Jump to content
PyroForum.nl

Charcoal streamers, Tigerail, Chrysanthemums.


cojonesm

Recommended Posts

Hallo,

Iedereen kent het effect wel, een mooie gouden staart in de lucht, dat is tenminste het effect dat we willen als we deze stars maken.
Er is echter een 'speciale' techniek voor nodig om ook daadwerkelijk een goed effect van de star te krijgen, soort houtskool; aantal uur in de kogelmolen; hoeveelheid bevochtiging; verwerken van de sterren (Cutten, rollen en pumpen)

Ik zou graag proefondervindelijk gaan testen hoe je met airfloat bbq houtskool een mooie ster kan maken.

Mijn idee is als volgt:

- compositie waar ik mee ga testen, TT of chrysanthemum 8 hebben mijn voorkeur.

- tijd in de kogelmolen:

-1 uur
-2 uur
-3 uur
-4 uur


- bevochtiging: 75:25 water:spiritus

- verwerking: cutten en rollen hebben mijn voorkeur.

-Cutten vanwege het vele vocht je dan kan gebruiken. (zonder ricen / ricen met 10% vocht)
-Rollen vanwege een gekleurde core met daaromheen TT of chrysanthemum. (zonder ricen / ricen met 10% vocht )
Bevochtigen met een sprayer.



Zijn er nog dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden? Tips of aanmerkingen, ik hoor ze graag.

Edited by cojonesm
Link to comment

Je methode voor cutten hangt vooral af van je beschikbare tijd en materialen. Als je haast hebt gebruik je een loaf box en een rammer, anders kun je het rustig op een glazen plaat neerkleien en er blokjes van vrijwel gelijke grootte uit snijden met een mes of ander snijgereedschap. Die laatste methode gebruikt meer vocht dan wanneer je een loaf box gebruikt, dus geeft uiteraard ook een ander resultaat. Met de hoeveelheid vocht die je dan gebruikt verpest je 90% van al je glitters.

Link to comment

Ik heb zelf laatst ook zo'n soort testje gedaan en ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de CIA method gebruikt :lol:
Mijn eerste batch was zonder CIA en de tweede mét, waarbij ik bij de eerste niet of nauwelijks sparkles kreeg en
bij de tweede heel veel. BBQ houtskool voldeed prima en ik heb het voor dit doel alleen met een hamer fijngeslagen
en gezeefd om grove houtskoolkorrels te krijgen dus een langdurig effect.

Link to comment

Dan moet je het volgende keer 'ricen' voor je er sterren mee maakt. Dat houdt in dat je het bevochtigt met 10-15% water naar gewicht, granuleert en laat drogen. Dat gaat uiteraard het makkelijkst als er geen binder in de sas zit. Zelf los ik de binder op in water voordat ik er sterren mee maak. Uit ervaring weet ik dat je voor 100 gram tigertail dan 8 ml water moet gebruiken en daar 6 gram dextrine (zoetstof) in op moet lossen. Daarna pump ik ze met prima resultaat.

Link to comment

Heb ik soms wat gemist? Wat betekent "ricen"?
Over tigertail gesproken, ik had laatst die compo gemaakt van pyroguide en dat zo'n 8 uur in mijn Lortone(:lol:) gedaan maar als los poeder brandt het in kleine beetjes niet tot zeer slecht, of werkt het wel als ik er stars van maak?
Edit: Ik gebruikte wel BBQ kool.

Edited by sueno
Link to comment

Misschien een erg stomme vraag, maar weet je zeker dat je niets verkeerd gedaan hebt bij het mixen van de compositie?
Ik weet nog dat mijn eerste Tiger Tail - met KNO3 uit een viswinkel o.i.d. en nauwelijks airfloat BBQ houtskool om maar even een beeld te schetsen - na een uurtje in een belachelijk excuus voor een kogelmolen al brandde als een tierelier...

Overigens lijkt 8 uur in een Lortone me sowieso iets te veel van het goede voor TT. 75/25 Airfloat/Coarse C heeft mij in ieder geval altijd de mooiste resultaten gegeven, hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak - en hoe lang/dicht je een staart wil maken - is.

Edited by Pjee
Link to comment

Ja ik moet zeggen dat mijn TT, weliswaar droog gemixed, ook niet goed brande. Daarna heb ik KNO3/C/S 60/35/5 grove C gebruikt en CIA method toegepast. Op deze manier krijg ik mooie vonken die zeer lang nabranden.
Maar TT wil niet lekker branden, mischien te weinig oxidator.

Link to comment

Heeft het verschil in effect niet puur te maken met uitgekristalliseerde KNO3 in je houtskool? In dat geval kun je wellicht beter eerst je houtskool in kaliumnitraatoplossing weken, laten drogen, en vervolgens 'conventioneel' gebruiken. Lijkt me minder omslachtig, en veel minder werk, minder kosten, en minder stinkende alcoholdamp dan de CIA methode.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Ericz

Maybe een beetje een bump , alleen ik heb laatst nog wat tigertail geschoten , balsa , wilg , bbq en denneappel .
De gene die het allerlangste bleef hangen was denneappel C dat was echt abnormaal lang een 2 " bijna tot op de grond zo ziek lang !:D

Kun je hele vette rising comets mee maken , de houtskool dat van denneappels afkomt is ook heel hard en zit dicht op elkaar.

Mvg. Eric

Link to comment
  • 6 months later...

Sorry als dit het verkeerde topic is.
Vandaag mijn eerste (Willow) stars gemaakt. 35-45-12-8 kno3/S/C/dex
Vond het op een aantal filmpjes wel een leuk effect hebben dus heb ik deze maar gemaakt. Ik vind ze wel redelijk gelukt, maar of ze het echt goed gaan doen weet ik pas over een paar weekjes.. Het zijn er zo'n 60 met een ID van 1.3/1.4 cm en ze zijn ook zo'n 1.5 cm hoog.

Hier de foto's:




En van mijn meal :lol:

Edited by Sharkie
Link to comment

mooie sterren, alleen mischien wat te nat gepumpt, dan kan er vocht in het midden blijven zitten. Zijn wel lekker groot, maar wel goed voor een mooie stargun of starmine. Als risingtail voor shells zullen ze het ook goed doen, maar dat duurt nog wel ff bij jou denk :lol: .
Heb je ook een foto van je starpump?

Link to comment

Thanks. Sommige waren inderdaad wat te nat. Het idee was inderdaad een stargun, als enorme romeinse kaars zegmaar. :lol:
Shells duurt nog wel even ja. Ik denk dat ik volgend jaar maar eens langzaam ga beginnen met 2'' Shells.
Mijn starpump was gewoon een stukje van dat gele PVC en een stukje hout dat daar precies in paste. Werkte perfect.

Compo is trouwens 3 a 4 uur gemilled.

Edited by Sharkie
Link to comment

Maakt het weer dan uit als je ze binnen laat drogen?
En wat was de gemiddelde droogtijd ook al weer? Een paar weken toch? Dan weet ik wanneer ik ze ongeveer kan testen. Er op gaan staan om te testen of ze al hard zijn vind ik zo zonde. :lol:

Edited by Sharkie
Link to comment
  • 2 weeks later...

Hehe, zojuist mijn eerst sterren gerold. 300g C8. Eerst BBQ houtskool en zoetstof/maltodex in koffiemolen 1 gedaan, daarna zwavel en kno3 in koffiemolen 2. Toen een keer door de zeef gehaald en een tijdje gemengd. Vervolgens 1/ 1.5 uur de boel in mijn kom heen en weer geschud/gedraaid, steeds wat alc/water en compo toevoegen etc. Ik gebruikte mosterdzaad als cores, ging in het begin wel moeilijk (plakte allemaal aan elkaar, in het begin gebruik je al snel teveel water..) maar ging daarna wel lekker. Ze hebben ID van zo'n 4 tot 6mm. Vind ze aardig gelukt. Volgende week (dan zullen ze wel droog zijn) maar eens coaten met wat meal. Hieronder wat foto's.




Kan ik aardig mee vooruit deze oud en nieuw.:lol:

Edited by Sharkie
Link to comment
hm... mischien moet je wat meer oefenen want ik vind ze niet echt geweldig, ze zijn nagenoeg allemaal een andere groote. Je zou ze eigenlijk ff moeten sorteren. En volgens mij kun je ze ook wel primen als ze nog niet droog zijn, toch?



Hmm tja eerste keer ook he. In het begin gingen sommige van die mosterdzaadjes aan elkaar plakken waardoor die wat grotere stars zijn ontstaan en ik wist ook niet echt hoe nat ik ze steeds moest houden. Nog wat oefenen dus, maar ik vind het resultaat niet slecht. Als ze droog zijn sorteer ik ze wel. Misschien vandaag of morgen nog even primen. En ik rolde ze dus met de hand. Volgend jaar maak ik wel een starmill, dat draait dan toch wat constanter rond waardoor ze minder snel van grootte zullen verschillen. Edited by Sharkie
Link to comment
×
×
  • Create New...