Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen


Jaspertjuh

Recommended Posts

Aceton en piepschuim gaan niet samen he? Eigenlijk geen enkel organisch oplosmiddel gaat samen met piepschuim (reguliere oplosmiddelen, THF, Aceton, Tolueen, Xyleen etc.). Maar goed, ik hou niet zo van halve oplossingen eigenlijk omdat ik weet dat het dan een waste-project is dus ik zou geen sterrenmolen van piepschuim maken, dan zou ik liever een oude betonmolen op de kop tikken...

Link to comment
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Richard
Ik denk dat ik een sterrenmolen ga maken van 2 halve IKEA stalen schalen, zou het genoeg zijn om de binnenkant eens goed te verkrachten met een schuurpapiertje of niet? Anders ga ik met een heel klein spijkertje de binnenkant bewerken tot er duizenden kleine deukjes zitten. (het is ±0,8mm staal) Vrij stevige bollen die een paar deukjes wel moeten kunnen hebben. Piepschuim lijkt me niet fijn, je komt altijd wel iets tegen dat je kommetje op lost zoals PVC lijm ook zou ik zeggen...

Het opschuren van je kom ongeachte de korrelgrootte zal niet werken. Het doet wel wat, maar dat is verwaarloosbaar en het schoonwassen van je kom wordt er hierdoor ook niet makkelijker op. Ik heb mijn plastic kom met een staalborstel al draaiende flink opgeschuurd (de plastic krulletjes lagen overal). Daarbij werkte het wel een beetje, maar bij RVS zal dit helemaal niet werken, omdat simpelweg de groeven niet diep genoeg worden.

Gebruik een wat dikkere spijker en slijp of schuur de kop mooi rond. Een spijker van 5mm diameter is wel wat. Daarnaast moet je van de buiten kant naar de binnekant slaan.

EDIT: Als motor ga ik een ventilatormotor gebruiken, dat is een motor met 3 snelheiden en als je er zelf aan gaat knutselen natuurlijk nog veel meer maar dit is voorlopig voldoende, 3 keer zoveel kans dat je de perfecte snelheid er tussen hebt zitten, de motor zelf heeft aardig wat vermogen, in ieder geval genoeg om zo'n schaal rond te jensen.


Een ventilator motor is niet bestemd om belast te draaien he. :P Ik schraap de sas altijd al draaiende van de wand af. Om te willen doen heb je veel vermogen nodig of een enorme overbrenging. Mijn kom is op zijn smalste punt 54cm en hij draait met een snelheid van 40RPM rond. Naarmate de kom kleiner wordt mag deze snelheid wel wat hoger. Hoe groter de diameter van de kom, hoe groter de afgelegde afstand (diameter x pi).

Zou je overigens eens foto's willen maken van die kommen en de diameter willen meten? Een grote RVS kom lijkt me wel wat. Hoe wil je ze trouwens aan elkaar bevestigen? Met tiglassen?

@Dennisman
Je gedroogde sas inclusief oxidator, dat is dan een stevige koek geworden. Sla je die in stukjes en doe je ze vervolgens in de koffiemolen? Dat is spelen met je leven..... Als deze zelfde methode nou aanhoud, maar dan de oxidator pas na het malen in de koffiemolen toevoegd is er niks aan de hand.
Link to comment

Gewoon lassen inderdaad om ze aan elkaar te bevestigen, die schalen zijn gewoon bij ikea verkrijgbaar, ze zijn er in 25, 35, 45 cm diameter geloof ik (zo ongeveer) en kosten tussen de 3-8 euro per stuk.

Die ventilatormotor kan wel wat hebben hoor, maar ik had het er net over met mijn moeder want we moeten nog ergens een vloer storten dat we net zo goed een betonmolen kunnen kopen daar voor dus ik wacht nog even met deze plannen.

Link to comment

Ik zie Kees al staan... Midden in de zomer, met ontbloot bovenlijf grote scheppen donker poeder in zijn betonmolen te smijten. De buren maar wachten op die nieuwe oprit. Maar neen! het was gewoon 50Kg chloraat-star compo die 'eventjes' tot stars verwerkt werd. :P
Doet me denken aan filmpjes van Chinese vuurwerk fabrikanten. Daar stonden idd 5 kleine betonmolens op een rij om stars te rollen. Toch lijkt het me voor (ons) hobbygebruik een beetje overkill.

Link to comment

Jup, maar die betonmolen moeten we sowiso huren, en voor 2x dat geld heb je een nieuwe gekocht... Dus dan maar overkill, dan maak ik maar 1000 stars in één keer, je kan er ook prima 100 maken volgens mij, rollen doet het wel...

En anders kan ik t altijd nog gebruiken als ballmill als ik er een paar schoepen in maak en een deksel...

EDIT: We hebben net een nieuwe oprit...

Link to comment
  • 2 months later...

Ik ga nu ook een ball mill maken/star mill maar ik heb een klein motortje van een robot van me thuis I-qbot:01 zolang ik het nog niet nodig heb maak ik het van dat motortje en knex alleen nog een snaar of een riem vinden weet niet welke van de 2 denk een snaar, maarja hoop dat het motortje genoeg kracht heeft.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik ben bezig met de bouw van een sterrenmolen, (tevens een geweldige ballmill voor houtskool)

Deze dus:
https://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1196887328.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1196887357.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1196887436.jpg

Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat de balletjes niet mooi rond krijg, ik heb als test rijst en erwten gebruikt.
Dit is het resultaat:


Wat doe ik fout?

Edited by Piet
Link to comment

Dit probleem had ik ook, nu maak ik eigenlijk nooit meer rolled stars maar volgens mij ligt het aan dat je een te gladde bak hebt. Als je er meer deukjes in zou slaan dan krijg je een beter rol effect. Of je moet andere cores zoeken probeer eens mosterdzaadjes deze zijn echt rond en behoorlijk klein. Zijn gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar (althans bij de AH wel)

Edited by breezer
Link to comment

Mosterdzaadjes had ik al gezien, evenals peperkorrels en glasparels, ik was van plan om aankomende week mosterdzaadjes te proberen en daarna ook glasparels.

Ik heb er tape in geplakt om de zaak aan het rollen te krijgen en dat werkt uitermate goed.

Minder dextrine ga ik ook doen, bij het testen van pulverone ben ik er ook achter gekomen dat < 1% beter is.
ik gebruik maltodextrine en heb al heel wat stars gepumped die wekelijk fantastisch branden, de compositie hier is Tigertail waarin 6 % dextrine aangegeven word.

Inmiddels kreeg ik ook een tip via PM, meer balletjes erin doen :D
ik denk dat dat ook meespeelt.

Edited by Piet
Link to comment

Ziet er een mooie mill uit. Wat voor bak gebruik je eigenlijk?
Ik gebruikte altijd mosterzaadjes als ik stars rolde, het is al een tijdje geleden. Erwten en rijst zuigen nogal veel water op, waarschijnlijk vallen ze daardoor uit elkaar.
Je moet niet te traag rollen anders glijden de balletjes te veel, ik heb het altijd op het gevoel gedaan, nu rol ik in wok, gaat veel beter vind ik.

Gr33tzz

Link to comment

Die bak is een oud expansievat van een cv installatie die ik nog had liggen, ik heb de flens voorzichtig stukgeslepen.
Het andere deel heb ik ook nog inclusief de rubber "mand"

Ik heb er gelijk een deksel voor gemaakt en heb er een halve zak houtskool ingekieperd met 20 oude bruglagers van 100 gram per stuk, nu heb ik voor 1 heel jaar kool :D



Als regeling heb ik dit dingetje nog, werkt 10 keer beter als een dimmer.


even een update


Eerstgenoemde probleem is opgelost, het is nog een hele kunst om te sprayen en sassen.

Maar toen liep Piet tegen een ander probleem aan, de balletjes wilden niet groeien en de sas had meer trek in de mill dan de ballekes.
Piet moest even flink nadenken maar heb dat probleem ook opgelost. De garage waar ik in sta is weliswaar dragelijk betreft de temparatuur maar gezien de weersomstandigheden buiten heeft die toch nog een hoge vochtigheidsgraad.
En aangezien mijn mill van ijzer is......

Dit is dus de oplossing:


Een fohn erop!

En daar zijn dan mijn ballekes!

Edited by Piet
Link to comment
  • 3 months later...
Guest Richard

Op aanvraag van Ignis, bij deze. Zo is het ook netter, maar ik moest daar even mijn ei kwijt.

Heb Ener aka René inmiddels enkele uren over msn gesproken. Ik was volgens hem vrij opstandig en ik vond hem de laatste tijd stijfkoppig. Dat alles mag niet baten, want aankomende zaterdag hebben wij onze eerste date. René wou volledig in het roze komen en mij leek een strak leren broek wel wat. ;)

Dit is een sterrenmolen, heb ik twee jaar geleden gemaakt. Heeft ook wel op chemixtry gestaan.





- Verwisselbare kom (nu speciekuip, heb ook Polyester;
- RVS bouten;
- Verwisselbare lagers, mits nodig;
- De kom kan onder elke hoek die je maar wilt met behulp van het handwiel. Hierdoor gaan de sterren zich heel anders gedragen in de kom, rolpatroon verbetert;
- Traploosregelbaar toerental;
- V-snaren kunnen ten alle tijden ontspannen worden mocht hij langdurig stilstaan (voorkomt scheuren);
- Stalen frame.

Destijds gelijk sterrenzeven erbij gemaakt.
- RVS bouten;
- 5 t/m 12 mm tot dusver (1 mm oplopend);
- Makkelijk te reinigen.

Eén week tekenen, met de hand destijds nog... Vervolgens twee weken construeren. Inmiddels ben ik opdracht voor iemand een tafelmodel aan het ontwikkelen met specs die er een killer roller van zullen maken.

Link to comment
Op aanvraag van Ignis, bij deze. Zo is het ook netter, maar ik moest daar even mijn ei kwijt.

Heb Ener aka René inmiddels enkele uren over msn gesproken. Ik was volgens hem vrij opstandig en ik vond hem de laatste tijd stijfkoppig. Dat alles mag niet baten, want aankomende zaterdag hebben wij onze eerste date. René wou volledig in het roze komen en mij leek een strak leren broek wel wat. :P


Nou moet je de boel niet gaan verdraaien, dat wou jij! Ik heb je aanbod afgewezen. ;)
Link to comment

Heren, wij hoeven niet te weten in welke sterren jullie je ei kwijt willen. Dat is misschien wat voor heer Plasterk, maar laat dat liever achterwege op een pyroforum. ;)

Los daarvan, mooie sterrenmolen! Ik vind de overbrenging er érg robuust uitzien, die geeft het niet zomaar op neem ik aan.
Heb je ook specs van de motor & vertraging? Tussen welke snelheden is deze regelbaar? En hoe snel draait de trommel dan?

Edited by mr.stijntje
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...