Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Chloraten en perchloraten met zwavel zijn instabiel, bij nitraten valt dit nog wel mee maar toch voorzichtig blijven.

De compo die ik voorstelde geeft een redelijke knal maar niet echt een zware flits.


En die aluminium folie die je gebruikt zal echt niet goed werken.
Ik heb het eens geprobeerd met 250 mesh flakes en ik kreeg een felle thermiet-achtige reactie in plaats van flash.

Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dark hero,

ik weet dat dit een beetje off topic is, maar wat stel jij dan voor voor Al-poeder?
Koop je het of maak je het of haal je het ergens uit? ( Als je het koopt ik vraag niet achter bronnen) voor een goede flashcompositie.
En met welke compositie zou je dan een felle flits krijgen?

MVG

Stijn

Link to comment

Je kan het uit zilververf halen. verdunnen met terpatine en wachten tot het aluminium op de bodem ligt. Maar voor flash zal het niet werken. Waarschijnlijk krijg je een lang heel fel licht. Je zal echt ergens aluminiumpoeder vandaan zien te halen. Maar als je dat al niet eens kan regelen. Zou ik niet met flash beginnen als ik jou was.

Link to comment
ik weet dat dit een beetje off topic is, maar wat stel jij dan voor voor Al-poeder?


Zoals je al zegt je hebt AL poeder nodig dus geen fijn gegrinde alu-folie.
Je kan beginnen met zelf een blok alu fijn te gaan vijlen en dat dan in de kogelmolen doen met chromen of stalen media (kogellagers).
Maar ik raad je aan een German Dark leverancier te gaan zoeken via google.
Link to comment
KClO4 wordt op vele plaatsen verkocht, vraag maar eens aan je bronnen voor Al poeders, die zouden ook KClO4 moeten hebben. en dit wordt gigantisch wel veel in pyro techniek gebruikt.


Probleem bij mij is dat ik niet weet waar ik moet zoeken. De chemicalien die ik in bezit heb, heb ik gekocht via het internet uit het buitenland, Engeland. Ik heb alleen in Nederland KNO3 en zwavel kunnen krijgen bij een soort van tuin bedrijf maar die is nu falliet :lol:

Ik heb trouwens mijn KMnO4 binnen en het eerste wat ik deed was een beetje glycerine erop gooien, was wel erg gaaf maar het stinkt net zo erg als een KNO3 suiker rookbom. Ik ga zo denk ik proberen om er wat kleine beetjes flashpowder van te maken heel voorzichtig, mengen op papier gewoon heen en weer rollen dat lijkt me voorzichtig genoeg. En ik zal eens beginnen met mijn 400 mesh Al ipv mijn GD. Als ik een aantal goede resultaten heb ben ik van plan, als het morgen niet regent, buiten de gevoeligheid van deze stof uit te testen. Bijvoorbeeld met een touw en een hamer op afstand op zeg maar <0,1 gram slaan. Ik ben wel erg benieuwd!
Link to comment

Tsjah... Beschouw het als een zegen dat je sommige dingen niet kan krijgen, over een paar jaar begrijp je waarom.

Het voornaamste probleem met KMnO4 flashes is dat zwavel aan de lucht oxideert tot zwaveldioxide. Vervolgens reageert dat weer met vocht uit de lucht tot zwaveligzuur. Aangezien kaliumpermanganaat een verdomd sterke oxidator is in een zuur milieu, wordt dan de zwavel behoorlijk geoxideerd en kan zelfs ontvlammen. Overigens is aluminium met kaliumpermanganaat ook niet stabiel, maar dat is een wat langer verhaal :lol: .

Link to comment
  • 2 weeks later...

...probeer google eens!

Het is algemeen bekent dat composities met kaliumpermanganaat instabiel zijn en dat kaliumpermanganaat hierdoor bijna nooit wordt gebruikt in de pyrotechniek.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb me sufgezocht naar een simpele en heldere uitleg over de 'veiligheid' of verschil in 'veiligheid' van de volgende drie flash varianten.
Mijn vraag is, wat zijn de problemen/gevaren die je kunt verwachten bij het bereiden van en gebruiken (lees in een shell/koker doen) van deze composities.
Ik hoef niet te weten of je het kunt ball millen, kunt rammen of dat je bij de KClO3 zwavel kan doen (nee, nee en nog eens nee).

1: KNO3/S/Al (5/3/2)
2: KClO3/Al (7/3)
3: KClO4/Al (7/3)

Gevaren die ik zie maar die mij niet helemaal duidelijk zijn
a: Statische elektriciteit (bij regenachtig weer in een niet centraal verwarmd huis) een gevaar?
b: Frictie, zeg je schraapt met een papieren lepel de laatste restjes van je papieren diaper af?
c: Slag of stoot, je laat je koker met flash uit je handen vallen?
d: Mijn lont bestaat uit met nitrocelluslose gecoate blackmatch, daar zit dus zwavel in. Als ik deze nu in de KClO3 flash prik zijn er dan snel problemen te verwachten (volgens mij doet iedereen dat namelijk)?

Samengevat: als je 'verantwoord' flash maakt, hoe groot is de kans dan dat dit in je handen afgaat?

Graag geen dooddoeners (zoals flash is altijd gevaarlijk) als antwoord, daar heeft denk ik niemand iets aan (en ik dus ook niet)

Edited by pdfbq
Link to comment

1: KNO3/S/Al (5/3/2)
Zit zwavel in en zal dus bij een lagere temp. ontbranden. Voor de rest best veilig

KClO3/Al (7/3)
Gevoeliger als KClO4 voor Statische elektriciteit Kwa frictie en slag iets minder gevoelig als KClO4


KClO4/Al (7/3)
Is gevoeliger voor slag als KClO3, maar in het geheel een betere keus.



Statische elektriciteit is denk ik wel het grootste probleem wat je tegen kan komen. Koop daarom een ESD mat met polsbandje
Het zwavel uit lont in je KClO3 zou geen probleem moeten zijn.
Vogende stukje komt uit: Fireworks_the_Art_Science_and_Technique_by_Takeo_Shimizu

Edited by Warez
Link to comment

Ik zal we van nuanceren houden :) .

KNO3/S/Al (5/3/2)
Zit zwavel in en zal dus bij een lagere temp. ontbranden. Voor de rest best veilig
Deze compositie heeft wel twee incompabiliteiten gecombineerd. Zowel zwavel/aluminium als nitraat/aluminium zijn in principe niet stabiel, al is met deze compositie de kans dat het mis gaat zeer gering. In tegenstelling tot wat sommigen zeggen heeft boorzuur toevoegen geen tot weinig zin om dit te proberen te voorkomen. Deze compositie heeft dan wel de grootste optater nodig om uberhaupt te ontsteken, en dat maakt het weer een redelijk veilige compositie.

KClO3/Al (7/3)
Gevoeliger als KClO4 voor Statische elektriciteit. Kwa frictie en slag iets minder gevoelig als KClO4
Gevoeligheid voor statische elektriciteit hangt voor 99,9% samen met de gebruikte soort aluminium en het al dan niet aanwezig zijn van zwavel (wat enorm statisch kan zijn). De gebruikte oxidator is hierbij niet heel interessant, al zal een instabiele oxidator ongelukken bevorderen.
Overigens is aluminium niet stabiel met chloraten, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet uit m'n hoofd.

KClO4/Al (7/3)
Is gevoeliger voor slag als KClO3, maar in het geheel een betere keus.
Dit is in mijn ogen een mooi flitspoeder voor algemene toepassingen. Deze is de enige uit dit rijtje die volledig stabiel is, maar dat is uiteraard absoluut geen reden om er mee te gaan 'spelen'.

Verder zou ik juist rond deze tijd van het jaar de pot met german dark laten staan, want de luchtvochtigheid is nu zeer tot extreem laag. Met name op de slaapkamers waar veel van ons schijnen te werken geldt dat, omdat daar doorgaans de verwarming aan staat. Een beter alternatief zou magnalium zijn, maar dat heeft weer zijn hele eigen rij aan gevaren.
Link to comment

Op veel plaatsen in de vuurwerkmakerij is KClO3 nu verboden omdat juist daarmee zo veel ongelukken gebeurde. KClO4 heeft een hogere activeringsenergie nodig dan KClO3. KClO3 levert vooral instabiele mixen met zuur (resten).
Een zeer berucht KClO3 mengsel is de armstrongsmix , zo gevoelig dat het in droge toestand totaal onbruikbaar is .

-Overigens dacht ik altijd dat een KClO4 /aluminium mengsel minder gevoelig was voor slag dan dezelfde mix met KClO3, maar dat zal ongetwijfelt niet kloppen

-Over het algemeen hangt de gevoeligheid van deze mixen in hoge mate af van de fijnheid en menging van de ingrediënten. zodra aluminium poeder grover is dan 20 micron wordt het onsteken al lastig ,maar stabiel is het dan zeker!


-KClO3 ontleedt bij een lagere temperatuur dan KClO4 en dat maakt de KClO3 mengsels over het algemeen een stuk gevoeliger, daarover kan geen misverstand bestaan lijkt mij

Link to comment
Gevoeligheid voor statische elektriciteit hangt voor 99,9% samen met de gebruikte soort aluminium en het al dan niet aanwezig zijn van zwavel (wat enorm statisch kan zijn). De gebruikte oxidator is hierbij niet heel interessant, al zal een instabiele oxidator ongelukken bevorderen.


KClO3 is minder hygroscopisch als KClO4 ! gezien de oplosbaarheid van beide zou je het juist andersom verwachten . KClO3 mixen zijn dus snel kurkdroog en zullen daardoor eerder statisch geladen worden.


Ongelukje met 10 TON KClO3 , de ramen weren 2 kilometer verderop nog uit de huizen geblazen !

Tailand Edited by Atmosphere1
Link to comment

Zou je wel kunnen zeggen dat als je KlCO3 niet opslaat of bewaard dat het dan net zo 'veilig/onveilig' is als KlCO4 of is dat niet wat met stabiel bedoeld wordt?

Verder kan ik deze KClO4 vinden:
99.8% puur met niet meer dan 0.02% chloraat vervuiling.
De verkoper vind het mooi spul en ik vind het mooi dat ie er eerlijk over is maar er zit dus nog steeds chloraat in, of gebruiken jullie dit allemaal want zuiverder bestaat niet?
Dit vanwege het probleem met zwavel.

Link to comment
Verder kan ik deze KClO4 vinden:
99.8% puur met niet meer dan 0.02% chloraat vervuiling.


een zuiverheid van 100% aantonen is duur. Vandaar dat vaak voor een garantie van 95-98% word gekozen, hoewel deze stoffen vaak gewoon volledig zuiver zijn. Om die 0,02% chloraat hoef je je echt niet druk te maken:)
Link to comment
Zou je wel kunnen zeggen dat als je KlCO3 niet opslaat of bewaard dat het dan net zo 'veilig/onveilig' is als KlCO4 of is dat niet wat met stabiel bedoeld wordt?


Stabiliteit is vooral relevant bij de verwerking van deze stoffen. Naar mijn mening kan er geen twijfel bestaan over welke van de twee veiliger is onder nagenoeg alle denkbare omstandigheden.

Overigens geeft KCO4 ook nog eens meer zuurstof bij ontleding , een fellere ontbranding van metaal poeders dus ook
German dark of soortgelijke Al poeders zeer intensief gemengt(veel werk!) met KClO4 geeft een idioot snelle flash compositie. zal daar es een filmje van plaatsen

Verder kan ik deze KClO4 vinden:
99.8% puur met niet meer dan 0.02% chloraat vervuiling.
De verkoper vind het mooi spul en ik vind het mooi dat ie er eerlijk over is maar er zit dus nog steeds chloraat in, of gebruiken jullie dit allemaal want zuiverder bestaat niet?
Dit vanwege het probleem met zwavel.


Prima spul , en zuiver genoeg
Link to comment
German dark of soortgelijke Al poeders zeer intensief gemengt(veel werk!) met KClO4 geeft een idioot snelle flash compositie. zal daar es een filmje van plaatsen


Doe je dit door gewoon superlang te diaperen? Heeft dit echt nut?

Als dat het geval is, is het misschien een idee om flash in een potje te doen en die op je kogelmolen te laten rollen.
Link to comment

Hey,

Waar haal jij Al voor MgAl te maken want ik dacht dat je dat nodig had voor flash, en waar heb je KNO3 gekocht want bij boerenbond kon ik niet vinden. en waar heb je zwavel vandaan? :)

En, wat is jou star compositie en waar haal je die?

ey allemaal!


Ik krijg vandaag waarschijnlijk wee het één en ander binnen waaronder KNO3, zwavel en aluminium (400 mesh).

Hiermee wil ik de volgende flash compositie maken:

KNO3/S/Al

5/3/2


Heeft iemand ervaring met deze compositie, ik wil deze namelijk als salute afschieten met een mortier.

Greetz Lennard



Hey,

Waar haal jij Al voor MgAl te maken want ik dacht dat je dat nodig had voor flash, en waar heb je KNO3 gekocht want bij boerenbond kon ik niet vinden. en waar heb je zwavel vandaan? :)

En, wat is jou star compositie en waar haal je die?
Link to comment

×
×
  • Create New...