------------------------------




Goeiendag,

Het lijkt me een bijzonder goed idee om een short question thread te hebben zoals op sciencemadness.
Dus ik wil dat bij deze voorstellen aan gamekeeper, de mods, en de leden.


Voordelen:

-Algemene forum blijft netter.
-De gelegenheid dingen te vragen waarbij dus geen nieuwe topics gemaakt hoeven worden.
-Prettig om snel en direct te kunnen vragen en beantwoord te worden.
-Een laag laagdrempelige mogelijkheid voor nieuwkomers.
-Vragen te kunnen stellen die normaal gesproken te klein of onbelangrijk zijn om in een topic te stellen.



Echter is het dan niet de bedoeling dat mensen niet meer hoeven te zoeken naar een antwoord.
Tevens zou het dan niet toegestaan moeten zijn om domme gevaarlijke of zinloze vragen te stellen.
( dit laatste lijkt me duidelijk i.c.m. de PF regels)


Anyways,
Ik vind het persoonlijk een goed plan.
Ik ben benieuwd wat jullie denken.


Groetjes Useruno



:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

En je hebt dus ook een 40 mesh zeef als je die fractie van -40 en 40,10 zeeft.

Ik heb vandaag uitgerekend hoeveel mesh een keukenzeef is, en deze is 27 mesh (595 micron).
Er zijn ook nog fijnere verkrijgbaar maar deze heb ik nog niet uitgerekend.
En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten...

Ik doe het wel minimaal 3u in de ballmill, en ik pers mijn buskruit tot 1,7 g/cc.

EDIT:

Net nog even een andere zeef gemeten die een stuk fijner is, deze is 40 mesh, ik zal straks foto's posten zodat jullie het allemaal ook weten dan hoef je in ieder geval geen 10 euro uit te geven voor een 40 mesh, 30 mesh en een 16 mesh zeef want die kun je dus zo in de winkel kopen :(

Mag ik wel vertellen waar ik de zeven gekocht heb of valt dit onder bronnen?

Edited by dna

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten...

Hoe sneller je poeder brand, hoe groter de optimale korrelgrote is.


Mijn poeder brandde dus vrij traag maar ik ben nu bezig met andere houtskool (grape van pyro-stuff) en misschien kan ik straks 6-10 mesh gebruiken voor mijn lift.

Je mag wel vertellen waar je je zeven koopt. Verbod op bronnen gaat over chemicalien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb trouwens Pine houtskool gebruikt, en de zeven in ieder geval de 2 linker zeven komen van Cook&Co en de rechter heb ik al langer die van 16 mesh en komt volgens mij van de Blokker.

Kun je grape trouwens niet beter gebruiken voor chrysanthemum sterren, en pine voor buskruit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nee nee nee,
Pine is goed voor chrysantemum en grape beter voor Bp. Voor dat laatste kan je wel beter andere verhoudingen verbruiken omdat er veel as in de grape schijnt te zitten. Gebruik 70 KNO3, 18 Grape en 12 S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Nee nee nee,
Pine is goed voor chrysantemum en grape beter voor Bp.

Is grape trouwens ook beter dan willow voor BP? Heb nooit veel gelezen over grape.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Damn ja nu zie ik het op pyroguide, heb er tijdje terug nog naar gezocht maar kon toen niet een eenduidig antwoord vinden.
Maakt het nou veel verschil dan of je pine of grape gebruikt...*Zucht*

Pyroguide:
Pine:

maybe the best for fire dust; BP: tests done with "Pinus radiata"(hardwood pine!) gave excellent results; too many species to generalize

Goed voor BP?
unsure, most: very suitable


Grapvine:
performance depends on variety used; high ash content (consider formula adjustments)

Goed voor BP?
unsure, most: very suitable



EDIT: Net trouwens nog even gekeken voor balsa hout, en dit is te krijgen voor 20,44 euro per kg (hout). Edited by dna

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Aan balsa moet je niet beginnen is veel te duur. Met willow kan je echt über resultaten halen. En met pine kan je wel BP maken maar dan is het altijd minder als met willow.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi,

Ik zit met een vraag. Ik heb al minstens een uur op het forum gezocht, maar kon hier niet echt iets verduidelijkends over vinden.
Ik vraag mij af of er een bepaalde ratio voor een raket is als in dikte:ID:lengte. Dit dan voor een kartonnen buis.
Dus hoe bepaal je wat de beste dikte is voor de kartonnen buis zodat hij niet te zwaar is, maar toch de druk aan kan.
BP propelled btw.

alvast bedankt,

Verpa

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

De breedte lengte verhouding zit typisch ergens tussen de 0,15 en 0,20. Een wanddikte vanaf zo'n 3,5-4mm is stevig genoeg. Neem wel alleen cilindrisch gerold materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik vind pvc eigenlijk alleen verantwoord voor rocket candy (KNO3/suiker) motors.
En helemaal wanneer je nog vrij onervaren bent.

Dus gebruik voor je eigen veiligheid en die van anderen a.u.b uitsluitend gerolde papieren tubes voor je rocketz!

(voordat het huilen is bij de ehbo met een scherf pvc uit je oogkas..)

Edited by azure

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

BP rockets zijn -naar mijn inziens- perfect veilig met PVC. BP duwt weg ipv te versplinteren!

Whistle of flash mag je niet in pvc steken. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Enkelwandige pvc raketjes kunnen prima hoor.
Tenzij je het echt heel erg verprutst is de kans op een insta cato erg klein, het pvc is dus al redelijk verwarmd
en zal eerder uitelkaar scheuren dan compleet uitelkaar spetteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ligt eraan in wat voor compositie je wat gaat vervangen.
Arabisch gum zou ik niet gebruiken voor chloraat-houdende compo`s. (voor zover ik weet is bij ontleding van Arabisch gum kans op ontsteking namelijk.)
Red gum daarentegen kan altijd gebruikt worden.
En is tevens makkelijk oplosbaar in methanol, aceton, ethanol,enz.
Sterren met Arabisch gum zijn een crime in mijn starmill alles plakt je aan elkaar. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dat maakt het juist wel weer ideaal voor het maken van blackmatch, net zoals CMC/behanglijm :(.

Je kan die 2 proberen te vervangen voor elkaar, maar ik zou bij de tried and true formules blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Wat is het voordeel van gummed paper tape vergeleken met papier maché?

Ik denk dat je doelt op pasten met wheatpaste? ik paste eerst ook met gummed tape maar paste nu alleen nog maar met kraft papier en wheat paste.
Werkt imho veel sneller en je krijgt er lekker vieze handen van :( en dat hoort nu eenmaal bij deze hobby!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier).
Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud.

Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier).
Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud.

Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet?

Als ik me niet vergis is behanglijm bijna hetzelfde als wheatpaste.. Nee je smeert kraftpapier in en snijd/knipt daar strips van die je op de shell plakt en een bepaald patroon(Shimizu/3 Strip enz.).

ik denk dat het wel meevalt met vocht dat in de shell trekt. Gewoon om de zoveel lagen even goed laten drogen.
Je shells worden ook mooi glad omdat je de strips goed nat met paste vlak kunt wrijven. Met gomtape vond ik dat minder makkelijk gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Weet iemand wat de Chinezen gebruiken om hun shells te pasten? Ik heb verschillende filmpjes bekeken maar het lijkt niet op gummed paper of kraft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
@sjeef1 hoe bewaar jij je wheatpaste altijd?
Bij mij komen er een velletje op waar door het niet zo goed meer te gebruiken is.
Wheatpaste is van bloem en water.

Ik kreeg een tip om azijn toe te voegen voor de houdbaarheid, dit lijkt te helpen.

Verder smeer ik altijd grote vellen kraftpapier in (op deze manier) tot m'n paste op is en bewaar de harmonica's in een ziplock zak in de koelkast.
Heb wel gemerkt dat je ze niet al te lang kunt bewaren want het gaat snel schimmelen, dus gewoon zoveel maken als je ongeveer nodig hebt.

Verder kost het toch geen drol dus dat maakt niks uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Topics

  • Posts

    • https://www.labmakelaar.com/eng/detail/dissolution-stirring-shaking/12752-heidolph-mr-hei-standard-verwarmingsplaat-met-magneetroerder/12752 Dit is em.
    • Beste Ali, We hebben al eens iemand met dezelfde nick gehad welke geen erg beste indruk heeft achter gelaten.  Jouw eerste post getuigd ook niet van een degelijk goede kennis van zowel de forumregels als algemene scheikunde.
      Dit is een voorstel topic, stel jezelf dus eerst eens voor. Vragen stellen kan je daarna in het juiste topic. P.S. Maak eens een knaller met KCl  
    • İk ben uiteindelijk hier beland omdat ik met veel vragen zit. İn Turkije had ik een raket gebouwt met KNO3+Suiker. Helaas was ik bang om het tot vloeibaar papperig mengsel te verhitten, omdat ik een 500-2000w elektrische kookplaat gebruikte buiten en de wind koelde de pan steeds aan een kant. En ik wilde niet nog meer dan 1000 watt erin gaan steken bang dat het mengsel te warm en een grote fik zou veroorzaken aangezien ik erboven op zat te roeren. Uiteindelijk werd het een rook raket, ik wil het ooit weer oppakken maar dan met zo een instelbare temperatuur lab verwarmende plaat. Nu kan ik dit soort dingen helaas in Nederland niet maken, ivm de strengere regels door de home grown terroristen. Het blijft mijn hobby ik heb alleen heel veel te leren dus besloten hier te registreren.   Nu ben ik eigenlijk hier ook omdat ik een korte vraag heb, waarom is kalium chloride vrij te kopen en kalium perchloraat verboden? Is de eerste nou niet instabieler dan de laatste als je het bijv. in knal werk zou gebruiken? Of is het omdat een in voeding word gebruikt en de ander niet dus niet te verbannen is?
    • Visco 2mm, standaard lontje. Doe enkele lucifers in een zilverpapiertje, gekker moet je het niet zoeken. Grote kans dat een snelle Google je ook wel enkele resultaten oplevert.
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×