Jump to content
PyroForum.nl

Vlamkleuring


Tyneman

Recommended Posts

Ik heb een kaliumchloraat poedersuiker mengsel gemaakt, in de verhouding 1:1. Het gaf een paars oranje vlam. Vanmiddag ga ik er nog wat NaCl door doen, zien of ik het nog wat meer oranje kan krijgen.

Ik denk dat de vlam oranje werd door de kalium. Kalium en natrium lijken chemisch gezien erg op elkaar. (correct me if I'm wrong)

Link to comment
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic


Bariumcarbonaat kan je beter omzetten naar bariumnitraat.
Met bariumcarbonaat kan je niet echt groene compo's maken.
Strontiumcarbonaat daarintegen wel.
Een goede compositie staat hiervoor op de Mainsite van gamekeeper.


Hoe kun je dan een carbonaat omzetten naar een nitraat?
Link to comment

Dat is niet zo moeilijk, met HNO3.
Je doet Bariumcarbonaat in HNO3, dat vormt Ba(NO3)2 en HCO3, wat dan weer ontleedt in H2O en CO2.
(Dacht ik!)
Uiteindelijk heb je een oplossing van Ba(NO3)2. Die doe je in de vriezer, tot hij ongeveer 0 graden is, dan slaan de kristallen neer, en dat is je Bariumnitraat.

Correct me if i'm wrong.

Link to comment

Je zit heel goed wat dat betreft stijn, alleen wordt er H2CO3 gevormd wat weer uit elkaar valt, voor de rest klopt het prima.
Mocht je dit doen met bariumcarbonaat (of een ander carbonaat) van de keramieker, doe dit BUITEN! De stoffen zijn verontreinigd met sulfides en dat in combinatie met een zuur geeft het alom bekende H2S.

Met het huidige weer zijn oplossingen van bijvoorbeeld Ba(NO3)2 prima in te dampen in de zon. Hoeven we die giftige bariumverbindingen niet tussen de diepvriesproducten te leggen. :wink:
Zelfs het hygroscopische ammoniumnitraat dampt prima in met dit weer.

Link to comment

@ Stijn, ik heb me laten vertellen dat je je Bariumcarbonaat in dus je salpeterzuur doet, net zo veel erbij tot het een papje word. Dit laat je dan een tijdje staan zodat het Bariumnitraat ontstaan. Dit kun je vervolgens indampen op een hele lange stand op je electrische kookpitje. En alles wat achterblijft, is grotendeels je Bariumnitraat.

Ik weet niet zeker of dit klopt, nog nooit in de prakteit uitgeprobeert.
Ik denk dat Stijn's manier wel makkelijker is, alleen hoe doe je het nu precies met die oplossing laten uitkristalleren ?

Link to comment

Beetje raar, je vind een manier waarvoor je meer handelingen moet verichten makkelijker?
Maar het klopt ong. je moet het laten reageren tot het zuur een PH waarde van 7 heeft.
Dit kan je vervolgens op een kookplaat die je op 100 graden heb staan laten verdampen (kookpunt van HNO3 is 86 graden).

Deze manier is mij verteld door Exhile.

Link to comment
Kookpunt salpeterzuur is 121 graden. Wiki zegt idd iets anders, maar voglens mij is het toch echt 121, anders zou je nooit 53% naar 65% kunnen verhogen oid, mbv een normaal kookplaatje.

Persoonlijk denk ik dat Wiki gelijk heeft.
Mijn kookplaat stond op 100 graden, met daarin de bariumnitraat/HNO3.
Alle HNO3 is verdampt namelijk.

En, hoe wil jij je HNO3 van 53% naar 65% verhogen als je HNO3 zelf ook meeverdampt?

(klinkt mischien als een attack opje, is het niet :wink: )

Edit: Stijn, mierenneuker :)
Link to comment
(klinkt mischien als een attack opje, is het niet )

No problem, dat heet discussieren :)

Alle HNO3 is verdampt namelijk.


Als je een ONDERmaat HNO3 hebt toegevoegd, dan zit er dus geen HNO3 meer in, maar water en dat zou wel verdampen bij 100C.

En, hoe wil jij je HNO3 van 53% naar 65% verhogen als je HNO3 zelf ook meeverdampt?


Daarom denk ik ook dat het 121 graden is, veel mensen (ikzelf, mensen van chemixtry) hebben hun 53% verhoogd naar 65%, zodat het wat bruikbaarder is. Volgens mij was het echt gelukt, want na behandeling van de 53% ging het wel roken.. wat dus duidt op een hoger percentage.

Maargoed, kan iemand miss even in de binas kijken, die zla het toch goed hebben? Btw ik heb mn info van http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0183.html

Zou toch zielig zijn als zelfs deze site verkeerde info geeft.
Link to comment

Dat gaat dus over pure HNO3, nu heb ik mij even rotgezocht, en het linkje gevonden.

Voilla:
http://www.efma.org/publications/NitricAci...d/Section15.asp

67,6% HNO3 kookt dus bij 119.9*C

Laten we nu maar terugkomen op Vlamkleuring, als je er nog meer over wil weten lees je dit topic maar...
(Don't worry, ik probeer geen mod wannabee te zijn..)

link aangepast naar een op ons eigen forum over concentreren van HNO3. T.
Hier de link waar hij eerst naar verwees: http://chemixtry.be/index.php?showtopic=2175

Link to comment

Hier een helen goede variant voor oranje vuur:

natriumchloraat/kristal suiker 50/50 (voor langzaam vuur)

natriumchloraat/poedersuiker 60/40 & 75/25 (voor snel vuur lijkt bijna wel oranje flash nouw is eigelijk oranje flash zo snel gaat het)

En een paarse wie heel langzaam brand:

natriumchloraat ................................7
koper(II)sulfaat.................................2
zwavel............................................4

Doe deze wel in het donker dan zie je het het besten.

gr33tz

Link to comment

Met nartriumchloride krijg een gele vlam.

Yellow fire composition #1
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "Magic With Chemistry"[7], chapter "colored fires"
Comments:
Preparation:
Potassium nitrate.................................4
Sulfur............................................1
Charcoal..........................................2
Sodium chloride...................................3

Link to comment

Ik heb gister ook een blauwe vlammen comp. gemaakt. Volgens die van Duvel:

Ik heb een blauw-vuur compositie!:

KClO3...2
CuSO4..1
S..........1


Het brandde erg mooi, ik zal zo even kijken of ik een filmpje kan uploaden. Iemand zei dat er iets meer KClO3 bij moet, ik ga dit nog een keer proberen. Hij deed het erg goed bij mij, ook overdag :P !

Ik zal ook een keer de compositie van Tyneman gebruiken, die gebrukte suiker in plaats van Zwavel volgens mij, verder wel dezelfde compositie. Ik ga dus de Compositie van Duvel met die van Tyneman vergelijken, kijken welke beter is ( naar mijn mening dan ) :) . Die van Duvel brand wat ruiger dan die van Tyneman, voor zover ik nu heb kunnen zien, naar aanleiding van Tyneman's filmpje.

Resultaten komen.
Link to comment
Met nartriumchloride krijg een gele vlam.

Yellow fire composition #1
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "Magic With Chemistry"[7], chapter "colored fires"
Comments:
Preparation:
Potassium nitrate.................................4
Sulfur............................................1
Charcoal..........................................2
Sodium chloride...................................3


Bij mij niet. Beetje oranje net als Bp eigelijk.
Maar dat komt misschien dat ik een beetje te weinig heb aan gestoken.
Ik zal is wat meer aansteken kijken of dat wat uit maakt.


gr33tz
Link to comment

×
×
  • Create New...