Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

schellack kan functioneren als binder maar HEEL vaak ook als brandstof, evenals rode gom.
ga je dat dus vervangen door arabische gom, wat wél enkel een bindmiddel is dan ga je de fout in.
Is dat zo? Ik dacht dat arabische gom een inferieure, maar ook vergelijkbare brandstof was.

Ik zie voor mezelf ook geen reden om het te gebruiken, maar dat terzijde.

Over stars rollen geef ik je gelijk. Mijn eerste batch D1 stars was gelijk in grootte en allemaal perfect rond. Met tigertail worstel ik nog steeds een beetje. Edited by mr.stijntje
Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke nils, even concreet samengevat, de rode gom is niet te vervangen voor arabishe gom. Omdat arabische gom alleen een bindmiddel is.

Vwb die schellak sterren; heb je wel eens een poging gedaan om schellak fijn te malen? Ik heb bij m'n oude partij schellak 1 poging gewaagd om het fijn te krijgen. Dit lukte niet in de koffiemolen en ook niet in de ballmill. Sindsdien kook ik ethanol en voeg daar de schellak en daarna de rest toe. En er zijn wel meer manieren om iets droog te krijgen :huh:

Link to comment
Zoals de meeste denk ik al weten: de diepste kleuren behaal je nog steeds met ammoniumperchloraat.
Een NH4ClO4 based compositie icm kopersulfaat (anhydraat) levert een bijna net zo'n diepe kleur blauw, als composities gebaseerd op koperacetoarseniet (Paris Green). Dat wil wel wat zeggen denk ik zo.
Het nadeel is vooral de beschikbaarheid. Ik heb geen normale bronnen die ammoperchloraat verkopen (ja op skylighter e.d. na dan). :P
Ik ga binnekort een synthese uitvoeren voor de productie van ammoniumperchloraat. Als dit goed werkt wil ik ook mijn steentje bijdragen aan de kleuren-testen. :D
Ik had even geen zin om off-topic te gaan, dus kwak ik het hier neer.

Diverse kleuren 'zwaailichtblauw' met ammoniumperchloraat (AP) zijn ook te maken met gewoon koperpoeder en hexamine, PVC of parlon als brandvertrager en/of chloordonor. Deze composities worden alleen zeer instabiel als er vocht bij komt, dus binden kan alleen veilig gedaan worden met watervrije oplosmiddelen. Primen zou moeten gebeuren met een met NC gebonden prime, waar een niet hygroscopische prime voor gebruikt moet worden.

De verkrijgbaarheid blijft inderdaad het grootste probleem, samen met de incompatibiliteit met veel stoffen. Het kan niet samen met chloraten, metaal i.c.m. vocht en zuren. Daarbij lost het ook best goed op, wat problemen kan geven bij het maken van stars. Het staat desondanks nog steeds vrij hoog op mijn verlanglijstje.

Een voorbeeld van een prachtige blauw met AP en koperpoeder is de volgende:

Name of composition:Euter's blue
Composition Type: colored stars
Creator:Euter
Color/Effect:Blue
The Composition: (by weight)

Ammonium perchlorate .............70%
Copper powder ........................15%
hexamine................................15%
Shellac.................................+2-5%

(Bron)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo, ik heb even een vraagje maar weet niet zo goed waar ik hem moet posten maar waarschijnlijk hier.
Zoals iedereen weet kun je een comet/star op je shells zetten nou was ik dit ook van plan maar ik weet helemaal geen mooie compo daarvoor die ook nog eens niet al te snel brand. Ik zoek er een met een tail effect en moet niet te snel branden, mischien iemand sugesties?

Link to comment

Plak gewoon een flinke tiger tail 44 comet aan je shell. Eentje uit een 10 ml spuit gepumped tot 1,5 cm hoog zou voldoende lang moeten branden om de apogee van een niet al te grote shell te bereiken. Voor de beste resultaten doe je een rondje kraft erom, zodat hij aan slechts één kant aangestoken wordt. De comet steekt dan 2 millimeter boven de rand van het papier uit.

Waarschijnlijk werken vrijwel alle electric stars ook wel. Ik denk dat dat er best mooi uit zal zien, maar dan moet je wel de materialen ervoor hebben.

Link to comment

Heb je mijn laatste 2" shell gezien, met veline red? De comp die er overheen zat leek wel op een electric star. Zet hem maar eens vlák na de break op pauze. Waar de eerste rode stars ontsteken. Het effect wat je dan ziet is wel een redelijk beeld van electric stars.
Het geeft een dunne, vonkende tail. Vaak goudachtig met zilver, of anders écht witblauw. (Dat is heerlijk)

Zo lijkt elke tail op een soort grote lange vonk.

Nog een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=yAhCLOuYoEY

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Ik móet even een potentieel geniale inval met jullie delen :D Toen ik klein was (lang lang geleden) speelde ik regelmatig met een kleimachine. Voor mensen die een stuk opvoeding gemist hebben klik.
Nu, vele jaren later bedenk ik mij ineens dat dit stukje speelgoed best wel eens een pyrotechnisch doel zou kunnen dienen... Starpump!

Iemand gaat volgend weekend de zolder van z'n ouders eens omspitten :P


Hmmz in mijn enthousiasme heb ik dit misschien in de verkeerde sectie geplaatst...

Edited by Ignes
Link to comment

Opzich een goed idee, alleen denk ik dat er zat mensen zijn die creatief genoeg zijn om zelf iets te fabriceren. Bovendien zal je kleipers aceton niet bepaald waarderen.

Een alternatief is een Boilie spuit/pomp die zijn er op lucht (compressor) en met de hand. Hoe en waar je die kan vinden zoek je zelf maar uit :P Ze zijn niet te gek duur. Mijn eerste hit gaf een prijs van 14 euro voor een hand model, tot 135 euro voor een lucht model.

Succes!

Link to comment

Nu al een tijdje geleden maar ik neem aan dat dus niemand een leuke compo voor een comet weet met bijvoorbeeld Ti erin? Want het zou mijn 2 inch salutes echt helemaal perfectioneren, en dus gewoon heilig!
Ik kan zelf wel wat gaan romelen met compo's maar uit eindelijk is het meer verneuking van je chems. Ik had hier al een keer deze compo gepost (zelfbedacht);

KNO3 72
S 28
C 2
Ti 5-10%

Maar deze brand eigenlijk te langzaam om een mooie dikke tail te geven. Iemand mischien een idee om hem zo aan te passen dat hij sneller brand zonder dat de kleur in goud veranders door toevoeging van bijvoorbeeld C? Mischien dat german dark zal werken?

Ik sta open voor sugesties :D

Sorry voor het openen van een nieuwe post maar ik kan hem niet editen, dan krijg ik namelijk een blokering. :P

Ik kom er net achter dan KNO3 en Aluminium niet zulke goede vrienden zijn en ik heb ook geen bronnen meer tot boorzuur dus Al valt af, mischien KNO3 vervangen door KCLO4?

Link to comment

Je kunt een C6 (Chrysanthemum 6) maken, tevens met 5 tot 10% Titanium erdoor. Deze streamers branden een stuk sneller. Je zit wel met veel houtskool, wat langer gloeit dan Titanium. Hierdoor krijg je dus een tail die wit begint, en overgaat in oranje. Ik vind dit prachtig, maar die meningen zijn verdeeld.

Meal poeder is géén optie. Een 1" komeet van 1½" lang brandde bij mij net iets langer dan een seconde. De titanium shower was wel GI-GAN-TISCH, maar vanwege de gebruikte afmetingen niet erg geschikt voor een 2" shell.

Er zijn verder een aantal titanium fonteinmixen, die niet zo heel erg snel branden. Heb je deze al geprobeerd? Je hebt er zelf een gemaakt, en er is Blankey, gepost door Yellowcard.

Link to comment
Ik heb wel een goede Ti compo. Ik gebruik hem voor fonteinen, wielen, en je kunt er vast ook wel stars en kometen mee maken.

Blankey Titanium:
66 KNO3
08 Zwavel
13 Houtskool
13 Titanium

Ik heb titanium krullen, werkt prachtig. Deze compo zat ook in dat wiel van me.
Succes ermee :P


Gaat deze compo niet super snel? ongeveer als een redelijk langzame flash? want als dat zo is gaa hij veels te snel.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Schopje...

De stars Silver Tail bestaan uit deze compo;
49 Al Ik gebruik mesh 250.
41 KNO3
6 Dextrine
4 Zwavel
Dezer compo eventjes (...)
Ik vond laatst een oud zakje stars van exact deze compositie (ook #250 aluminium, atomized, spherical), dus ik testte er een om te kijken hoe dat eruit zou gaan zien. Het resultaat was een oranje bolletje gloeiende zooi wat opeens uit elkaar klapt in spetters gesmolten en brandend aluminium. Doe ik iets fout of ligt het aan de compo? De stars waren geprimed met gewoon meal, en afgevuurd uit dezelfde stargun als altijd. Het is wel een vet effect om te zien in ieder geval.
Link to comment

Ik heb ook een vraagje heeft iemand hier ervaring met bariumnitraat om groene kleuren te maken?
Omdat ik vaak lees zie dat barium meer een witte vlam geeft dan groen dus heeft iemand een compo voor een groene star die ook daadwerkelijk groen is en niet wit.

deze ken ik al alleen heb ik geen magnalium en ook geen parlon.

Emerald green

Barium nitrate...................50
Potassium perchlorate.........8
Parlon..............................18
Magnalium (-325 mesh).....12
Charcoal (airfloat)...............5
Sulfur................................5
Red gum...........................2
Dextrin..............................5

De chems die ik heb liggen/krijg:

Barium nitraat
Kaliumchloraat
Kaliumperchloraat
Zwavel
C
Kaliumnitraat
Aluminium
PVC poeder
Evt. kleine hoeveelheden magnesium.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...