Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat i.p.v. KNO3


Mr.Paplu

Recommended Posts

Goedendag,

Ik had een vraag. Ik krijg het maar niet voor elkaar om hier in de buurt KNO3 te verkrijgen, maar ik kan wel aan Ammoniumnitraat komen. (uit Stikstofmest) Zou ik voor de Kaliumnitraat-suiker-paraffine rookbom ook in plaats van KNO3 ammoniumnitraat kunnen gebruiken, en zo ja, in welke verhoudingen? Samen met vrienden heb ik al vaak KAS-suiker rookbommen gemaakt, maar ik zou ook graag een met paraffine willen proberen, want ik vind het drogen van de doeken erg vervelend.

Mr.Paplu

Link to comment

Ik heb al eens gewoon AN+Parafine geprobeerd (ik weet niet of dit een beetje een kewl actie was maar ik wilde gewoon eens de brandbaarheid zien) en het gaf leuke steekvlammen als je het eenmaal flink verwarmd hebt, spetterde alleen een beetje.

Link to comment

Een vriend van mij had ook een keer geprobeerd om met Ammonium-nitraat i.p.v. Kalium-nitraat een buskruidachtig mengsel te maken maar dat werkte ook niet dus ik denk dat dat dan kwam omdat het vocht aantrekt, dus ik denk dat ik gewoon harder zal moeten gaan zoeken naar KNO3. Ik zal het nog wel eens proberen om een beetje met de verhoudingen te "knoeien". We hebben het al geprobeerd om Ammonium-nitraat i.p.v. Kalium-nitraat te gebruiken in KNO3-suiker-paraffine rookbom, maar we kregen het niet aan met gewone visco. Heeft iemand hier misschien een suggestie voor andere ontsteking? Alvast bedankt,

Mr.Paplu

Link to comment

Heb je van die feest artikellen winkels in je buurt,die verkopen altijd wel sterretjes.

Probeer anders is meerdere lucifer kopjes in te smelten,ik weet niet waar ik dat gelezen heb,maar het is maar een idee.

Link to comment

Oke, ik zal binnenkort even bij Een bepaalde winkel in een bepaalde plaats kijken. Nog een vraag: als je KNO3 verbrand is het dan KNO3 --> KO + 2N2O?
En op mijn pak kas staat niet dat er ammoniumnitraat inzit, dat snap ik niet helemaal, en bij mijn kas zit er zowieso geen 70 procent (ofzoiets) aan amoniumnitraat in. Maar iets van 14 procent. Welk merk heeft zoveel ammoniumnitraat?

Link to comment
Volgens mij is 't bij elk merk zo'n beetje 't zelfde
(en er staat "ammoniumstikstof", en geen ammoniumnitraat)

Indd, dat is dan iets van:
Stikstof 13,5%
- Ammonium stikstof 13,5%
CalciumCarbonaat 27%
MagnesiumOxide 3%
Zoiets vaags geloof ik.
Link to comment
Oke, ik zal binnenkort even bij de jojo in meppel kijken. Nog een vraag: als je KNO3 verbrand is het dan KNO3 --> KO + 2N2O?

Niet helemaal, je KNO3 ontleedt ongeveer zo:
4KNO3 --> 2K2O + 2N2 + 5O2
Anders zou je toch geen zuurstof krijgen! :(

En het is K2O omdat Kalium K+ is, en Zuurstof O2-, je hebt dus 2 K+ nodig om het O2- te "compenseren".
.
Link to comment

Niet helemaal, je KNO3 ontleedt ongeveer zo:
4KNO3 --> 2K2O + 2N2 + 5O2
Anders zou je toch geen zuurstof krijgen! :)

En het is K2O omdat Kalium K+ is, en Zuurstof O2-, je hebt dus 2 K+ nodig om het O2- te "compenseren".
.

Je hebt toch ook: 2KNO3 -> 2KNO2 + O2 ?
Weet er iemand eigenlijk een lijstje met alle mogelijke thermolyses van nitraten en wanneer de 1 meer is en wanneer de ander?
Link to comment
×
×
  • Create New...