Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


Guest

Recommended Posts

Posted

of mischien een ondiep bakje (cm ofzo) met een dun laagje er in, dan rol je ze erdoorheen tot de bodem droog is en dan voeg je weer een klein beetje toe tot er genoeg opzit..

Posted

Ik heb toevallig AP blauw sterren op de torro methode met NC-gebaseerde hotprime weten te rollen, dat ging aardig (pumped stars)
Gewoon sterren erin, en dan de torro eroverheen gieten, en snel draaien.

  • 2 weeks later...
Posted

Wat is eigenlijk de rede dat Rcandy of andere KNO3/suiker pijlen (bijna) niet voor sier vuurwerk gebruikt worden? Een nadeel van rcandy is dat je het niet ziet in het donker maar daar is wel wat aan te doen. Zou je een flash salute aan een Rcandy pijl kunnen plakken? of is dat onveilig

Posted

Ik denk dat het komt omdat rc candy pijlen dan absoluut droog moeten worden opgeslagen.
Is namelijk behoorlijk hygroscopisch.

En omdat mensen er misschien van gaan lopen snoepen. :D

Posted

En vooral omdat het niet echt een hele krachtige brandstof is. Bovendien is het behoorlijk arbeidsintensief om te maken.

En ja dat kan je, maar als steller van die vraag zou ik het niet proberen...

Posted

Ik dacht dat de specifieke impuls van Rcandy toch beduidend hoger lag dan van een bp-raket?

Ik denk dat het gewoon niet wordt gebruikt om economische redenen...

Posted (edited)

Dat wil ik gedrukt zien, de impuls van een Rcandy hoger dan een BP :D ! En hoezo economisch, door het productieproces?

Edited by danny db
Posted (edited)

Dat het hygroscopisch is had Lontje al vermeld.

Rcandy maken en packen in hostalite buis.
Pijlen compleet voorbereiden met een lege buis als motor met de payload er op.
Rcandy's opslaan in een gesloten zak met silicagel zakjes (kosten geen drol).

Op het moment dat je wil gaan schieten schuif je de Rcandy load in de lege buis.
Lontje erin (nee niet onze Lontje) en fire in the Hall.

Edited by Rocketier
Posted (edited)

KNSO is niet hygroscopisch wanneer het volledig is gecured zover ik weet.

En de specifieke impuls van rcandy propellant is idd een flink stug groter dan die van BP (130s:80s)

Edited by azure
Posted

Voor zover ik weet is als je het samensmelt zeer hygroscopisch...
@ danny:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-fuel_rocket
Hier staat te lezen dat Rcandy een specifieke impuls heeft van 130 sec en daartegenover heeft een BP-raket slechts 80 sec.

Ik denk dat in de vuurwerkindustrie het gewoon voor de hand liggend is BP te nemen want dan hoeven ze geen rekening te houden met het luchtdicht bewaren. (en hebben ze er meteen een tail bij :D). Zo'n bedrijf zal ook wel meer maken dan raketjes alleen dus BP hebben ze waarschijnlijk al in hopen dus denk ik dat het goedkoper uitkomt BP te gebruiken, houtskool en zwavel zijn niet bepaald duur te noemen.

Posted

Als ik de Rcandy na het koken meteen in mijn buis druk en als het een beetje uitgehard is meteen de eindstop erin sla dan kan het toch niet eens meer water aantrekken? De venturie boor je er dan pas in als je wil gaan afsteken.

btw, Ik laat mijn Rcandy altijd heel lang op laag gas staan (wel blijven roeren natuurlijk) tot dat echt al het water eruit is en het zelfs al een beetje hard/korrelig word maar de restjes liggen al een week open en bloot in mijn kast maar nog steeds is het knoer hard en geen vocht te bekennen. (bedoelde je dat ook azure?)

Posted

Nee, hij bedoeld sorbitol als brandstof i.p.v. suiker, sorbitol is niet of nauwelijks hygroscopisch.
Volgens mij is het gewoon makkelijker voor een fabriek om een propellant te nemen die niet veeleisend is kwa core's en venturi's.
En de wetgeving zal nu ook niet echt zitten te wachten op een krachtigere propellant.

Posted

Ik had nog ff een vraagje tussendoor. Ik sta op het punt sterren te gaan rollen, alleen wegens ruimte en tijdgebrek wil ik meteen me colorchanges rollen, dus niet eerst me cores laten drogen, het gaat niet om C streamers. Het gaat onderandere om Phiko core met Ruby eroverheen, Dixon gold core met yankee purple eromheen. Ik vroeg me af of dat wel goed zal drogen. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Posted

Dat is niet aan te raden. Aangezien er vaak verschillen zijn in krimpen van verschillende compos bij drogen.
Is dus een goede kans dat je tweede laag scheurtjes krijgt of loslaat.
Maar niet geschoten altijd mis toch?

Posted

Oohja, daar had ik nog niet eens aan gedacht idd. Das wel vervelend ja. Nooit geschoten is altijd mis is zeker zo, maar zo net voor ud en nieuw kan ik het niet echt gebruiken. Als ik het dan zou proberen probeer ik dat wel ergens in het midden van het jaar als ik voor de rest toch geen haast heb :( .

Heeft er iemand wel ervaring met kleuren nog nat over elkaar heen rollen?

Posted

Ik weet wel dat je cores weer helemaal nat worden als de nieuwe laag erop zit, het vocht trekt er gewoon doorheen. Dus waarom zou je niet meteen door kunnen gaan?

Posted (edited)

Volgens mij zijn de commerciele motors in vuurpijlen een soort van resin/nitraat mengsels omdat deze buiten het feit dat ze geen vocht aantrekken ook erg goed bestand zijn tegen mechanische stress zoals de pijl laten vallen enzo.

Ik heb laatst nog een filmpje gepost van iets dergelijks (bakeliet propellant).

Edited by azure
Posted

Gewoon elke keer een beetje toevoegen todat je een kauwgomachtige substantie heb. Ik reken echt nooit in procenten, ik doe het altijd op gevoel.

Posted (edited)

Heej, ik ben lang niet online geweest maar nu beginnen de vuurwerk kriebels toch weer boven te komen!
Nouja, ik heb dus wat aluminium gekocht, en al wat flash enzo gemaakt.
Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als ik in de onderstaande compositie ijzer vervang door aluminium?

Fontein #6

Kalium nitraat 2
Houtskool 41
Zwavel 1
IJzer 1
Meal Powder 6

MvG,
Pyropowerz

Edited by PyroPowerZ
Posted

als je de ijzer vervangt door aluminium dan brandt hij net zo weinig dan wanneer je de compo laat wat het is...

Weet je zeker dat die compo goed ik ik kan me niet voorstellen dat die fontein gaat branden hij bestaat voor bijna 80% uit houtskool, de kaliumnitraat is misschien net genoeg om de zwavel deels te verbranden.

Ik denk persoonlijk niet dat die fontein kan branden (en zolang is het toch niet geleden dat ik pyro heb gedaan....).

Hanzzz

Posted

Hij staat wel op pyrowiki...
Ik denk zelf dat het meal er vooral voor zorgt dat hij blijft branden.
Ook denk ik dat ik wel even moet berekenen hoeveel aluminium ik er dan bij doe.
Ik heb zelf geen ijzer dus kan het niet zo goed testen.
Nouja ik maak eerst wel wat Houtskool wellicht kan ik dan 20 fijne houtskool gebruiken en 23 ruwe voor de vonken zeg maar?
Als deze compo nou een echte naam zou hebben dan kon ik een filmpje op zoeken...

Posted

Heren u kent allemaal de regels.
Het boeit me niet wie er om bronnen vraagt, dit levert een warning op.
Ook het geven hiervan mag dus niet.
Posts verwijdert en DNA een warning.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Nog een vraag,

Ik heb een 4mesh en 20mesh zeef om zo 2FA buskruit te kunnen zeven, dit heeft als doel omdat ik 2" en 3" shells de lucht in wil schieten.
Wat zouden jullie aanraden om als extra zeef er nog bij te kopen, of zou je dit niet doen (ze zijn tenslotte wel 10 euro per stuk).
Ik dacht om misschien de 20 mesh erbij te kopen, dan heb ik 2FA en 4FA grade.
Want op zich is 4FA ook geschikt om shells mee te liften...

En weet iemand wat de mesh is van een zeef die je koopt in een kook winkel of bij de blokker zo'n standaard zeef...?

En wat is het grote voordeel aan buskruit nog met grafiet te polijsten, het wordt beter bestand tegen vocht en minder gevoelig voor vonkjes maar wordt het er ook sneller door?

Edited by dna
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...