Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

@Willy: Zet gewoon een flink keukenmes op de kopse kant van je houtjes. Stevig omlaag door het hout drukken, en je hebt ook kleinere houtjes. Met een scherper mes gaat dit uiteraard makkelijker.

Verder wil het helpen als je goed droog hout gebruikt, dat verkoolt stukken sneller dan vers hout. Harsvrije houtsoorten verkolen ook makkelijker en met minder geuren.

Wat betreft enge terpenen en benzeenderivaten, die lijken me inderdaad niet gezond. Een mooie manier om daar vanaf te komen lijkt me de rook uit het blik terug leiden naar de vlam onder het blik, waar het dan bijdraagt aan de verwarming van het blik. Je zult natuurlijk altijd nog wel wat rotzooi in de lucht houden, dus buiten doen blijft beter.

Ik denk trouwens dat een gasfornuis te klein is voor zo'n groot blik. Door de warmtegeleiding en -stroming krijg je het blik dan niet overal op 250+ graden, waardoor het hout minder goed verkoolt en er meer energie nodig is.

Misschien moet ik maar eens een plaatje posten van wat ik in gedachten heb als ideale verkoler.

Link to comment
  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wow, dat van die gevaarlijke gassen daar had ik niet aan gedacht. Hoe zou je dit dan buiten kunnen doen? In een vuurkorf of iets dergelijks plaatsen?

Die vlam omleiden naar het vuur zelf vind ik ook wel een goed. Ik had er nog aan gedacht om het gas aan te steken maar dat vond ik iets te gevaarlijk omdat er zoveel gas uit kwam. Als je het gas gewoon aansteekt moet ik dan nog ergens aan denken? Het lijkt me niet fijn dat het gas explosief verbrand wanner ik het aansteek.

Ik heb nu een manier gevonden om het hout mooi te splijten namelijk met gewoon een bijtel en een hamer dan slaan tot het hout zeg maar scheurt.

Mijn buurman heeft een open haard die hij af en toe stookt met hout. Zou het misschien een goed idee zijn om te vragen of hij m`n blik met hout daartussen wilt leggen tijdens het stoken? Ik heb namelijk geen verstand van de hitte die dit m`n blik zal geven. Dit stond ook nergens op het internet. Op pyroguide is er een tutorial over het maken van houtskool volgens mij gebruiken ze in dat tutorial een even groot blik als mij. En toch lukt het ze om het gewoon op het gasfornuis te doen. Maar voor de gezondheid lijkt me het nu wel beter om het buiten te doen of om het in een echt vuur te leggen.

Ik zou meer informatie over het verbranden van het ontsnappen de gas en het effect hiervan erg op prijs stellen.

Link to comment

Niet m'n GIMP-kwaliteiten op z'n best, maar je begrijpt wat ik bedoel:


Nu nog de tijd en het materiaal vinden om het te maken. Vooral de verbinding tussen het binnenste blik en de afvoer voor de rookgassen is wat lastig om netjes te construeren. Die gaten onderin is de luchttoevoer.

Link to comment
Is het dan niet mogelijk om in plaats van bovenin een afvoer te maken voor gassen, met dat pijpje, deze gaatjes onderin het blik te maken, zodat de gassen er bij het vuur uitkomen?

Denk je dan niet dat de druk te hoog wordt in het blik?
Als je het gas wil laten ontsnappen uit de bodem, moet op z'n minst heel het blik zijn gevuld met gas (gas stijgt al op, maar met de hitte wordt het alleen maar vluchtiger). Edited by Duvel
Link to comment

Als ik hout verkool dan maak ik meestal een gaatje in de bovenkant van 1cm dia. Zodra het hele zootje flink begint te roken steek ik de gasstroom aan en die blijft rustig doorbranden de hele tijd.

Ik verkool meestal op de stenen BBQ die we buiten hebben en gebruik daarbij altijd briketten. Als booster gooi ik er per verkolingsbatch nog 5 waxinelichtjes op, die geven een lekker heet vuur.

Link to comment

Vreemd dat lukt mij toch altijd met gemak. Wel doe ik het met een aansteker waarvan de vlam neigt naar een bunsenbrander, maar dat moet denk ik geen verschil maken want die zijn even heet als die kleinere.
Het gat moet wel de juiste grootte hebben anders is de straal te hard en kan het niet door blijven branden, en een te zachte straal werkt ook niet.

Link to comment

Ik heb een stookoventje, eigenlijk gewoon een gat in de grond met een gat onderin waar een pijp naartoe loopt voor de lucht, deze zuigt dus lucht aan van onderen. Hiering leg ik eerst een laag hout, dan mijn blik, en dan om het blik heen nog wat hout. Dit even aansteken met een lekkere scheut spiritus en branden maar, ik heb één gaatje in mijn blik zodat de druk lekker hoog is. Op die manier schiet de vlam er zo in.

Kees.

Link to comment

Hee,

ik heb ondanks jullie waarschuwingen nog een keer binnen houtskool proberen te maken op het gasfornuis. Deze keer ging het echt perfect. Ik had eerst het hout nog kleiner gemaakt met een bijtel. Daarna heb ik het mooi stevig in het verfblik gedaan zodat er weinig ruimte tussen het hout zat. Toen heb ik het blik met de openings gaten naar beneden op het gasfornuis gezet. Dit werkte perfect, al het schadelijke gas werd weer verder verbrand.

Uiteindelijk zette ik het gas zo laag dat de vlam van het gasfornuis alleen nog het gas brandend hield van het blik zelf. Toen het gas niet meer wilde branden leek mij dit een goede indicatie dat al het hout verkoold was, ik heb nog niet het blik open gedaan maar ik verwacht dat alles verkoold is. Ik had voor de zekerheid nog maar m`n gasmasker opgezet, zo`n ding met lucht filters erop wat je kan gebruiken als je graffiti spuit.

Toen er geen brandbaar gas meer uit het blik kwam toen heb ik hem buiten laten afkoelen. Ik zette m`n gasmasker af en rook bijna geen hout geur meer (wat je normaal wel hebt). Dit komt denk ik doordat het gas werd verbrand (weet iemand hier meer over).

Ik heb volgens mij nu ongeveer 100 gram houtskool. Ik zal het later nog even wegen. En eventueel nog wat foto`s maken.

EDIT: M`n pa heeft nog zo`n camping gasstel dus dan kan ik het net als in het foto/video gedeelte maken. M`n moeder gebruikt ook veel houtskool dus die vind het ook leuk. Echt fijn om zulk support te krijgen.

Edited by Willy
Link to comment

Brandbaar gas? Volgens mij komt er alleen CO2 en H2O vrij...
Waarom zou je de gaten naar beneden zetten? Heeft totaal geen nut en het houtskool valt er gewoon uit...

Gr33tzz

@T: oke, weer wat geleerd(ik wist het wel, het zat alleen wat ver) maar toch krijg je geen brandbare gassen :P

Edited by dieselpower
Link to comment

Thermolyse is geen verbranding diesel. Check je 3e klas boek nog eens. :P
Bij verbranding van koolwaterstoffen onstaat alleen CO2 en H2O. Maar hout is geen mooi puur koolwaterstof, doch een verzameling stoffen door elkaar. Daarbij is verkolen Zonder zuurstof, anders zou je koolstof verbranden.
De bedoeling is om juist geen CO2 te krijgen maar alleen C.

Link to comment
@T: oke, weer wat geleerd(ik wist het wel, het zat alleen wat ver) maar toch krijg je geen brandbare gassen :P


Ik neem aan dat koolwaterstoffen brandbaar zijn. En aangezien je verkoolt zonder zuurstof net als T zei, moet het wel zo zijn dat ze verdampen ofzo. Ik heb in ieder geval toch echt altijd brandbaar gas wat eruit komt.
Link to comment

Ik heb nooit last gehad van brandbare gassen... Ik vul gewoon een groot blik met houtjes, ik let er niet echt op dat er zo weinig mogenlijk lucht tussen zit, gewoon dat er zoveel mogenlijk hout in kan. Ik leg het deksel er weer op, nix gaatje gewoon even een ijzedraadje rond je blik doen dat het deksel er niet uitval en zo in kampvuur, de haard, een bbq gezet, nooit problemen me gehad alleen moet ik soms nog eens een tweede keer laten verkolen omdat er nog hout tussen zit.

Gr33tzz

Link to comment

Brandbare gassen die vrijkomen bij maken van houtskool bestaan voornamenlijk uit koolmonoxide (CO)
Een (standaard) gasmasker helpt hierbij niet !

Ook bevat hout diverse olieen die verdampen bij verhitting.

Daarom, of buiten toepassen of gassen ontsteken zodat CO verbrand tot CO2

Edited by HEman
Link to comment

voor de mensen die vroegen over waarom de gaten aan de onderkant. Nou uit de gaten komt brandbaar gas, dit komt dan aan de onderkant eruit waar ook de bron is van de warmte, in mijn geval een vlam. Deze verbrand dan weer het gas en zo krijg je dus een hoger rendement en minder CO in de lucht.

Link to comment
  • 7 months later...

Ik ga binnenkort beginnen met het maken van wilgen-houtskool (ik heb een wilg in mijn achtertuin staan, erg handig).
Ik heb de wilgentenen al geschild, op maat geknipt en gedroogd klaar liggen. Ik wil het gewoon op een houtskoolvuurtje (BBQ waarschijnlijk) maken. Het blik met gaatje in de deksel ligt ook al klaar. Mijn vraag is: Hoeveel lucht mag er maximaal in het blikje tussen de geschilde tenen zitten? Sommige stukken zijn niet recht, dus ik kan niet optimaal gebruik van de ruimte in het blikje maken, vandaar mijn vraag.
MVG,

N22

Link to comment

×
×
  • Create New...