Jump to content
PyroForum.nl

Nitrokruit


Recommended Posts

Nou de titel zegt het alleen, ik was benieuwd of iemand hier ooit mee gewerkt heeft?

Het is een kruit dat iets krachtiger is dan de standaard BP maar veel minder rook ontwikkeld.

Het schijnt ook gebruikt te worden als kruit voor vuurwapens, maar veel minder krachtiger dan flash als het goed is.

 

 

 

Link to comment

Smokeless heeft inderdaad niets te maken met buskruit. Vroeger werd buskruit gebruikt in wapens, zoals de musket. Dit had als grote nadeel dat het zwavel erg corrosief was en je je wapens erg goed schoon moest maken. Daarnaast rookte het zo erg dat je binnen no-time je vijand niet meer kon zien.

Even later is nitrocellulose uitgevonden door Henri Braconnot. Dit bleek een goeie vervanger te zijn voor buskruit. Het is veel krachtiger, als je een musket zou laden met smokeless zal hij als een banaan open splitten. NC is van zichzelf wit. In smokeless zit volgens mij grafiet. Dit is om ervoor te zorgen dat het niet statische gevoelig is waardoor de kogels niet vroegtijdig af kunnen gaan. Daarnaast zou het dienen als een smering.

Voor de geintereseerde in de geschiedenis van de kogel, (Smokeless wordt pas bij minuut 35 besproken.)

 

Edited by hardbassbv
Link to comment

Als je bedoeld die foto van mij. Dat is namelijk de NC zoals die hier in patronen wordt geladen. Dus geen project.

En ja het wordt gemaakt door zuiver katoen te nitreren. Het heet ook Nitrocellulose.

Edited by Rocketier
Link to comment
×
×
  • Create New...