Jump to content
PyroForum.nl

Quickmatch maken zonder Blackmatch TUTORIAL


DKill_

Recommended Posts

Voor diegenen onder ons (waaronder ik) die (nog) geen blackmatch hebben, maar toch quickmatch willen maken, heb ik deze tutorial in elkaar gezet.
Het is erg simpel, en eigenlijk fool proof, dus kan elke beginner die meal of pulverone heeft het maken. Als je dit eenmaal een beetje onder de knie hebt, kan je binnen 2 minuten je quickmatch af hebben vanaf het begin tot eind.


Wat heb je nodig?

* Snijplank, rolsnijder of een schaar.
* Stevig kraftpapier, ik gebruik zelf kraftpapieren tassen van de hoogvliet.
* Houtlijm of wheatpaste.
* Pulverone of meal
* Een stukje Visco.
* Schilderstape of iets dergelijks.


Snij een strook kraft van ongeveer 4-5 centimeter breed, de lengte mag je zelf bepalen.


Vouw ongeveer een derde van de strook om.


Vouw nu de andere kant over de 1e vouw heen.


Nu krijg je zoiets als dit: een langwerpig bakje.


http://pyroforum.nl/uploads/post-2670-1234532073.jpgLeg in het midden een lijntje houtlijm of wheatpaste, en smeer deze uit zodat vrijwel de gehele bodem gelijkmatig is bedekt.



Strooi nu gelijkmatig wat pulverone of meal over de lijm heen. Strooi niet te veel, want dat is helemaal niet nodig, en kan het ervoor zorgen dat je quickfuse gaat knallen. Als dit gebeurt is het geen ramp, want de steekvlam komt toch wel aan de andere kant eruit.


Vouw nu weer je 1e vouw om, en leg hier een lijntje lijm op, en smeer deze uit net zoals je het net hebt gedaan. Let goed op dat ook de randjes van de 1e vouw goed zijn bedekt met lijm. Plak nu de 2e vouw er goed op. Voor het mooiste resultaat leg je nog een heel klein lijntje lijm op de naad en smeer deze goed uit.



Knijp nu voorzichtig overal in het midden zodat de 2 kanten van elkaar af komen, nu krijg je een pijpje. Zo kunnen beide kanten aan de binnenkant later ook niet vastplakken wanneer de lijm droog is, het is namelijk essentieel dat het een pijpje is.



Pak nu het pijpje horizontaal beet, en houd beide open kanten met je vingers dicht. Schud een paar keer heen en weer zodat de overige pulverone of meal nog de kans krijgt om te plakken.
Giet hierna de rest wat niet gaat plakken eruit, dit kan je later weer hergebruiken.



Plak nu met een stukje schilderstape of iets dergelijks een stuk visco aan een kant van de quickmatch, even laten drogen voor een uurtje zodat de koker de kans krijgt om iets harder te worden, en je quickmatch is klaar voor gebruik :lol:

Edited by DKill_
Link to comment

Mooie tutorial! :lol:

Toch denk ik dat goede blackmatch beter is. In een uurtje kun je bijna 100 meter wel rollen, en alles wat je nodig hebt is wat katoengaren en meal slurrie. Als je dit eenmaal droog hebt is het een kwestie van papiertje eromheen en klaar. Je hoeft je hierbij geen zorgen te maken om gelijke verdeling of eventuele verzakking of ophoping van je pulverone. Per saldo ben je dan net zo snel klaar, aangezien het eigenlijke vouwen een fluitje van een cent is.

Link to comment

Ik heb ook niet gezegd dat het een betere manier is, het is enkel een alternatief voor mensen zoals ik die nog geen blackmatch hebben.
Voordeeltje van deze manier quickmatch maken is dat wanneer je geen blackmatch meer hebt je in ieder geval nog gewoon quickmatch kan maken.

Verder blijft blackmatched quickmatch natuurlijk gewoon superieur en gemakkelijker in grote hoeveelheden te maken in 1 keer.

Link to comment
Ik heb ook niet gezegd dat het een betere manier is, het is enkel een alternatief voor mensen zoals ik die nog geen blackmatch hebben.


Als je op deze manier quickmatch kunt maken kun je ook vast wel een goede BM maken.

Ik heb al eens op een dergelijke manier quickmatch gemaakt, maar ik vindt de schietlont op basis van de blackmatch gewoon een stuk handiger. Nooit problemen met het lekken van meal ofzo als er er een gaatje in komt.
Link to comment
  • 2 weeks later...
×
×
  • Create New...