Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat-suiker-paraffinerookbommen en gekleurde rookbommen met kaliumchloraat


Compizfox

Recommended Posts

Had een samenstelling van 60gram kno3 / 40 gram poedersuiker / 40 gram paraffine

ik heb vandaag precies hetzelfde getest en bij mij ook ging het echt amper aan, ik had met een spijker een 2 a 3 mm core gemaakt en deze gevuld met meal als ontsteker (visco lontje daarin obv).

Resultaat: meal ging goed, rookbom stond een soortvan aan, ging na 5 sec uit. 30 sec aansteker erbij gehouden en hij ging weer, en weer uit na 10 seconden, dit herhaalde zich nog zon 4x, toen bleef hij uiteindelijk aan en hield ik eigenlijk alleen een kaarsvlam over...

Ik had overigens wel de alu folie etc aan de bovenkant weggesloopt om met de aansteker de mix aan te steken.

Ik vind persoonlijk de 60/40 (suiker smelten, KNO3 erbij en dan roeren) manier veel fijner, hij ontsteekt extreem makkelijk en blijft dan tenminste ook gaan, hij brand ook veel aggresiever en er komt dus gigantisch veel rook per seconde uit.

BTW offtopic maar:

Is een rookbom maken uberhaupt illegaal?

Ik zie nergens in het vuurwerkbeginsel iets staan over rookbommen en het lijkt me dat het dan dus gwn mag, alleen kan je milieugezeur krijgen maar als je het bij max 100 gr houd denk ik niet dat de politie daar moeilijk over doet. (de rook is overigens ook niet super schadelijk ofzo, in tegenstelling tot de pvc-sterretjes rookbommen etc)

Link to comment

ik heb vandaag precies hetzelfde getest en bij mij ook ging het echt amper aan, ik had met een spijker een 2 a 3 mm core gemaakt en deze gevuld met meal als ontsteker (visco lontje daarin obv).
Resultaat: meal ging goed, rookbom stond een soortvan aan, ging na 5 sec uit. 30 sec aansteker erbij gehouden en hij ging weer, en weer uit na 10 seconden, dit herhaalde zich nog zon 4x, toen bleef hij uiteindelijk aan en hield ik eigenlijk alleen een kaarsvlam over...

Ik ga eens 7/5/4 of 6/4/3 gebruiken binnenkort.


Ik vind persoonlijk de 60/40 (suiker smelten, KNO3 erbij en dan roeren) manier veel fijner, hij ontsteekt extreem makkelijk en blijft dan tenminste ook gaan, hij brand ook veel aggresiever en er komt dus gigantisch veel rook per seconde uit.

Dan gebruik je geen paraffine dus? Edited by Compizfox
Link to comment

Ik neem mijn woorden bij deze terug, een rookbom van 60/40/40 werkt dus wel degelijk!
Heb de stop gemaakt van een schijfje karton en die een beetje ingeknipt zodat de zij kantjes omhoog konden en het er strak inzat, toen heb ik de stop helemaal dicht gelijmd, nadat de lijm afgekoeld was en de stop goed vast zat heb ik de mix erin gedaan, en er een pen in gestoken totdat het een beetje hard was, toen heb ik een papiertje opgerold wat precies in het gaatje kon, en daar heb ik een mix ingedaan van 6/4 en er een lontje ingestoken, volg je me nog? Ja, oké toen heb ik de eindstop gemaakt en weer van een kartonnen schijfje, die weer ingeknipt zodat het precies paste maar nu ook een gaatje in het midden geprikt waar het lontje door heen kon, en weer alles goed dicht gelijmd.

En toen had ik dus wel een YES! momentje toen hij wel een dik minuut lang rook uitspuwde.

Edit:
Ohja, en ik gebruikte een dikke PVC buis.

Edited by Slowburn
Link to comment

Ik ga eens 7/5/4 of 6/4/3 gebruiken binnenkort.


Dan gebruik je geen paraffine dus?

inderdaad


Maar eerst werkte het dus niet, en nu ineens wel? Wat heb je nu anders gedaan dan?

nu heeft ie een ontsteker, het is met die 60/40/40 een kunst om hem te ontsteken, je moet een erg goede ontsteker maken ervoor.

ik zweer nogsteeds bij de 60/40 zonder paraffine, komt VEEEEEEL rook per seconde uit

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag weer eentje gemaakt op de manier van Tyneman, dus eerst het kaarsvet smelten in een blikje en daarna de suiker en KNO3 er doorheen mengen. Werkte alleen weer totaal niet, krijg alleen een vlam.

Ik snap er niks meer van... Die gesmolten versie zou beter moeten zijn maar ik heb er nog nooit een goed resultaat mee bereikt.

Link to comment

×
×
  • Create New...