Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@VanHout: Inderdaad prachtige foto!!

@Azure: Volgens mij is jou flash ook nog goedkoper dan 7:3 flash.
Als het inderdaad zo mooi is als je schrijft vind ik het wel een eigen topic waard.
Zelf maak ik nooit meer dan zo'n 5 gram flash uit veiligheids overweging maar dan moet ik dus, als ik wat meerdere shells maak steeds opnieuw flash maken.
Nog een mooi voordeel.. kun je 'in geval van nood' mooi verklaren waar jou PE eigenlijk voor bedoeld is :D :D

Link to comment

Gisteren 4 verschillende mixjes geprobeerd, elk 10 gram.

Mix 1 40/25/35 KCLO4/S/GD (2micron, flake)
Mix 2 40/25/35 KCLO4/S/AL (3 micron, spherical)
Mix 3 70/30 KCLO4/GD (2micron, flake)
Mix 4 70/30 KCLO4/AL (3 micron, spherical)


Zelfde tubes gebruikt, en het resultaat verraste me toch wel een beetje.
Mix 2 knalde beduidend harder dan de GD variant mix 1.
Ook hoorde ik weinig verschil met de laatste 2.

Daar komt ook nog bij dat mix 2 een redelijke krater achterliet.

Allen met dezelfde methode (diaperen? spelling) gemixt, en licht in de koker 'geperst' (uiteraard niet geperst, eerder licht gecomprimeerd :D)
Ook ben ik ervan bewust dat de eerste 2 mixes erg veel S bevatten, maar ik zag dit recept hier ergens staan,
en aangezien ik niet erg veel met samenstellingen geexperimenteerd heb, leek mij het wel interessant.

Ik heb de knallers op video staan, maar een iritante aanhoudende wind zorgde voor het nodige geruis.

Ik heb betonnen eindstoppen gebruikt, NoMix sneldrogend beton van Beamix.
De flash in papieren cylinders gedaan, om contact met het natte beton te vermijden.

Heeft iemand nog andere mixjes die hij/zij graag getest will zien?
Of misschien nog tips/trucs om met zo weinig mogelijk flash, een zo best mogelijk resultaat te krijgen?

PS: Ik gebruik 32mm OD spiraal gerolde kartonnen rollen, waar inpakfolie om heeft gezeten.
Ongeveer 3-4mm dik. Part-time baantje bij de Gamma heeft meer voordelen dan alleen de 20% personeelskorting :D

Edited by VanHout
Link to comment

Als je wilt weten waarom ik voor meer dan 10 gram de 2/1 KCLO4/GD verhouding adviseerde moet je eens 2 keer 30 gram testen op dezelfde afstand om het verschil goed te horen.
De eerste 64/23/13 KCLO4/GD/S of 7/3 KCLO4/GD.
De tweede 2/1 KCLO4/GD. Alletwee even lang diaperen.
Laat me weten hoe het ging...

Oh en mix 2 ging denk ik harder dan mix 1 omdat minder fijne/reactieve AL beter werkt icm. zwavel. Verder is 40% oxidator erg weinig voor flash...

Link to comment
Als je wilt weten waarom ik voor meer dan 10 gram de 2/1 KCLO4/GD verhouding adviseerde moet je eens 2 keer 30 gram testen op dezelfde afstand om het verschil goed te horen.
De eerste 64/23/13 KCLO4/GD/S of 7/3 KCLO4/GD.
De tweede 2/1 KCLO4/GD. Alletwee even lang diaperen.
Laat me weten hoe het ging...

Zit er zoveel verschil in 70/30-66/33?
Oh en mix 2 ging denk ik harder dan mix 1 omdat minder fijne/reactieve AL beter werkt icm. zwavel. Verder is 40% oxidator erg weinig voor flash...

Inderdaad erg weinig, maar volgens 1 van de members hier was het wel een aardige mix.
Vandaar dat ik het geprobeerd heb.
Link to comment
Dus jij raadt een (voor zo ver ik kan zien) onervaren persoon aan om meteen 60 gram flash te gaan maken? Doe maar niet :D .



Ik heb inderdaad niet veel ervaring met flash, maar ik ga zeker wel zorgvuldig te werk.
Voorlopig liever onder de 15 gram, deze dubbele 30 grams test is misschien iets voor de nabije toekomst :D

En daarbij moet ik eigenlijk ook nog zeggen dat naarmate ik me meer verdiep in dit forum, mijn interesse voor flash steeds meer afneemt.
Je eigen shells maken is toch wel het toppunt, zeker iets wat ik nog een keer wil doen. Edited by VanHout
Link to comment
FF terug van het topic af naar die foto, wat is de verklaring voor dit fenomeen? Ik heb het al tientalle keren waargenomen op mijn video's...


Deze lading stond rechtop, betonnen stop bovenin.
Is dit ook het geval bij ladingen die liggend worden afgestoken?

Aan de vorm te zien lijkt het wel op een effect vanuit de bovenkant van de tube.
Ik gis hier maar wat, maar zou dit het resultaat kunnen zijn van verpulverd beton (van de stop)
wat ontbrand? In combinatie met overgebleven flashresten die niet bij de oorspronkelijke detonatie zijn ontbrand? Edited by VanHout
Link to comment

Nee, want ik heb het al bij verschillende soorten explosies en verschillende testopstellingen gezien.

Soms hangt deze paarse wolk zelfs enkele meter boven de explosie, ik dacht dat het mijn cam was maar ik heb het al gezien op verschillende camera's!

Het is iets dat eigenlijk net voor de blast komt, mss een reflectie of iets dergelijke. Ik hoorde ooit iets van plasma, maar...

Edited by danny db
Link to comment
Ik denk eerder een reflectie tegen de bovenrand van de cameralens of weerkaatsing in het lenzenstelsel zelf.
Houd eens een aansteker bij een straatklinker :D


Houd eens een aansteker bij een massief blok hout, daarna bij fijn verdeeld zaagsel.
Is niet bepaald te vergelijken.
En aangezien de stop wel helemaal aan flarden word geknalt, zou het dacht ik dus verhitte stofdeeltjes kunnen zijn.
Ik zal er wel naast zitten, maar goed.
Link to comment

@VanHout:Ja, ik vind dat er veel verschil in zit tussen 7/3 en 2/1.
2/1 klinkt lekker vol en laag, veel mooier IMO. :P

@Miech:Wat is dan het verschil tussen 10 en 30 gram als het in je handen afgaat? :D 4 gram goede flash maakt altijd DDT dus dan zou je daar onder moeten blijven. Ik begrijp wel wat je bedoelt maar begrijp je ook wat ik bedoel? :D

Edited by OXYGEN
Link to comment

Met 10 gram flash in je handen ben je behoorlijk stuk, met 30 gram in je handen begin je behoorlijk richting dood te gaan. De 'grap' is dat flash een behoorlijk lage brisantie heeft, maar heel veel lucht verplaatst, en dat laatste kan je lichaam niet bepaald goed tegen. Overigens durf ik te betwijfelen of flash daadwerkelijk detoneert in hoeveelheden van enkele grammen. De vorm van de druktransitie klopt wel min of meer, maar de snelheid en piekdruk missen. Verder heb ik er nooit wetenschappelijk bewijs van gezien dat het als een detonatie beschouwd mag worden, dus ga ik er vooralsnog vanuit dat het deflagreert (maar dan wel heel snel).

Waar mijn vorige post vooral op neerkomt, is dat ik het onverstandig vind om mensen aan te raden grote hoeveelheden gevaarlijke en gevoelige compositie te laten maken. Uiteraard begrijp ik dat ik niet verder kan kijken dan m'n scherm, en dat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van degene die de zooi maakt. Ik zou alleen niet graag in de schoenen staan van iemand die een ander heeft aangeraden iets te doen wat grandioos fout ging.

Link to comment
@VanHout:Ja, ik vind dat er veel verschil in zit tussen 7/3 en 2/1.
2/1 klinkt lekker vol en laag, veel mooier IMO. :D

3.33% minder oxidator en 3.33% meer AL (van het totaal gewicht).
Zoveel verschil bij een kleine verandering van samenstelling?
Zal het hoe dan ook nog even testen.
Link to comment

2/1 verhouding is idd lager van toon. Vind die zelf ook het mooist. En betonne eindstoppen is echt vragen om ziekenhuisbezoekjes op de ogen afdeling.
bij 10 gram is hand stuk of weg... bij 30 gram ben echt goed zuur! Ik had al een wond op mijn buik met een gram of 8 en daar zat al 15 cm tussen.

Link to comment

@Miech:Met DDT bedoelde ik eigenlijk dat het knalt zonder opsluiting maar dan hoeft het ook niet perse een detonatie te zijn daar heb je wel gelijk in.

En als het misgaat is dat IMO zijn eigen verantwoordelijkheid...tot op zekere hoogte, ik bedoel ik adviseer hem toch geen KCLO3/AL/S flash. :D
Als ikzelf niet alles goed had uitgezocht voor ik ergens aan begon had ik nu misschien mijn vingers of erger verloren daar kan ik een medeforumlid toch nooit op aankijken.

Link to comment

×
×
  • Create New...