Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

Heb twee dagen geleden een kilo Al poeder (250 mesh) binnen gekregen, en wil nu Flash #6 proberen:

Magnesium or Aluminum.............................1
Barium sulfate....................................1

Klinkt simpel, en zou volgens de compositielijst goede resultaten moeten geven.
Heeft iemand ervaring met Flash mengsels op basis van sulfaten?

Edit: Ik betwijfel of het aluminium niet te grof is voor deze compositie, aangezien het mengsel me vrij ongevoelig lijkt door afwezigheid van chloraat-, perchloraat- of zelfs nitraat-ionen. Ik kan er helemaal naast zitten hoor.


Bariumsulfaat is een "high temperature oxidizer" , en dus relatief ongevoelig zeker met Aluminiumpoeder dat niet superfijn is . Dan krijg je het gewoon bijna niet aan het branden.
Link to comment
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flash powders, specifically chlorate/perchlorate ones, are unique in that they produce no gas products (all solid products), which means that they are not explosives by scientific definition.


Dit komt van wikipedia :( .
Ik dacht dat het grootste gebruik van flash toch echt in knallers zat... Kan iemand dit mij uitleggen?

grtz
Link to comment

Het eindproduct van flash powder na de verbranding bevat geen gassen . echter tijdens de verbranding worden de ingrediënten wel tijdelijk gasvormig. Wanneer je zuivere KClO3 verhit zal het op den duur gaan ontleden in onder andere het gas zuurstof . Dit gebeurd ook bij de verbranding van flashpowder.

De lucht in een huls dient ook om het vlamfront sneller te verspreiden zodat de rest van het flash powder zo snel mogelijk wordt ontstoken . Bij buskruit is dit nog veel belangrijker ,voor een goede knal moet het bestaan uit brokjes waar lucht langs kan.

Link to comment

Een woord: Flashbag.

Dit zijn papieren zakjes, waarin je het flash stopt, die je vervolgens in de huls laat zakken. Hierdoor zit je flash extreem los in je huls met veel lucht erom heen, zonder dat je het los in de huls hoeft te proppen. Bij flash, en iets minder bij whiste, gaan prestaties echt achteruit bij hoge dichtheid. Het zogenaamde ''deadpressen''. Ik laat meestal 405 van mn huls gewoon leeg. Dit knalt net zo hard als diezelfde huls compleet volgepropt.

Link to comment
  • 6 months later...

Ik heb vandaag een paar grote batches gemaakt van KClO4/Al flash in een 70:30 verhouding. De ene batch was 7 gram, de andere was 10gram. Ik had ze gewoon gediapeerd in een gevouwen papier gestoken (met een lontje uiteraard) en aangestoken. Het was de eerste keer dat ik met zo'n grote hoeveelheden werkte en ik moet zeggen dat ik versteld stond van het effect. Ik weet dat hierbij zwavel doen weinig zin heeft, en ik ben dat zeker ook niet van plan maar ik zou wel eens willen weten hoeveel invloed zwavel nog kan hebben op deze flash.

Morgen ga ik proberen om een kleine batch van MgAl:KClO4 te maken, maar het probleem is dat ik hiervoor geen geschikte verhouding heb. Voor mocht het beter zijn in deze compositie, dan heb ik ook nog altijd KClO3 liggen. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen (mijn MgAl is 270mesh)

Ik heb ook nog de bijkomende vraag of barium(per)chloraat in een flashcompositie met German Dark (5413 H Super) hetzelfde effect heeft als Ba(NO3)2 in een Ba(NO3)2 compositie.

Ik heb er geen foto's van gemaakt, maar wel een filmpje dat hopelijk één van de dagen komt.

Link to comment

Bariumchloraat en -perchloraat zijn te instabiel, en dus te gevaarlijk om in flash te gebruiken. Zulke flash moet je alleen maken als je graag door het leven wilt met minder dan 10 vingers.

Ten tweede, waarom maak je meteen 17 gram flash met relatief weinig ervaring op het gebied van zulke gevoelige composities? IMO is dat niet verantwoord. Het geeft mij een beetje het idee dat je een goede nauwkeurige weegschaal moet gaan kopen, omdat je huidige te onnauwkeurig is (PM me voor een goed adresje).

Om de verhouding voor magnalium flash te bepalen moet je eerst de reactievergelijking opstellen. Kaliumperchloraat staat vier zuurstofatomen af, magnesium reageert met een zuurstof, en aluminium met anderhalf. Totaal wordt er per MgAl dus 2,5 zuurstof weggereageerd. Per mol MgAl is dus 4/2,5=1,6 mol kaliumperchloraat nodig. Daaruit volgt de volgende reactievergelijking:

8MgAl + 5KClO4 --> 8MgO + 4Al2O3 + 5KCl

Om de gewichtsverhoudingen te weten te komen, moet je nu de molmassa's opzoeken. Die zijn als volgt:
Mg: 24,305g/mol
Al: 26,9815g/mol
KClO4: 39,0983 + 35,453 + 4(15,9994) = 63,9976

De massaverhouding wordt dan als volgt:
MgAl: 8 * (24,305 + 26,9815) = 410,292
KClO4: 5 * 63,9976 = 319,988
410 / 320 = 1.2812
De uiteindelijke verhouding wordt dus 10 delen kaliumperchloraat op 13 delen magnalium. Nu heb je een neutrale zuurstofbalans (OB), als je hiervan afwijkt kan de flash sneller of langzamer worden. Een licht negatieve OB zou voor meer brisantie moeten zorgen, een licht verhoogde voor een iets snellere verbranding.

Overigens is magnaliumflash vrij gevaarlijk, omdat magnalium hard is en vrij makkelijk vonkt door onderling contact.

Tot slot het toevoegen van zwavel: met een chloraatflash zorgt dit voor een extreem frictiegevoelige flash, met perchloraat en permanganaat verlaagt het het ontbrandingspunt, wat een snellere verbranding oplevert. Als vuistregel kun je hanteren dat kleine devices beter werken met zwavel, en grotere zonder.
Er zijn trouwens ook torrents te vinden met daarin een boek over flash, de eigenschappen daarvan en verschillende composities en toepassingen. Ik dacht dat ik hem nog had, maar dat was niet zo helaas. Anders had ik hem hier geüpload.

Link to comment

Dat van de barium(per)chloraat was een vraag. Ik ga sowieso eerst beginnen met bariumnitraat en ben eigenlijk ook niet echt meer van plan om barium(per)chloraat te gaan gebruiken.

Denk echt niet dat ik die 7 en 10 gram in één keer heb gemaakt, ik heb elke keer batches van 3gram gediapeerd vervolgens deze bij mekaar gegoten en dan ontstoken. Denk echt niet dat ik batches van 10gram ga liggen maken door alles in één keer te diaperen, ik heb mijn vingers echt nog wel nodig hoor. En die grote batches was eigenlijk louter als experiment en ga mij de volgende keer dus ook zeker beperken.

Voorts weet ik echt wel dat KClO3 en S alles behalve samengaan. Ik zal dan ook nooit of te nimmer deze twee met mekaar gaan liggen mengen ofzo. Juist hetzelfde voor KMnO4, zelfs KClO4 lijkt mij hiervoor veels te link.

Link to comment

Zwavel bij kaliumperchloraat of -permanganaat is zwavel niet zo'n groot probleem hoor. Het verlaagt de ontbrandingsteperatuur, en je zult het absoluut droog moeten opslaan, maar de frictiegevoelighed neemt niet extreem veel toe zoals bij kaliumchloraat. Zwavelhoudende flash is ideaal bij kleine hulzen, omdat je dan een voldoende snelle verbranding krijgt voor een goede knal. Er bestaat trouwens zelfs een star primer bestaande uit kaliumpermanganaat en zwavel. (zie compositiedatabase op members.pyroforum.nl/gamekeeper)

Link to comment

Ik heb net even een nieuwe flash geprobeerd.

Flash #6

Can be ignited by a fairly low temperature flame, and produces a greenish flash when magnesium is used. Burns very fast, and produces a loud report even in an open container.


Magnesium or Aluminum.............................1
Barium sulfate....................................1

Brand lekker aggressief met magnesium inderdaad een groene vlam, maar maakt bij mij geen Whoooeep geluid als ik het gewoon op een papiertje leg. Mijn magnesium dat ik gebruikte was zelf geslepen door Meatyke en dus niet al te fijn. Het duurde even voordat het aan ging, eerst paar kleine knettertjes en toen ging alles in 1 keer af. Heb 4 gram in een knallertje gestopt, lekker losjes. Ging niet af...


Ik heb er ook een zelfverzonnen mix van gemaakt met zwavel om te kijken of het beter zou gaan :

Magnesium.............................2
Barium sulfate....................................2
Sulphur.......................................1

Niet dus, brand gewoon hetzelfde, alleen is ietsjes moeilijker te ontsteken. Teveel zwavel? Denk het toch niet. :P

Maar ik zal dit nog eens proberen met 300 mesh Al. Misschien ging het gewoon niet aan omdat mijn Mg ietsjes te grof was voor deze compo.

Link to comment

De magnesium zal wel het prbleem zijn geweest, om flash te maken moet je metaal zeer fijn zijn (-300 mesh; verschilt per metaal), magnesium zou je denk wel rond de 300 mesh moeten hebben om een redelijke snelheid te bereiken.
Probeer de volgende keer eens een halve gram zwavel.

Link to comment
Ik heb vandaag een paar grote batches gemaakt van KClO4/Al flash in een 70:30 verhouding. De ene batch was 7 gram, de andere was 10gram. hopelijk één van de dagen komt.


Denk echt niet dat ik die 7 en 10 gram in één keer heb gemaakt, ik heb elke keer batches van 3gram gediapeerd vervolgens deze bij mekaar gegoten en dan ontstoken. Denk echt niet dat ik batches van 10gram ga liggen maken door alles in één keer te diaperen


Een batch is een hoeveelheid die je in 1 keer maakt. In je 1e post zeg je dat je dus 1 keer 7 gram tegelijk hebt gemaak, en 1 keer 10 gram tegelijk. Dat zeg je in je 1e post. Na enkele reacties van members beweer je iets anders.
Beetje letten op wat je zegt, voor mensen verkeerde dingen gaan denken.

Pas op met flash, een beginneling kan beter eerst ervaring op doe met andere pyrotechnische aspecten.
Link to comment
Een batch is een hoeveelheid die je in 1 keer maakt. In je 1e post zeg je dat je dus 1 keer 7 gram tegelijk hebt gemaak, en 1 keer 10 gram tegelijk.


Sorry hiervoor dan. Ik ben echt niet achterlijk ofzo om in één keer zo'n hoeveelheden te gaan liggen maken. Ik heb expres gekozen voor deze flash omdat deze doorgaans iets stabieler is dan vele andere flashes. Ik kon evengoed beginnen met KMnO4 flashes of KClO3:S flashes ofzo, maar zo dom ga ik het echt niet spelen. Eerst ervaring opdoen hé :P

Dat zeg je in je 1e post. Na enkele reacties van members beweer je iets anders.


Excuses hier voor dan :) Ik ga achteraf geen andere dingen liggen beweren om mijzelf goed te praten ofzo. Ik beschik over wel wat theoretische kennis. Ik wist dat barium(per)chloraat instabiel zijn, maar ik wilde ook gewoon polsen naar de ervaringen van andere mensen enzo.

Beetje letten op wat je zegt, voor mensen verkeerde dingen gaan denken.


Zal ik zeker doen!

Pas op met flash, een beginneling kan beter eerst ervaring op doe met andere pyrotechnische aspecten.


Dat is jouw mening en hierover kun je lange discussies voeren maar je moet ergens beginnen hé. Ik vind het vooral belangrijk dat je begint met niet-giftige of minder giftige stoffen dan dat je begint met een rookbom ofzo. Want met rookbommen maken doe je niet veel kennis op (vind ik toch) Rookbommen met gekleurde rook is dan weer een hele andere zaak.
Link to comment
Ik heb er ook een zelfverzonnen mix van gemaakt met zwavel om te kijken of het beter zou gaan :

Magnesium.............................2
Barium sulfate....................................2
Sulphur.......................................1

Ik denk dat het een beter resultaat geeft als je bariumnitraat gebruikt. Dat staat zijn zuurstof makkelijker af, waardoor de flash waarschijnlijk een stukje sneller wordt.

Ik wist dat barium(per)chloraat instabiel zijn, maar ik wilde ook gewoon polsen naar de ervaringen van andere mensen enzo.
Zeker weten?
Link to comment

Jep met BA(NO3)2 heb ik het ook al gemaakt, gaat inderdaad stukken makkelijker, maar dat is een andere compo en ik wou graag weten hoe deze het zou doen :P

Link to comment
Zeker weten?


Ja jongen, zeker weten! Ik ben van mijn mening dat je je vraag zo objectief mogelijk moet stellen en dat gaat het beste door niet al van in het begin van je post dingen te posten zoals 'gevaarlijk' of 'extreem risco' of 'het lijkt mij gevaarlijk maar ik wil het toch proberen'.
Link to comment
Ja jongen, zeker weten! Ik ben van mijn mening dat je je vraag zo objectief mogelijk moet stellen en dat gaat het beste door niet al van in het begin van je post dingen te posten zoals 'gevaarlijk' of 'extreem risco' of 'het lijkt mij gevaarlijk maar ik wil het toch proberen'.


Correct, die objectiviteit dan, alleen moet jij je ook even indenken watvoor beeld andere mensen van jou hebben. Je hoeft hier maar een paar mindere opmerkingen te maken en mensen nemen direct aan dat je er minder van af weet dan eigenlijk nodig is. Alleen omdat er hier zó veel mensen komen die even snel een "bommetje" willen maken en daarvoor het krachtigste en simpelste willen gebruiken, krijgen wij ook een standaard reactie op een stereotypisch beeld.
Daarmee kom ik meteen in mijn andere punt:

Ik kon evengoed beginnen met KMnO4 flashes of KClO3:S flashes ofzo, maar zo dom ga ik het echt niet spelen. Eerst ervaring opdoen hé :P


KClO3 + S is behoorlijk frictie en schok gevoelig, maar goed dat je dat niet wil maken. Alleen vergis je niet, na de ene flash komt de andere, en daar zal ook wel een keer de chloraat-zwavel variant tussen zitten. Niet om je te naaien of om een andere reden, maar gewoon als vraag: Weet je ook waarom de chloraat-zwavel compositie zo gevoelig is?


Dat is jouw mening en hierover kun je lange discussies voeren maar je moet ergens beginnen hé. Ik vind het vooral belangrijk dat je begint met niet-giftige of minder giftige stoffen dan dat je begint met een rookbom ofzo. Want met rookbommen maken doe je niet veel kennis op (vind ik toch) Rookbommen met gekleurde rook is dan weer een hele andere zaak.


Tevens correct, rookbommen maken is geen kunst aan als je de KAS-suiker-keukenrol manier neemt. Bij het smelten van kaliumnitraat en suiker wordt het alweer wat anders. En waarom niet meal, H3 of wat composities met KClO3 en suiker. Een stuk beter als je het mij vraat, maargoed, daar ga ik niet over en doe wat jij denkt dat het beste is. Ik (en vele anderen ook) ben op een andere manier begonnen en dat beviel mij goed.

Ps: Even mieren neuken: de é moet een è zijn, anders zou je hee zeggen, en dat lijkt me niet passend. :) de è gaat op je toetsenbord door ` (linksboven) en dan de e in te drukken.
Link to comment

Zwavel toevoegen aan Al/Mg + BaSO4 heeft zeer waarschijnlijk geen enkel positief effect.

In een compositie als KMnO4 + Al heeft het zwavel het effect dat eerst KMnO4 met zwavel kan reageren (zwavel brand makkelijker omdat het sneller smelt en het waarschijnlijk fijner is dan de AL of Mg). Dat genereert warmte om de mix volledig te onsteken.

Echter, om zuurstof van bariumsulfaat te onttrekken is zwavel geen sterk genoege reductor. Het gevolg is dat de stof gewoon in de weg zit in de mix BaSO4 + AL/Mg. Het pikt hooguit als de mix al brand, zuurstof weg voor de Al of Mg. De mix word er dus alleen slechter van.

Het toevoegen van een oxidator die zijn zuurstof sneller afgeeft kan de mix wel makkelijker aansteekbaar maken maar dan verdwijnt het voordeel van de redelijke ongevoeligheid van de mix misschien weer, en de mix wordt weer duurder.

Robin`s theorie

Link to comment

Vandaag voor het eerst magnaliumflash gemaakt met KClO3 ik had in zeker vorm toch wel een harde knal verwacht maar hetgene waarin het resulteerde was gewoon een fonteintje. Je kan begrijpen dat er nu een zekere vorm van teleurstelling bij mij is omdat ik er toch vrij veel werk aan heb gehad. Kan iemand mij vertellen waarom het niet knalde?

Alvast bedankt,

Link to comment

Eerst had ik den eindstoppen gemaakt van klei en ik had ze dan voor de rest ook niet verder ingetaped. Maar de tweede keer had ik de stoppen goed ingetaped langs de boven én onderkant waardoor de knal wel tot zijn recht kwam hoewel ik van mening bent dat KClO4:German Dark beter is. Nu nog alleen maar wachten op mijn Mg-poeder zien wat dan het beste is.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik weet dat er al veel topics over zijn, en heb overal gezocht maar echt een bevredigend antwoord kan ik niet vinden.

Ik ga het dit jaar weer serieuzer aanpakken, zelf hulzen rollen deed ik vorig jaar,deze dat vullen met commercieel kruit.
Dit jaar lijkt het me leuk om zelf ook kruit te maken.
Ik wil dus flash gaan maken.
Nu houd ik erg van zekerheid en veiligheid en vandaar mijn vragen.

ik heb german dark alu aangeschaft, 1000 mesh.
nu kan ik hierbij dus KMnO4, KClO3 , KNO3 als oxidizer gebruiken.

mijn plan was eigenlijk KMnO4.
Als ik het zelf ga maken wil ik ook wel meteen goed doen, en dus echt snelle flash produceren.
Met MG vind ik het sowieso al gevaarlijk worden dus dat wil ik buiten beschouwing laten.


Ik wil een stuk of 20 hulzen rollen ofzo, en deze vullen voor oud en nieuw.
Waar ik dus niet op zit te wachten is dat ze afgaan als ik ze laat vallen o.i.d.

Echte vraag:
Veiligheid, ik zou graag weten hoe veilig de verschillende soorten flash zijn en welke nu het snelst zijn.
En dan voornamelijk of zoiets snel fout gaat in een kraftpapier huls.

En is het aan te raden om de lont in bijv. kaarvet te dippen zodat er geen zwavel van de lont bij de mix kan komen?

bedankt!

UTFSE! Topics merged. (by gamekeeper)

Link to comment

Hier zijn al veel topic's over, maar ik zal je vragen beantwoorden.
De snelste flash is naar mijn weten: KClO4 + German Dark.
Als ik van jou was, zou ik van KMnO4 afblijven, omdat het een zeer onvoorspelbare oxidator is. Ik zou eens proberen met KClO3 als ik van jou was, maar als je aan KClO4 kan geraken, is het nog beter. :P

Over die lont zou ik me niet teveel zorgen maken? Maar je kan wel het deel lont dat in het poeder gaat, kraftpapier omwikkelen.

Greetz Pyrokikker

Link to comment

×
×
  • Create New...