Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet

Tyneman

Recommended Posts

• Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

volgens mij hangt dat van de verhoudingen af.

Ik heb zelf nog nooit ECHTE thermiet gemaakt helaas, maar het spul wat ze op braniac gebruikten brandde langzamer geloof ik.

Posted
volgens mij hangt dat van de verhoudingen af.

Ik heb zelf nog nooit ECHTE thermiet gemaakt helaas, maar het spul wat ze op braniac gebruikten brandde langzamer geloof ik.

Een paar gram gaat een stuk vlotter dan 1,5 kilo wat ze bij brainiac deden :lol:
Posted

Ligt een asbest plaat onder, die kan wel wat hebben.
Schoten ook wat stukjes over de vloer, maar daar zitten wel meer vlekjes op.

Iemand leuke ervaringen met andere verhoudingen?

Gr33tZ

Posted

Jep, je hebt verschillende ijzeroxides hè.. :wink:
IJzer(II)oxide (FeO), een zwart, explosief poeder.
IJzer(III)oxide (Fe2O3), rood poeder, roest is een andere naam, deze wordt gebruikt in de Thermiet compo's.
IJzer(II, III)oxide (Fe3O4), beter bekend als het zwarte mineraal magnetiet.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ijzeroxide

Posted

Tja dat staat er.. :? :roll:
Maar mijn veiligheidskaart zegt er niks over, alleen dat het spontaan kan ontbranden boven de 200 graden Celcius.

Posted

kom op zeg, een OXIDE dat brandt? (zonder andere toevoegingen..)
oxides zijn juist wat er overblijft na verbranding!

probeer eens CO2 of MgO aan te steken, gaat ook niet lukken hoor.

Posted

Vandaag Al : CuO ... 1 : 4 geprobeert.

Brandde langzamer, maar veel feller dan FeO thermiet. (Moet misschien zeggen brandde witter)
Residu bleef ook superfel gloeien.

Morgen filmpje maken.

Gr33tZ

Posted

Ik ben benieuwt naar het filmpje, ik ga binnenkort wat fijn Al poeder kopen en Fe2O3, en dan ga ik ook maar eens wat thermiet maken :lol:
De Al - Fe2O3 variant van thermiet is toch een goede om mee te beginnen ( als je voor het eerst thermiet maakt ) ?

Groetjes, yellow :wink:

Posted

Ziet er inderdaad goed uit. Ik denk dat deze ook bruikbaarder is dan de vorige, deze knalt niet in stukjes uit elkaar en gaat wat langer door. Ik denk trouwens dat de lichtintensiteit te hoog is voor de camera, camera's kunnen meestal niet tegen intens licht (of sneeuwreflectie).

• Create New...