Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

  • 7 months later...
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan iemand mij helpen.
Stel iemand heeft een 12V accu en die persoon zou graag iets meer puls willen geven op de bridge wire gezien de lengte en dus weerstand van de kabel.
De beste man gebruikt op het moment een speaker kabel van 50m en daarop is aanzienlijk kracht verlies merkbaar.
Hij zat te denken aan een condensator die net even een extra tikje kan geven op het moment dat de schakelaar omgaat.
Hoe zou hij het beste de schakeling kunnen maken?
Ook heeft hij allerlei soorten en maten condensators liggen.

mich? :P

Link to comment
Kan iemand mij helpen.
Stel iemand heeft een 12V accu en die persoon zou graag iets meer puls willen geven op de bridge wire gezien de lengte en dus weerstand van de kabel.
De beste man gebruikt op het moment een speaker kabel van 50m en daarop is aanzienlijk kracht verlies merkbaar.
Hij zat te denken aan een condensator die net even een extra tikje kan geven op het moment dat de schakelaar omgaat.
Hoe zou hij het beste de schakeling kunnen maken?
Ook heeft hij allerlei soorten en maten condensators liggen.

mich? :P


Ik zou niet weten wat die persoon voor een accu heeft maar je kunt al een electrische ontsteker maken op 3 AA batterijen.
Condensatoren zijn volledig overbodig!
Enigste waar je dan wel aan vast zit zijn de ontstekers kopen, of gewoon zelf maken met staalwol.
Maar natuurlijk met 50m kabel is het wel een aanzienlijk krachtverlies maar zo'n accu zou gewoon het aan moeten kunnen.
En nog een keer, condensatoren, nooit aan beginnen!
Link to comment

Aangezien er zoveel mensen een elektronische afvuring hebben, is er misschien iemand geintreseerd in ontstekers zelf?Ik heb er hier nog een heleboel liggen.
12V/0,5A tijd = 0.1Sec.


Intresse ? Stuur maar een PM dan.

EDIT: Ik zie dat vele mensen een AA batterij gebruiken. Bij 6V en 9V zal de onststeking ook werken maar de tijdsduur van actievatie zal iets langer duren.

Edited by Blowtourgh
Link to comment
Kan iemand mij helpen.
Stel iemand heeft een 12V accu en die persoon zou graag iets meer puls willen geven op de bridge wire gezien de lengte en dus weerstand van de kabel.
De beste man gebruikt op het moment een speaker kabel van 50m en daarop is aanzienlijk kracht verlies merkbaar.
Hij zat te denken aan een condensator die net even een extra tikje kan geven op het moment dat de schakelaar omgaat.
Hoe zou hij het beste de schakeling kunnen maken?
Ook heeft hij allerlei soorten en maten condensators liggen.

mich? :P


Je zal snel een 2-3tal ohm hebben op je kabel, dit kan je gemakkelijk meten als je een multimeter hebt, gewoon het uiteinde aan elkaar koppelen en de weerstand meten tussen de draden waarop je je accu aansluit.
Stel 2 ohm: dan kan je maar maximum 6 ampere op je bridge wire zetten, wat in feite geen probleem zou mogen zijn.
Als je merkt dat op het moment dat je je schakelaar omgooit een grote spanningsval hebt op je accu, dan zou je een condensator gewoon simpelweg parallel op je accu kunnen zetten, zoals dat gedaan wordt bij een auto met een grote geluidsinstallatie, om de pieken op te vangen.

Een andere mogelijkheid is, als je accu wel zwaar genoeg is maar je probleem vooral ligt bij de grote weerstand van de kabel, een spanningverdubbelaar te maken met die condensators, dan kan je bijvoorbeeld werken op 12*5 = 60 volt, waardoor de weerstand van de kabel veel minder belangrijk wordt.
Link to comment

Een condensator parallel aan de accu lijkt me een prima optie.
En inderdaad zou dat geschikt zijn om de spanning piek/dal op te vangen.
Stel hij zou een condensator parallel op de accu en bridge hangen dan zou dat moeten volstaan.

Overigens kan ik me voorstellen dat het noodzakelijk is om er dan zowel voor als na de condensator een schakelaar te plaatsen.
Men gooit dan eerst de eerste schakelaar om om de condensator op te laden, wacht dan een paar seconden. En vervolgens de 2de om de bridge op te laten gloeien.
Dit zou dan noodzakelijk zijn omdat de accu anders constant stroom lekt via de condensator.
Hij denkt ook dat het dan gunstig zou zijn om op de condensator een weerstand te plaatsen omdat er anders theoretisch geen weerstand staat op de condensator, dit zou weleens zeer slecht kunnen zijn voor de accu.

Klopt toch ?

*edit*

Peter kwam een elektrolytische condensator tegen met de volgende specs:
16 000 uF
45wv 56sv
+85 celsius
7 NO2AC (wat dat ook moge betekenen)

Opzich lijkt deze prima om te gebruiken alleen vroeg hij zich af of het nu daadwerkelijk een significant verschil gaat maken.

Edited by User1
Link to comment

Ik ben bijna zeker van wel, als ik de spanning over m'n batterij meet (12V , 7,2 Ah, wat een behoorlijk stuk accu is), dan zakt de spanning gemakkelijk naar 6 volt op het moment van kortsluiting, de condensator zou ook de levensduur van de accu verlengen, mits die opgeladen wordt met een weerstand, zo'n schakeling zou gemakkelijk te maken moeten zijn.

De condensator moet ook zoals je zegt een apparte schakelaar hebben, om geen lekstromen te hebben.

Wat staat er op je batterij? (hoeveel Ah?) en hoe oud is die? Laat je hem ook telkens leeglopen voordat je die oplaadt? ik doe dat wel, het verlengt de levensduur aanzienelijk.

Link to comment

-Edit-

Sorry voor deze post, ik heb momenteel problemen met mijn gezondheid en ben daardoor heel kortaf.

Een ander idee is een normale draad strippen en de koper vezels (de kleine draadjes dus) te gebruiken. Het duurt iets langer voor de ontsteking plaats vind maar het is een prima, en vooral goedkoop alternatief voor NiCr draad!

Edited by lennard
Link to comment

Gewoon die sluitingen voor boterhamzakjes gebruiken.

Ik geloofde dit ook eerst niet maar het werkt schitterend en als je ze dubbel torst verklein je de weerstand en gloeien ze iets langer.

Let wel op want het blijft een kortsluiting.
Dus niet te lang aan je batterij laten hangen.

Link to comment

Ik heb ook al wat met staalwol geprobeert maar dat lukt niet.

Vanaf je de staalwol wat samenrolt krijg je zelfs met een 12V accu bijna geen enkel resultaat meer.
Waarschijnlijk komt dit omdat staal een redelijk goede geleider is en vanaf je alles wat samen drukt of rolt bekom je hetzelfde resultaat als 1 dikke draad en heb je gewoon een kortsluiting.

Het gemakkelijkste om aan fijne nichroom draad te komen is echt gewoon die sluitingen die bij boterham en diepvrieszakjes komen.
Ik heb even in men kast gekeken en ik heb direct zo een 20 sluitingen genoeg voor 40 onstekers.

EDIT: Nutteloze post van me... Terwijl ik was aan het typen heeft Mitchy zen reactie op cojonesm verwijderd...

Edited by Dark_Hero
Link to comment

ik heb me post niet gedelete.....
Dankjewel eindeljik iemand die volwassen reageert.
Maarja, mensen die met grote accu's werken, zou ik afraden, koop gewoon een zendertje en een receiver even knutsellen en voila.
En nog een nuttige link: http://www.pyroguide.com/index.php?title=E-Match
EDIT:
Net je tip geprobeert.... Werkt niet schietkistje kan het niet aan.

Edited by mitchy112
Link to comment

Ik doe dit gewoon met een simpele 12V accu van een boormachine.

Ik heb net met een 50m speaker kabel met nichroom draadje (uit een sluiting) in wat green powder gestopt en deze ging meteen aan, kabel zat zelfs nog op de rol.
Ik heb ook men multimeter er even tussen gehangen en ik heb een piek van 9A dan smelt de draad door.

Binnenkort wat NC-lak maken en er wat MP in oplossen even het draadje onderdompelen zoals op pyroguide en dan uitproberen.

En mitchy jij had toch net een post gemaakt over staalwol en dat het daarmee niet lukte?
Of begin ik me dingen in te beelden :P

Edited by Dark_Hero
Link to comment
Ik doe dit gewoon met een simpele 12V accu van een boormachine.

Ik heb net met een 50m speaker kabel met nichroom draadje (uit een sluiting) in wat green powder gestopt en deze ging meteen aan, kabel zat zelfs nog op de rol.
Ik heb ook men multimeter er even tussen gehangen en ik heb een piek van 9A dan smelt de draad door.

Binnenkort wat NC-lak maken en er wat MP in oplossen even het draadje onderdompelen zoals op pyroguide en dan uitproberen.

En mitchy jij had toch net een post gemaakt over staalwol en dat het daarmee niet lukte?
Of begin ik me dingen in te beelden :P

Nee dat klopt ja maar die zal een mod wel hebben gewist.
Ik gan u maar eens kijken voor constantaan.
Cojonesm heeft me dat aangeraden, haal het morgen na school even op en dan kijken of het werkt.
heb te tip van lennard ook al geprobeerd. Maar tevergeefs wilde het niet.
Link to comment

Bij hobby winkels kan men gloeidraad kopen dat bedoeld is voor het snijden van piepschuim, deze zijn vrij fijn en werken erg goed ( branden pas na een tijdje door).
Overigens werkt normale weerstand draad ook prima voor dergelijke doeleinden.

user1

Link to comment
  • 1 year later...

Ik heb dit eens even doorgelezen en zag dit : Phone Detonator
Er is al iets gepost over de speaker, maar deze gaat over de vibrator van de telefoon.
Hij is SUPER makkelijk te maken

Als onsteker : de draden van de batterij verlengen en daartussen een mini stukje koperdraad, daar een lucifer tegen aan.
De lucifer zal ontbranden

Deze is super handig omdat je gebruik kunt maken van je eigen accu/voeding de telefoon is eigenlijk de aan knop :(

hoi,

Sorry voor 2 posts achterelkaar, maar dit is ook een goede manier : Phone detonator .
Ook op het motortje gebaseerd alleen een beter contact.

In dit filmpje stond nog iets waar ik zo gauw niet aan gedacht had : de telefoon op trilstand zetten, dan het alarm instellen en hij gaat af wanner jij het wilt :(

Edited by Prophet
Link to comment

Hallo,

Dat kan inderdaad ook, ik ben zelf heel lang bezig geweest met modelvliegen :(
Het geen dat je moet bellen en het gebruik van het alarm zijn echter veel leuker :(
En als je het ijzertje gewoon goed vastmaakt lijkt het mij oke hoor.

Maar ik ga het gebruiken voor bijvoorbeeld rotjes ofzo.
Ik ben niet van plan een echte BOM te maken.

Link to comment

:( Ik vind het helemaal niks en heeft ook niks te maken met dit forum.
Wie zal dit nou ooit gaan gebruiken. Weinig denk ik of je moet al member zijn van een of andere terroristische groepering zijn lijkt me. Bellen om een shell of wat dan ook te doen af laten gaan. :(

Maar goed ieder zijn ding.

Link to comment

Reageer er dan gewoon niet op.
Ik snap niet dat je er gelijk terroristen bij haalt! Het is toch hartstikke gaaf dat je moet bellen of het alarmpje zet? Ik doe dit alleen voor de lol!

en hebben jullie dit gezien? :

Maar ik ga het gebruiken voor bijvoorbeeld rotjes ofzo.
Ik ben niet van plan een echte BOM te maken.


@sjeef1 , ik ook hoor :( een rookbom is leuk en echte bom niet.

Dus nogmaals ALLEEN VOOR DE LOL! Edited by Jurre10
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...