Jump to content
PyroForum.nl

Candy Pijlen


Recommended Posts

Om het op z'n youtube's te doen, hoe heet dat lied? :P

Verder zien je pijlen er wel goed uit, wat stopte je er in bij de 2 minuten als ik vragen mag?
Een beetje mealpowder om het goed aan te krijgen?
En gebruiktje je ook een core?

Ik vraag dit allemaal omdat ik dat dan misschien ook ga testen bij mijn eigen candy pijlen (doe er nu een soort van onderzoek naar namelijk :D )

grtz

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
Die eerste heeft wel een krachtige lift off, maar vliegt wel een beetje schuin. Maar dan nog mooi filmpje, je hebt m'n complimenten :D.


Stok was niet uitgeballanceerd, deze zat half vol met meal.

Mooi zo!!! :)

Maar ik weet niet hoor,maar steek jij je stok in de grond?

Steek je ze niet in een lanceerbuis?? :P
Bert


Het is nogal natte grond dus gewoon een paar keer op en neer bewegen en hij heeft genoeg ruimte.

Om het op z'n youtube's te doen, hoe heet dat lied? :D

Verder zien je pijlen er wel goed uit, wat stopte je er in bij de 2 minuten als ik vragen mag?
Een beetje mealpowder om het goed aan te krijgen?
En gebruiktje je ook een core?

Ik vraag dit allemaal omdat ik dat dan misschien ook ga testen bij mijn eigen candy pijlen (doe er nu een soort van onderzoek naar namelijk :D )

grtz


liquido - narcotic Ik wil hem je wel sturen via de mail of iets dergelijks want hij is namelijk lastig te downloaden.

Dat is een bak met water en kattenbakkorrels

4.5 mm volledige core




Ik heb er vandaag nog een gemaakt met een x aantal gram alupoeder, dit werd een mooie cato.
Beiden stoppen waren eruit plus een flinke scherf uit het buisje.

Nog een keer proberen met 5 of 5.5 mm. Edited by cojonesm
Link to comment

Even een offtopc vraagje

Verliest de motor veel kracht als hij hoger van de grond staat? Want de stok lijkt soms wel heel lang als ik hem uitbalanceer. Over lanceer-buizen enzo heb ik hier nog niet veel van gelezen.

Terug ontopic:
Mooie pijltjes ze lijken hard op die van mij toen ik net begon :P

Link to comment

Nou, dan moet je even in krachten gaan denken.

De brandstof brandt, en er ontstaat een druk. De ontstane gassen oefenen aan alle kanten een kracht uit op de motor casing. (En op de nog niet verbrande bandstof) Behalve, aan de kant van de nozzle. Daar is niets om kracht op uit te oefenen, dus is daar de kracht op de casing nul. (En kunnen trouwens ook de gassen weg)

Als je een totaalplaatje maakt, is er dus wel een kracht naar boven, maar niet naar beneden. Resulterende kracht wijst dus ook naar boven.


Dan kun je ook beredeneren dat een nozzleless raket veel meer kracht zou moeten hebben dan een met nozzle, omdat hier álle neerwaartse kracht wegvalt, en dus álle kracht opzij en naar boven zal zijn. Dit laatste klopt wel, maar de druk loopt veel minder hoog op, omdat de lucht veel sneller wegkan. Dus blijft deze alsnog zwakker.


Om jou theorie nog even erbij te pakken, de gasstroom die eenmaal de motor verlaten heeft, die oefent hier totaal geen kracht meer op uit. Deze stroomt gewoon over de grond, en duwt hoogstends tegen de grond. Het is alleen op geen enkele manier meer in contact met de motor.

Edited by mr.stijntje
Link to comment
hey, hier 2 candy pijlen.
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ppM2qyVtN4U&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ppM2qyVtN4U&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Ik heb nog 2 andere filmpjes die vanavond of morgen komen.

Ik vind het niet verstandig dat je op open vuur "kookt"
Dit moet je altijd op een kookplaat doen en de temperatuur meten. :P

Als die stuwstof ontsteekt is je gezicht weg.
Bedenk dat dat vuurtje onder die pan gauw 500graden is.
Bovendien gaat de zaak veel te snel carameliseren.
Link to comment

@ egon

Ik maak mijn candy propelant ook altijd op een open vuur. (gasstelletje)

Ik heb hier nooit problemen mee gehad, omdat je water toevoegd. Aan het einde moet je wel flink roeren en het vuur wat lager zetten, om al het water zien te verwijderen. De karamelisatie zal ook reuze meevallen omdat je eerst alle grondstoffen oplost in water.

Link to comment

Ok, de Pdf en de uitleg van Mr stijntje spreken elkaar tegen(of ik kan geen Fysica noch Engels wat me sterk lijkt).

'A rocket in it simplest form is a chamber enclosing gas under pressure. A small opening at one end of the chamber allows the gas to escape, and in doing so provides a thrust that propels the rocket in the opposite direction.'

Vs.

de gasstroom die eenmaal de motor verlaten heeft, die oefent hier totaal geen kracht meer op uit. Deze stroomt gewoon over de grond, en duwt hoogstends tegen de grond. Het is alleen op geen enkele manier meer in contact met de motor.

Link to comment

De gasstroom waar over gesproken word oefent kracht uit de de eindstop, casing en propellant, de stroom gas drukt dus tegen de wanden en veroorzaakt druk. Nu is er maar 1 weg voor deze druk om te ontsnappen, de nozzle. Het gas doet zijn werking dus volledig in de raketmotor, al het gas dat naar buiten stroomt heeft geen functie meer, en word onmiddelijk vervangen door nieuw gas tot de brandstof op is.

Link to comment

Hier nog een filmpje van een pijl van mij. Ik weet alleen niet zeker of dit mengsel wel bij de candy propellants hoort.(Vanwege de manier van mengen) Het is kaliumnitraat/suiker, verhouding: 7:3, maar gewoon als poeders gemengd.

Je ziet hem op film eigenlijk niet, live zag je een klein oranje vlammetje. (Het was donker)

(Je hoort hem wel :P)

MOV06280.MPG

Link to comment

Uhm? Niemand gehoord van actie=-reactie?
Gas met een bepaalde massa verlaat de raket met een bepaalde snelheid, deze 2 factoren met elkaar vermenigvuldigd geeft het momentum die de raket ook krijgt, echter in tegengestelde richting.

Newton! 5e klas natuurkunde!

Edited by Treelover
Link to comment
Ik vind het niet verstandig dat je op open vuur "kookt"
Dit moet je altijd op een kookplaat doen en de temperatuur meten. :P

Als die stuwstof ontsteekt is je gezicht weg.
Bedenk dat dat vuurtje onder die pan gauw 500graden is.
Bovendien gaat de zaak veel te snel carameliseren.



Ligt eraan je kutn aan de stof die erin zit zien of het te warm is.
Als het schuimt is het te warm.


@ breezer

Nee bij 2 minuten doe ik kattenbakkorrels met water erin.


Heeft iemand misschien intresse in een video tutorial vanhet komen tot de pijl in elkaar zetten? Edited by cojonesm
Link to comment
'A rocket in it simplest form is a chamber enclosing gas under pressure. A small opening at one end of the chamber allows the gas to escape, and in doing so provides a thrust that propels the rocket in the opposite direction.'

Vs.

de gasstroom die eenmaal de motor verlaten heeft, die oefent hier totaal geen kracht meer op uit. Deze stroomt gewoon over de grond, en duwt hoogstends tegen de grond. Het is alleen op geen enkele manier meer in contact met de motor.

Ik noemde de gassen die eenmaal de motor verlaten hebben. Zo lang ze uit de motor aan het stromen zijn hebben ze wél effect op de snelheid van de raket. Als ze eenmaal buiten de motor tegen de grond aan blazen heeft dit totaal geen effect meer op de motor.

Om even verder te breien aan Treelover's stukje, ga eens in een boot staan. Spring nu vanaf de boot naar de kant. Het zal je opvallen dat je je boot kwijt bent, omdat die wegvaart. Hier ben jij het gas, en is je boot de raketmotor. :P Het gas (Jij) duwt tegen de raketmotor (boot) waardoor deze in de tegenovergestelde richting gaat bewegen. (Boot vaart weg) Edited by mr.stijntje
  • Upvote 1
Link to comment

hebben we het hier niet gewoon over de 2e wet van newton?
Als een kracht op een voorwerp werkt werkt exact de zelfde kracht in de tegenovergestelde richting, denk maar aan de terugslag van een geweer.

Ik maak mijn candy ook altijd op een campingpitje, maar ik hou altijd heel nouwlettend de temperatuur in de gaten gaten. als het zaaktje papperig begint te worden hou ik de temperatuur van het papje nooit hoger dan 70 *C.

Naar mijn mening helpt het toevoegen van honing ook tegen het snellere karameliseren (en een betere verbranding).

Ik heb alleen pas 1 raket de lucht in gekregen met R.candy.

Link to comment

Hoe groter je core, hoe meer oppervlakte er is dus hoe meer profijt van je core. Hoe kleiner je nozzle hoe groter de druk in je motor. Hier tussen moet je eigenlijk de balans vinden.

Ik weet niet of je bij deze motor over heel de lengte een core hebt gemaakt, maar anders mag je dat zeker wel doen.

Link to comment
Hoe groter je core, hoe meer oppervlakte er is dus hoe meer profijt van je core. Hoe kleiner je nozzle hoe groter de druk in je motor. Hier tussen moet je eigenlijk de balans vinden.

Ik weet niet of je bij deze motor over heel de lengte een core hebt gemaakt, maar anders mag je dat zeker wel doen.


Ja was een volledige core.

Dus als ik vantevoren een core van 5mm en dan een stop met een nozzle van 4.5mm zouden ze ook beter kunnen gaan?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...