Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

k heb laatst AN en suiker samengesmolten met een lontje maar het ontstak niet, zou ik soms beter een sterretje gebruiken? en dat samenkneden met alcohol, kan dat ook met AN?

Link to comment
  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

k heb er gisteren eentje gemaakt met AN en suiker door het samen te smelten en een sterretje erin
werkt als een trein alleen er stroomt wel veel as uit alsof het een vulkaan is, moet die met alcohol nog uitproberen maar ga ik zeker doen

Link to comment

Alcohol werkt vind ik persoonlijk beter en veiliger. Wel lange droogtijd vereist, hoewel, eens het brandt, en de alcohol is vrij zuiver, brandt die mee op he.

Ik had een klein conserveblikje ghalf gevuld, dit diende wel een week te drogen, maar ja, via het blik kanhet niet drogen, en eens er een korst op zit, gaat het ook trager he. Misschien best in een rolletje van WC-papier doen of zo, dan kan het spul via het karton "ademen", zal de droogtijd aanzienlijk verkorten.

Voordeel vansmelten is dan weer dat het onmiddellijk terug gestold is, en onmiddellijk bruikbaar.

In poedervorm is het trouwens ook bruikbaar hoor.

Link to comment

Ik vind rookbommen van KNO3 eerlijk gezegd een beetje waste,
Een zeer goede methode is echter om KNO3 + sucrose in de juiste verhoudingen in een bekerglas te doen en daar kleine scheutjes water aan toe te voegen doe dit totdat de massa kleverig en bruinachtig word,
gebruik hierbij een overmaat aan KNO3 omdat er een deel waarschijnlijk zal oplossen en verloren gaan

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kan je in plaat van eau de cologne, of parfun een andere alcoholische drank gebruiken? Ik las op het kijk forum dat iemand het zelfde had gedaan maar dan met frituur olie. Werkt dat ook?

Link to comment

Eehhh, bedoel je als vervanger van alcohol? Ik denk dat je dan wel gewoon spiritus kan gebruiken of iets wat er op lijkt.

@POS
Je hebt nu al ongeveer 5 keer genoemd hoe je je rookbommen maakt, ik denk dat de meeste nu wel weten hoe het in elkaar zit. :wink:

Ik maak mijn rookbommen meestal gewoon met KNO3 en suiker (60/40) en dat smelten boven een vuurtje. Ik laat altijd eerst de suiker smelten, haal de pan van het vuur en voeg dan langzaam de KNO3 toe. Als de mix erg stijf wordt zet ik de pan weer even kort boven het vuur. Dit werkt best goed en ik heb nog nooit problemen gehad.

AN/suiker rookbommen maak ik meestal met oude doeken e.d., mijn ervaring met keukenapier viel een beetje tegen, maar dat kan misschien aan het drogen hebben gelezen. Ik probeer het anders nog wel een keer in de vakantie.

Met oud en nieuw heb ik ook deze compositie geprobeert:
30% NH4NO3
20% KNO3
50% suiker
Ik had gewoon alle poeders droog gemengd, het rookte best goed, alleen stonk de rook wel een stuk erger dan bij een KNO3/suiker rookbom.

Link to comment

Ja ik bedoel als vervanger van de alcohol. Ik heb hem met spriritus gemaakt. Ik heb hem net aangestoken. Het viel een beetje tegen. Veel vlammen en wat minder rook. Ik heb het goed laten drogen. Kan het aan liggen dat ik, in plaats van kaliumnitraat natriumnitraat heb gebruikt?

Link to comment

iemand een idee van de verhouding glucose / kaliumchloraat? ik heb geen bronnen gevonden op het ineternet waaruit ik een goed poeder heb kunnen maken, brande VEEEEEL te traag tegenover de suiker compositie... en glucose is nu wel vele geconcentreerder dan suiker he ( 20 procent mee staat op de zak )

Link to comment

nee er staat op dat het 20 procent puurder is dan gewone suiker... weet ik veel wat dat wil zeggen ...volgens mij is dat gewoon voor reclame ofzo ... maar ja ... mischiens bedoelt men daarmee dat je 20 procent minder mag gebruiken om je koffie te zoeten dan normaal... :(

Link to comment

hmmmm weet ik veel wat de 20 wilt zeggen... et feit is da et PURE GLUCOSE is ( C6H12O6 ) en dat ik geen geluk krijg met de verbrandingen ( veeeeeeeeeeel te traag ) dus termee da ik ulle voor hulp vraag want chemie is niet men beste vak en de verhoudingen zouden theoretich wel eens kunnen kloppen ( wie weet ) in tegenstelling tot H3 of mischisn dat iemand hier al ervaring heeft met glucose en kclo3.... laat me iets wete hier , alvast bedankt

Link to comment

kclo3 en suiker brand anders wel als de tering goed hoor...
bij mij is het bijna flitspoeder... dus ik denk niet dat het veel zou uitmaken...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Alcohol werkt vind ik persoonlijk beter en veiliger. Wel lange droogtijd vereist, hoewel, eens het brandt, en de alcohol is vrij zuiver, brandt die mee op he.  


Sorry dat ik me ermee bemoei als blondje... Op het moment dat het droog is, is dat om dat de alcohol "verdampt" is.... Hoe kan iets branden wat er niet meer is..... (of praat ik poep)....
Link to comment
  • 2 weeks later...

Heb ik dat geschreven ?

Alleszins, als je het met alcohol menkt, is het kneedbaar en vormbaar. Als het droog brand het even goed. Als het nog vochtig is door de alcohol, brand het ook wel denk ik, omdat alcohol op ziich ook brandbaar is he.

Maar ik kan me iet herinneren dat ik iets over de zuiverheid van de alcohol schreef. Of ik bedoel ermee dat de alcohol niet gemengd mag zijn met water of zo.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Wie kent deze rookbom: 50 gram kno3 en 50 gram maizena. Nat maken met een beetje water. En laten drogen. Om hem aan te steken klein beetje buskruit 5 tot 15 gram. Kan ook met een beetje normale rookbom mix (kno3/suiker). Iemand ervaringen mee.

Link to comment
  • 2 months later...

De mix van kno3/maizena werkt niet.

#1

Pak een ping pong bal. doe hem in aluminiumfolie. Doe dat 4 keer. Hij moet er als een waterdruppel uit komen te zien.

Om hem aan te steken. Hou je de vlam van een aansteker onder het bolle gedeelte. Het duurt ongeveer 50 seconden tot 3 minuten dat hij begint te roken. kan ook langer duren.

#2

Je neemt 45% kas, 45 %T chillisalpeter en 10% houtskool. schud alles goed door elkaar. Doe het in een pvc buis. Sterretjes erin. Klaar in 10 minuten. En rookt ook wel minuutje of 5, met als bonus een mooie gele vlam van de calcium.

Slecht mengen en verhoudingen het rook effect stimuleren en vertragen. Ik gebruik de kas gewoon zoals die in de zak zit. Alleen houtskool is een beetje fijn gemaakt. Hij kan tijdens het roken vonken spuwen. Dat komt door de houtskool.

Link to comment

×
×
  • Create New...