Jump to content
PyroForum.nl

Constructie Peanut Shell


miech

Recommended Posts

Omdat ik toch al een zogenaamde peanut shell aan het maken was, besloot ik er ook meteen maar een paar foto's bij te maken. Een peanut shell is een dubbele break shell gemaakt met sferische shells. In mijn geval betreft het twee 2" shells, beide gevuld met een Chrysanthemum 8 ring, pulverone break en 0,5 gram magnalium flash.

Je begint met het construeren en pasten van twee bijna gewone shells, waarbij de ene shell een normale timing heeft en de andere een van ongeveer een seconde. De shell met de langste timing krijgt voor het vullen een gaatje in de bovenste hemi, waar later de vertraging van de tweede shell doorheen gaat. Tegen het eruit lekken van de inhoud is het een goed idee om er een klein stukje schilderstape overheen te plakken.
Bji het pasten van de onderste shell plak je geen pasting over het gaatje in de eerste shell. Dit gaat alleen maar in de weg zitten, en het draagt niet bij aan de kwaliteit van de shell als je het er later weer af moet slopen.
Merk op dat de lont uit de tweede shell geprimed is. Dit is aan te raden, omdat vanwege de afwijkende drukverdeling bij de break er een stevige burst in moet, waardoor een standaard stukje visco wel eens kan falen.
Laat na het pasten van de shells deze drogen. Knip dan uit een kartonnen kokertje een figuur lijkend op die op de derde foto. Dit wordt de verbinding tussen de shells.


Vouw nu de ingeknipte rand van het kartonnen kokertje naar buiten, en smeer de flapjes in met een goede sterke lijm. Ik zou houtlijm aanraden, en wheat paste absoluut niet.
Plak nu het kokertje op de shell met de lont. Het op deze shell plakken vermindert de kans op beschadiging van de prime op het lontje.
Steek nu het gaatje in de eerste shell open, zodat de lont van de tweede shell er straks makkelijk in kan. Let op dat je geen burst uit je shell laat vallen, dit kan een verstoord break patroon geven.


Plak nu de twee shells aan elkaar. Let op: het kartonnen kokertje zorgt voor de verbinding, niet de lont van de tweede shell. De lont van de tweede shell wordt niet aan de eerste shell vastgelijmd, want dit geeft een grote kans op falen!
Plak hierna een met wheat paste ingesmeerde strook licht kraftpapier over de verbinding. Deze zorgt voor een gasdichte aansluiting, waardoor de tweede shell niet voortijdig af gaat. Plak het er goed strak omheen, dat ziet er het netste uit.


Nu moet er nog een lift cupje of zakje onder geplakt. Gebruik iets meer lift dan je volgens berekening nodig hebt, vanwege de ballistische eigenschappen van de shell en om te voorkomen dat de tweede shell te laag breakt.

De hierboven gefotografeerde shell zal komende week ergens geschoten gaan worden. Het filmpje komt uiteraard ook voor publiek beschikbaar.

Link to comment

Ziet er mooi uit miech.

Wat je ook zou kunnen proberen is om met wat stevig papier in 1 keer om de bollen te rollen i.p.v. zo'n verbindingskokertjetje. Net als een Italiaanse multibreak cylinder.
Als je de "koker" iets langer maakt heb je ook meteen je liftcup.

Link to comment

Ziet er erg netjes uit miech. Vraagje; waarin wikkel jij je visco en hoe lijm je ze in ?
Ik wikkel gewoon een stukje visco in wat schilderstape, heel strak en netjes, en dit lijm ik dan in met houtlijm. Primen met meal en pulverone eroverheen strooien. Dit doe ik ook met 4'' shells en dat werkt ook.

Kan niet wachten op het filmpje :) .

Link to comment

Ik gebruik meestal met lijm ingesmeerd 70 grams kraftpapier, of als ik lui ben schilderstape. Dan prik ik met een mes een kruisje in de onderste hemi, en druk de vertraging er met een beetje kracht doorheen. Daarna doe ik er een rondje houtlijm op, en dan is het luchtdicht.

De lont is geprimed met 75/12/9/5 KClO4/Red Gum/Houtskool/Dextrine, en dat is in vochtige toestand door gedeeltelijk vermalen pulverone gehaald.

Link to comment

Hier dan het beloofde filmpje:


De tweede shell ging niet af, maar hij bleef er wel aan zitten bij de lift. Dit was af te leiden aan de grote spiraalvormige baan van de shell, wat niet zichtbaar is op het filmpje. Het probleem is waarschijnlijk geweest dat de lont van de tweede shell niet volledig in de eerste stak doordat het tussenstuk net iets te dik was, dus volgende keer doe ik dat beter.

De break was wel mooi, dus dat maakt me een tevreden mens.

Link to comment
×
×
  • Create New...